Ask The Rabbi

נושא:

יומיים חג לישראלים בחו"ל

לכבוד אתר דעת, שלום וברכה.

אנחנו שליחים באוקראינה, בחג השבועות מגיעים אלינו אורחים ישראלים.האם הם צריכים לשמור יום אחד חג או יומיים? מה המקור לזה? ואם צריך יומיים האם בסתר מותר לחלל את החג?
תודה מראש.

יש מחלוקת גדולה בין הפוסקים ובין רבני חב״ד בפרט בענין זה, ולכן מוטל על כל אחד שנתקל בשאלה זו לשאול את רבו, וכאן נכתוב מה שנראה לנו:

באופן כללי יש להורות לנהוג כמנהג המקום לגמרי, הם להקל והן להחמיר, מכיון שסבורים שהמקום גורם. עם זאת, אף שמצד הדין יש מקום להחמיר שינהגו יומיים כמנהג המקום כנ״ל, אם מדובר על ישראלים שאינם שומרי מצוות בלאו הכי, עדיף לארגן להם ולהזמין אותם ביום הראשון בלבד, ולא לדבר איתם על כך כיון שמוטב שיהיו שוגגים ואל יהיו מזידים.


ובפרט רוב הפוסקים סבורים שדעתו לחזור קובע, וגם חלק מרבני חב"ד סבורים שאם דעתו לחזור לארץ (ולא נשוי) שומרים יום אחד בלבד, (בתנאי שלא משתקעים שם, אלא עוברים שם לטיול וכדומה.) 


כמובן שאם יש כאלו שירצו לחגוג איתכם יום השני יש לתת להם אפשרות לכך.

מקורות

שדי חמד מערכת אבילות סימן ק"ח.


שם פאת השדה מערכת אבילות סימן ו'.


זוהר פ' וישלח דף קס"ח עמ' א'.


שו"ת מנחת אלעזר ח"ג סימן ס"ד.


יסוד יוסף סוף פ"ב.


קב הישר פ"ב בסופו.


דרכי נועם שו"ת ח"א סימן י"ח.


נטעי גבריאל הלכות אבילות ח"ב פרק צ"א.


אגרות קודש ח"ו עמ' שמח.


שו"ע יו"ד סימן שע"א ס"ה.