האם ש"ץ צריך לחכות ש10 מתפללים הגיעו יחד איתו לתפילת שמונה עשרה או לא חייב?
כותב אדמו"ר הזקן בסימן נ"ה סעיף ז':
"אם התחיל אחד מעשרה להתפלל תפלת י"ח לבדו ואינו יכול לענות עמהם אעפ"כ מצטרף עמהם וה"ה לב' או ג' או ד' כל שנשאר הרוב שעונין אמן אין עניית המיעוט מעכבת, שאין אמירת דבר שבקדושה בי' תלוי בענייתן רק שיהיו שם, שנאמר ונקדשתי בתוך בני ישראל, על כל עשרה שהם בני קדושה שכינה שורה עליהם ויכולים לומר דבר שבקדושה (כגון קדיש וברכו או אפילו קדושה אם הש"ץ לא התפלל עדיין בלחש לעצמו, אבל כשהש"ץ חוזר התפילה פעם ב' צריך ליזהר שיהיו ט' שומעין ועונין אמן אחריו שלא יהיה ברכותיו לבטלה)
והיינו: להתחיל להתפלל שמונה עשרה, יכולים אפילו אחד כבר התחיל לומר שמונה עשרה וגם אם לא כל המנין הגיע וכן קדיש יכולים להגיד אפילו שאין תשעה עונין. אבל חזרת הש"ץ אי אפשר להגיד גם כשיש עשרה במקום, אלא צריך שיהיו תשעה שיכולים לענות.
מגילה דף כ"ח ע"א.
שולחן ערוך או"ח סימן קנ"א ס"א.
משנה ברורה שם סק"א, סק"ב.
מגן אברהם שם סק"ג.
כף-החיים שם סק"ח.
בעל הטורים דברים כו, יט.
שו"ע הרב אורח חיים סימן קכ"ד ס"ו, וס"י. הובא בסידור לאחר תפילת שמו"ע שחרית.
אגרת הקודש כ"ד בסופה.
אתר האינטרנט "דעת – יהדות באור החסידות והקבלה" מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.