Ask The Rabbi

נושא: תפילה

טוחן בשבת

אדם שמעוניין להכין סלט אבוקדו בשבת על ידי ריסוק הפרי, האם מותר לו לעשות כן על ידי שיני מזלג?

בכדי לענות על כך יש לדון בפרטים הבאים: א) מה גדר של מלאכת טוחן, והאם יש הבדל בין אם מדובר בדברים שגדלים באדמה או לא. ב) מה ההגדרה של כלי המיוחד לריסוק וטחינה. ומה ההגדרה של טחינה.
ראשית יש להביא את המובא בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן שכא סעיף ז, שאדם הצריך לטחון פלפלים וכיוצא בהם בכדי לתת לתוך המאכל בשבת, מותר לו לכתוש אותם בשינוי גדול מדרך החול, כמו למשל למעוך אותם ביד של הסכין וכיוצא בזה, ואפילו הרבה ביחד. אבל לא יטחן אותם בכלי מיוחד כמו 'מדוך' אפילו אינו של אבן כדרכו בחול, אלא של עץ וכיוצא בזה, מכל מקום אסור.
ויש אומרים שצריך גם כן שידוך אותו בנוסף לשינוי המדוך, גם שישנה את המקום בו טוחן אותו, כמו למשל שידוך אותו בתוך קערה וכיוצא בזה - ולא במכתשת כדרך החול, אף על פי שכותש ביד של סכין וכיוצא ב. ויש מתירים לכתוש במכתש, אך טוב להחמיר במקום שאפשר.
אבל אסור לחתוך את הפלפלים בסכין, ואפילו בכדי לאכול אותם מיד. והוא הדין לכל תבלין שאין דרך לאכול אותו אלא על ידי תערובת.
ואמנם אם מדובר בדבר הראוי לאכילה כמות שהוא – ללא תערובת, ואינו מגדולי קרקע ואין במינו טחינה כלל, כמו למשל בשר מבושל או בשר צלוי, או גבינה וכיוצא בהם, מותר לחתוך אותם דק דק בסכין, אפילו שלא על מנת לאכול אותם מיד, מפני שאין טחינה באוכלים.
ואפילו אם מדובר בגבינה קשה מאד, מכל מקום מותר, שהרי אפשר ללעוס אותה בקושי, ולכן עדיין 'שם אוכל' עליה, ומותר לחתוך אותה - אפילו מי שאינו יכול ללעוס, בין בסכין ובין בכלים שמלאכתם לאיסור, שמותר לטלטל אותם לצורך גופם כמו שנתבאר בסימן שח.
אבל מכל מקום אסור לחתוך אותה דק דק בכלי המיוחד לזה שהוא כמו סכין גדולה שיש לה פגימות קטנות רבות ('פומפיה'), וזאת אפילו אם כוונתו בכדי לאכול אותו מיד, שמאחר והכלי מיוחד לכך, הרי זה דרך חול כמו שחיקת תבלין במדוך ובמכתשת, והוא הדין בכלי אחר המיוחד לכך.
וכל זה בדבר שאינו גידולי קרקע אבל כל דבר שהוא מגידולי קרקע, אפילו אם הוא אוכל גמור, יש בו משום איסור טוחן - הואיל ויש במינו טחינה - בתבואה וקטניות. ולכן אסור לחתוך את הירקות דק דק בסכין בכדי לאוכלם, וכן אפילו מיני גידולי קרקע קשים כמו גרוגרות וחרובים לצורך אכילת זקנים. ואם חתך דק דק חייב משום טוחן.
אבל מותר לפרר לחם דק דק ואין בזה משום טוחן, שמאחר וכבר נטחנה התבואה שממנה נעשה הלחם, 'אין טחינה אחר טחינה'.
וכל זה אן האדם חותך ומניח זאת לזמן מאוחר יותר, ואינו אוכל מיד. אבל מותר לחתוך דק דק בכדי לאכול לאלתר או בשביל אחרים שיאכלו מידית, מפני שלא אסרו על האדם לאכול את מאכלו בחתיכות גדולות או קטנות - אם כן דרך אכילתו כך הוא - לאכול גם בחתיכות קטנות, וכל שהוא דרך אכילה אין בו משום מלאכה כמבואר בסימן שיט לענין בורר אוכל מתוך הפסולת בכדי לאכלו מיד, שאין בו משום מלאכה, מאחר ודרך אכילה כך הוא, ומותר אפילו לכתחילה.
אולם מאחר ויש מפקפקים על היתר זה, על כן נכון לחוש לדבריהם ליזהר לחתוך את הירק לחתיכות גדולות קצת, שאז אין בו משום טוחן לדברי הכל.
אבל במדינתנו נהגו לחתוך הצנון דק דק מאד, (שמאחר והוא חריף, קשה לאוכלו בחתיכות גדולות קצת כחומרה האמורה), וכן בצלים, ויש להם על מי לסמוך, ועל כל פנים צריכים ליזהר שלא יתחילו לחתוך עד לאחר יציאה מבית הכנסת, כי צריך שיהא סמוך לסעודה ממש כמו שנתבאר בסימן שיט לענין בורר.
וכל זה לחתוך דק דק בסכין, אבל לטחון במדוך אפילו של עץ אסור, ואפילו בכדי לאכול מיד, ואפילו באוכל גמור כמו גרוגרות וחרובים לפני זקנים, וכן שום וכיוצא בו מאוכלים הנידוכים, אסור לדוך אותם אפילו בכדי לאכול מיד, אבל מותר לרסקן בשינוי גדול, כמו במזלג או ביד של סכין וכיוצא בו כמו שנתבאר בפלפלים.
העולה מהאמור: שמעיקר הדין מזלג אינו נחשב כלי מיוחד לטחינה, ומותר לרסק את האבוקדו סמוך לסעודה. והמחמיר יחמיר לעצמו. [ולהעיר שבכלל ישנם הסוברים שמאחר ודרך פרי ה'אבוקדו' שכאשר הוא רך, הוא נשאר גוש אחד בטחינתו ואינו מתפרר, על כן לא שייך בזה כלל איסור טוחן - שגדרו פירור המאכל. ואם כן יש להקל לרסק אותו בכל אופן. (ראה קצות השולחן קל, ט)].

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].