Ask The Rabbi

נושא: תפילה

ייבוש בשבת

פאה שיתה רטובה מהחפיפה שלה בכניסת השבת ולאחר מכן נתייבשה האם יהיה ניתן ללבוש אותה לאחר הייבוש?

בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) האם ישנו חשש איסור ללבוש בגדר רטוב בשבת. והאם ישנו הפרש מהי כמות הרטיבות שהיתה עליו. ב) האם בגד רטוב הוא מוקצה, והאם הוא ממשיך להיות כן גם לאחר שנתייבש.
ראשית יש להביא את המובא בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן שא סעיף נט, שכל בגד השרוי במים, אסור לטלטלו לאחר שפשט אותו האדם מעליו, מחשש שמא ישכח ויסחט אותו. אלא אם כן מדובר בבגד שאינו מקפיד על המים שבו, ואף ביום חול רגיל, לא היה סוחט אותו, או שאין בו אלא רטיבות מועטת שאין דרך להקפיד עליה לסחוט אותה.
וכל זה באם נשרו הבגדים בתוך מים. אבל אם נשרו בתוך יין אדום או שאר משקין שאינם מלבנים, מותר לטלטל את הבגד אף על פי שנרטבו הרבה במים, ואף לכתחילה מותר להשרות אותו בהם, כמו למשל בכדי לסנן אותם, כמבואר ההיתר לכך בסימן שיט.
וכן מובא בסימן שא סעיף מו שם כתב השולחן ערוך, שבגדים השרויים במים, אסור לנגב אותם בסמוך לאש. וכתב על כך הרמ"א, שאף אסור לטלטל אותם שמא יבא מכך לידי סחיטה. אך זהו אם מקפיד על מימיו שבתוכו. וכמו כן אסור לילך בשבת במקום שיוכל להחליק וליפול במים, שמא ירטבו בגדיו במים, ויבוא לידי סחיטה.
והנה בשולחן ערוך בסימן שח סעיף טז מבואר, שחלוק שכבסו אותו ותחבו בו קנה בכדי לייבש אותו, יכול לשמוט אותו מעל הקנה בשבת, אבל לקחת את הקנה מתוכו אסור, לפי שאינו כלי. אך אם תחבו בו כלי, מותר לקחת אותו מתוכו אפילו אם מלאכתו לאיסור.
וכתב במשנה ברורה, שתחיבת הקנה צריכה להיות מערב שבת, וגם שמדובר שהבגד נתייבש קצת מבעוד יום, כי אם היה הבגד 'טופח על מנת להטפיח' בבין השמשות, (כלומר שאם יגעו בבגד הרטוב, יהיה על היד הנוגעת רטיבות בשיעור שאם תיגע ביד השניה תעביר רטיבות גם עליה), אזי אסור לטלטל את הבגד כל השבת, מאחר וישנו כלל, שמתוך שהוקצה דבר מסוים מדעת האדם לזמן בין השמשות, הוקצה על ידי כך לכל היום כולו.
ואמנם חלק מהפוסקים העירו על דברי המשנה ברורה אלו, ובפרט כאשר הניח את הבגד לייבוש בתוך הבית, או בימות הקיץ במקומות שאין הגשמים מצויים שבזה הרי זה בגדר 'גמרו בידי אדם', וממילא אינו מוקצה מדעת האדם מאחר והדבר יכול להיעשות באמצעות מעשה האדם ולהיות ראוי. כמבואר בשאלות ותשובות מנחת יצחק חלק א' סימן פא, שמאחר שעל ידי עשרה אנשים מותר לטלטל בגד רטוב, ואף יש מתירים על ידי שניים, שוב לא שייך לומר בזה את הכלל והדין מתוך שהוקצה לבין השמשות,
ועוד כתבו, שבמגן אברהם בסימן שה סימן קטן יא, מפורש שאין דין מוקצה וביטול כלי מהיכנו על בגד רטוב, שהרי ראוי הוא ללבישה גם כאשר הוא רטוב, כמבואר בשולחן ערוך כאן בסעיף מה, אלא על כרחך האיסור משום גזירת סחיטה בלבד, ואין בו משום דיני 'מוקצה' כלל. ולא אומרים בזה מתוך שהוקצה לבין השמשות הוקצה לכל השבת כולה.
והנה את שיטת המשנה ברורה ניתן ליישב בפשטות, שמה שהתיר בשולחן ערוך בסעיף מה לטלטל בגד רטוב, זהו דווקא בשעת הדחק, כמבואר במשנה ברורה שם, וגם המגן אברהם בסימן שה כותב את דבריו רק לענין להציל מצער בעלי חיים, שהרי לכתחילה ודאי אסור להרטיב בגד, מדין איסור מלבן, וכן מה שמותר לטלטל בגד רטוב על ידי כמה אנשים, מכל מקום אינו כדרך טלטול באופן רגיל הנעשה על ידי אדם אחד, ולכן יש לומר שחל עליו דין מוקצה. ורק כשאין לו בגד אחר ודאי גם לשיטת המשנה ברורה אפשר להקל לכתחילה, כי הרי גם כשהוא רטוב התירו להשתמש בו.
העולה מהאמור: בגד רטוב שיש בו שיעור 'טופח על מנת להטפיח', אסור לטלטל אותו שמא יבוא לסחוט אותו. ולאחר שנתייבש: לפי המשנה ברורה יש לאסור את טלטלו מכל מקום בכל השבת, מחמת שהוקצה מדעת האדם בבין השמשות – ומתוך כך הוקצה לכל השבת כולה. אך להרבה פוסקים אחרים, אין איסור מוקצה בבגד רטוב - לאחר שנתייבש. [אבל אם הבגד היה רטוב פחות משיעור האמור, אזי אין כל בעיה וחשש לטלטל אותו לדברי הכל - אף בעודו רטוב, ואף ללבוש אותו בעודו רטוב].

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].