איך להתמודד עם שאיפות גדולות לקיים מצוות אהבת ישראל בשלמות, וגם בעניין ההשפעה על הזולת, כשבפועל יש הבדל בין הרצוי למצוי.
תשובה
שלום וברכה
שאיפות גדולות זה מצוין. זה מראה שהנפש האלוקית נמצאת בעוצמה ובעלייה.
הביעה היא שזה עלול להוות מקור לתסכול, כאשר הציפיות לא מתממשות.
לכן יש להתמקד ברובד המעשי בהליכה צעד אחר צעד.
לדוגמא: אני רוצה לקיים מצות אהבת ישראל בשלימות. אבל אתחיל בניסיון להסתדר עם מישהו קרוב אלי, שבגדול אני אוהב אותו, רק לא תמיד מסתדר איתו, ואחר כך אלך לפתור סכסוכים רחוקים יותר.
אני רוצה להשפיע על הזולת באופן מאוד רחב, על הרבה יהודים וכדומה, אבל אתחיל מבחינה מעשית, עם "חברותא" עם מישהו אחד, או שניים, ומתוך זה אתקדם יותר.
ניתן ללמוד ממה שאומר אדמו"ר הזקן בתניא פרק יד, על המקום של הבינוני ששואף להיות צדיק.
הוא אומר שם עיקרון מאוד ברור: לרצות להיות צדיק זה מצוין, זה נצרך, זה אפילו חובה כדי לקיים את השבועה "תהי צדיק", אבל "ה' יעשה הטוב בעיניו", אנו צריכים לעשות ולהשתדל, והתוצאות לא מובטחות לנו. כמו כן אומר שם, גם הרגל מסויים, אף שהוא לא שלם, יש לו חשיבות גדולה, ולבסוף מסיים, שאולי תהא סייעתא דשמיא להגיע לזה בשלימות.
כלומר, אין לבטל את השאיפה, אבל מבחינה מעשית יש למקד אותה, ולהיות נכונים פנימית להתקדמות בהדרגה.
כמה צריך ללכת? כמה לנסות? מה בדיוק השלב המתאים לי? זה חלק מה"בירור" שאדם צריך לעשות עם עצמו, ובהתייעצות עם הרב שלו ("עשה לך רב"), עזרה מחברים שמכירים אותו (קנה לך חבר") וכו', כדי שמצד אחד לא יעשה הנחות לעצמו, אך מצד שני יציב לעצמו יעד מתאים, שיביא אותו לצמיחה והתקדמות.
מקורות
ראה בשולחן ערוך הרב חושן משפט הלכות אונאה וגניבת דעת (סעיף א): אסור לאדם להונות את חבירו בין במקחו ליקח בזול ממה שהוא שוה אפילו פרוטה אחת בין בממכרו למכור ביוקר ממה שהוא שוה אפילו פרוטה אחת ואם הונה עובר בלא תעשה שנאמר וכי תמכרו ממכר לעמיתך או קנה מיד עמיתך אל תונו איש את אחיו. ולא יאמר שמא שוה כך וכך במקום פלוני או לזמן פלוני ישוה כך כי אין בזה הדבר אלא מקומו ושעתו.
ובסעיף יב: ואפילו לגנוב דעתו בדבר שלא יגיע לו הפסד להנכרי אסור מדברי סופרים כגון למכור לו בשר נבילה בחזקת שחוטה. ואף לגנוב דעת הבריות בדברים אפילו במלה אחת של שפת חלקות או גניבת דעת או במעשה שמראה שעושה בשבילן ואינו עושה אסור מפני שמחזיקים לו טובה בחנם.
ובסעיף כז: כשם שאונאה במקח וממכר כך אונאה בדברים שנאמר ולא תונו איש את עמיתו ויראת מאלהיך זו אונאת דברים. וגדולה אונאת דברים מאונאת ממון שזו ניתנה להשבון וזו לא ניתנה להשבון וזו בממונו וזו בגופו והצועק על אונאת דברים נענה מיד לפי שהיא צער הלב וקרוב להוריד דמעות.
ניתן להשתמש בחצי המקלדת בכדי לנווט בין כפתורי הרכיב