Ask The Rabbi

נושא: תפילה

טהרה

האם נידה מתחילה רק בראיה בפועל, או שגם כאשר מתחילה להרגיש כאבי וסת, על הזוג לנהוג בהרחקות מחשש שמא תראה?

בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) האם יש לחוש לכאבים משום שמא תראה דם. והאם ישנו הפרש אם כבר ראתה מחמת כאבים אלו דם פעמים קודמות, או לא. ב) אם אנמר שישנו חשש גם בהרגשת כאבים אלו ועליהם לפרוש, האם יש לפרוש רק מתשמיש או לנהוג הרחקות ממש.
ראשית יש להביא את המובא בשולחן ערוך יורה דעה הלכות נדה סימן קפט סעיף יט, שיש נשים שקובעות וסת על ידי מקרים שיארעו בגופם. וכמו למשל אשה שמפהקת, כמו אדם שפושט זרועותיו מחמת כובד, או כמו אדם שפותח פיו מחמת כובד, או כמו אדם שמוציא קול דרך הגרון.
כמו כן אם היא מתעטשת דרך תחתיה, או שחוששת - כנגד טבורה, או בשיפולי מעיה - בבית הרחם, או שאחזוה צירי הקדחת, או שראשה ואיבריה כבדים עליה, בכל אחד מאלו - אם יארע לה שלשה פעמים, וראתה, קבעה לה וסת, שבכל פעם שהיא חוששת מהם, אסורה לשמש.
ומכל מקום, על ידי פיהוק או עיטוש פעם אחד - אין הוסת נקבע, אלא כשזה קורה לה כן הרבה פעמים זה אחר זה. ואם אירע לה שלשה פעמים, שבכל פעם עשתה כן הרבה פעמים, הרי זה וסת. וכל אלו הוסתות שבגופה אין להם זמן ידוע, אלא בכל פעם שיקרה לה זה המקרה, הוא וסת.
ואם בא וסת הגוף לזמן ידוע, כמו למשל מראש חודש לראש חודש, או מעשרים יום לעשרים יום, קבעה לה וסת לזמן ולמיחוש הוסת, ואינה חוששת אלא לשניהם ביחד, ואם הגיע העת ולא בא המיחוש, או שבא המיחוש בלא זמנו - אינה חוששת.
ובטורי זהב אות לו, כתב בשם הבית יוסף, שהכוונה שהיא אינה חוששת כמו וסת קבוע, אבל מכל מקום כמו וסת שאינו קבוע. אבל מדברי הרמ"א שכתב 'ודוקא שקבעה וסת לשניהם יחד' - משמע שחולק על הבית יוסף בזה, והוא סובר שכאן אינה חוששת לגמרי, כיון שמבורר לנו שאין חשש בפיהוק זולת הימים מכך שלא ראתה שום פעם בפיהוק ביום אחר, ויום זה נקבע לה דוקא לפיהוק, שהרי לא החמיר לתת לה דין וסת שאין קבוע אלא קודם הקביעות.
ולעניין הפרישות ביום חשש מובא בסימן קפט סעיף א, שכל אשה שאין לה וסת קבוע, כלומר, רגילות לראות דם בזמן מסויים וקבוע, הרי היא חוששת ליום שלשים לראייתה הקודמת, והיא 'עונה בינונית' לסתם נשים. ואם יש לה וסת קבוע לזמן ידוע (כמו מעשרים יום לעשרים יום, וכדומה) – הרי היא חוששת לזמן הידוע בו רגילה לראות דם.
ואופן הפרישה ממנה ביום החשש מבואר שם בסימן קפד סעיף ב, שבשעת וסתה, כלומר היום בו רגילה לראות דם, וישנו חשש שמא תראה באותו היום, אזי צריך לפרוש ממנה עונה אחת. ואמנם אין צריך להימנע משאר קריבות, אלא פורש מתשמיש המטה בלבד. שאם הרגילות והחשש הוא ביום, פורש ממנה אותו היום כולו - אפילו אם רגילות הוסת להיות בסוף היום, ומותר מיד בלילה שלאחריו, וכן אם הוא בתחילת היום, פורש כל היום כולו, ומותר כל הלילה שלפניו. וכן הדין אם הוא בלילה, פורש כל הלילה ומותר ביום שלפניו ולאחריו.
והנה מה שכתב המחבר שהפרישה ביום החשש הוא רק מתשמיש המטה בלבד. מבואר בפוסקים שההדגשה בזה היא שמעיקר הדין - אפילו חבוק ונישוק מותר ביום זה. וכן פסק הבית חדש. אלא שמסיים שם, משכל מקום מי שמחמיר בחיבוק ונישוק תבא עליו ברכה, כמובא בשפתי כהן. וכן דעת הטורי זהב להחמיר באלה, וטעם הדבר, משום שמביאים לידי חשק, ויש חשש שמתוך כך שמא יבא עליה. ולפי זה מכל שכן שיש להחמיר שלא לישן עמה במטה אחת, שמא יבוא לשמש מטתו.
והטעם שלא אסרו ביום חשש אלא תשמיש המטה בלבד מעיקר הדין, וזאת אף על פי שחבוק ונישוק אסור מדאורייתא בנדה - משום שנאמר 'לא תקרב'. מכל מקום לא חששו אלא בתשמיש המטה ממש, מאחר וישנו חשש שמא על ידי התשמיש תראה בעונה זו - שהיא רגילה לראות בה, מאחר ודרכו של דם לבא בהרגל התשמיש. ולכן לא חששו בשאר אופני קריבות שמא יבא עליה כיון שביאה עצמה אינה אסורה אלא מדרבנן משום חשש שמא תראה. ואם נאסור זאת יחשב הדבר כגזירה לגזירה. (שולחן ערוך הרב שם סימן קטן ו').
העולה מן האמור: אשה שיש לה כאב מורגש וניכר לעצמו באזור הרחם וקיבלה לאחר מכן ווסת, צריכה בפעם הבאה שתחוש בכאב זה לחוש שמא יבוא ווסת, ולכן תפרוש מתשמיש בעונה שחשה בכאב ותבדוק את עצמה, אך אין צריכה לנהוג הרחקות ממש כל עוד לא ראתה בפועל. (וראוי להחמיר בחיבוק ונישוק).
[ואמנם במקרה שראתה דם שלשה פעמים בסמוך לאותו כאב - במחזורים קבועים, (כמו בהפרשים של עשרים יום), תתייעץ עם רב מורה הוראה, ותאמר לו את פרטי המקרים, כי אפשר שיש לה דין ווסת קבוע].

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].