Ask The Rabbi

נושא:

כשרות ריבת תות

בריבת תות בכשרות מהודרת בחו"ל, אך לא לנדא או בד"ץ עדה חרדית, האם אפשר לטחון טחינה נוספת עד שיהיה ניתן לאוכלה?
האם זה על אותו משקל של תותים קפואים שטוחנים?

נקדים שבתות מצויים הרבה חרקים שמסתתרים בשקעים של הפרי, וגם שטיפה לא עוזרת לגמרי להיפטר מהם. 

ודבר זה דרוש זהירות במיוחד היות ולחרקים האלו יש להם דין של בריה שאפילו אם מתערבב עם דבר אחר הדין הוא שאפילו באלף לא בטל ולא יועיל ביטול בשישים לדוגמא כמו שאר האיסורים. 

והנה, היות שמהתנאים כדי שיחשב ל״בריה״ הוא שיהיה שלם, אם התות מרוסק דק, אין לו דין בריה ובטל כמו כל שאר איסורים אם יש כמות מספיקה נגדו. 

אלא שכל זה אם לא יודע אם יש על הפרי חרקים וכו׳ אבל אם יודע שיש חרקים או לפחות מדובר בפרי שעשוי להיות עליו חרקים (כמו התות לדוגמא שהוא בחזקת נגוע), ובכל זאת מחליט לרסק אותו כדי לבטל האיסור נכנס בגדר של ״מבטל איסור לכתחילה״ שהדבר אסור. 

ולכן למעשה, ריבת תות שהפרי עבר תהליך בישול וממילא הפרי מרוסק, אין צורך לטחון. 

אבל בוודאי שיש לקנות מחברה שיש עליה השגחה מהודרת שבוודאי מקפידה לנקות הפרי כראוי (חוץ מבעיות אחרות של מעשרות וכו') 

אדם שרוצה לרסק את התותים או לעשות מהם ריבה, עליו קודם כל להוריד את העלים שמעל הפרי עם קצת מבשר הפרי, לשרות התותים במי סבון משך 3 דקות, שטיפה טובה שלש פעמים ואז לרסק דק.

מקורות

שדי חמד מערכת אבילות סימן ק"ח.


שם פאת השדה מערכת אבילות סימן ו'.


זוהר פ' וישלח דף קס"ח עמ' א'.


שו"ת מנחת אלעזר ח"ג סימן ס"ד.


יסוד יוסף סוף פ"ב.


קב הישר פ"ב בסופו.


דרכי נועם שו"ת ח"א סימן י"ח.


נטעי גבריאל הלכות אבילות ח"ב פרק צ"א.


אגרות קודש ח"ו עמ' שמח.


שו"ע יו"ד סימן שע"א ס"ה.