Ask The Rabbi

נושא: תפילה

הרחת ערלה

האם מותר להריח פרי של ערלה, כגון לימון או אתרוג של ערלה שיש להם ריח טוב?

הגמרא במסכת עבודה זרה לגבי "בת תיהא" (נקב שנוקבים במכסה של חבית ודרכו מריחים את היין לבודקו), אומרת שלדעת אביי אסור לישראל להריח יין של נכרי, משום שריחא מילתא, ולדעת רבא מותר להריח יין של נכרי, משום שריחא לאו מילתא. וכן פסקו הראשונים.
מחלוקת תנאים לגבי פת חמה על פי חבית יין של תרומה:
עוד מובאת שם בגמרא ברייתא לפיה אדם שרדה מן התנור פת חמה והניח אותה על פי חבית יין של תרומה – לדעת רבי מאיר הפת נאסרה, לדעת רבי יהודה הפת מותרת, ורבי יוסי מתיר בפת חטים ואוסר בפת שעורים מפני שהשעורים שואבות (יש להן תכונה לשאוב את ריח היין יותר מאשר חטים).
המחלוקת רק בפת חמה וחבית סתומה או פת צוננת וחבית פתוחה:
הגמרא מביאה בשם ריש לקיש, שאם מדובר על פת חמה וחבית יין פתוחה (שתי סיבות להחמיר) – כל התנאים שבברייתא מודים שהפת אסורה, ומאידך אם מדובר על פת צוננת וחבית שיש עליה מגופה (סתומה) (שתי סיבות להקל) – כל התנאים שבברייתא מודים שהפת מותרת, ומה שנחלקו הוא במקרה שהפת חמה והחבית סתומה או שהפת צוננת והחבית פתוחה (שיש רק סיבה אחת להחמיר – חום הפת או פתיחת החבית), שלדעת רבי מאיר הפת אסורה (בין פת חטים ובין פת שעורים), ולדעת רבי יהודה הפת מותרת, ולדעת רבי יוסי פת חטים מותרת ופת שעורים אסורה.
אסור ליהנות מריח של ורד והדס שבחנות נכרי משום שעשויים לריח:
במקום אחר במסכת עבודה זרה מובא שאסור ליהנות מריח של חנויות עכו"ם המעוטרות בוורד והדס.
תוספות הקשו מאיסור זה על ההיתר של רבא בבת תיהא, ותירצו שוורד והדס כל עניינם הוא הריח ולכן דינם חמור יותר.
ההיתר ב"בת תיהא" הוא היתר מיוחד:
עוד מבואר בתוספות שמחלוקת אביי ורבא בבת תיהא אינה כמחלוקת רב ולוי במסכת פסחים האם ריחא מילתא, שכן יש לחלק בין סתם ריח לבין ריח בת תיהא שאין בו הנאה כי אדרבה חוזק היין נכנס בחוטמו ומזיקו. דברי התוספות נכונים גם לשיטת הרי"ף הרמב"ם והרשב"א שנפסקה להלכה בשו"ע (לחשוש לריחא לכתחילה), שכן גם לשיטתם הלכה כרבא בדין בת תיהא שבזה מותר להריח את היין לכתחילה (בניגוד לדין הכללי בריחא שלכתחילה אסור).
3 דרגות בריח:
תוספות סיכמו שישנן כמה דרגות בריח: ריח החזק מכולם הוא במקרה של פת חמה וחבית פתוחה שאסור לפי כולם, ריח בשר (שצלו דג או פת יחד עם הבשר) נחלקו בו רב ולוי (ולהלכה לכתחילה אסור), ריח של בת תיהא נחלקו בו אביי ורבא (והלכה כרבא שמותר).
פסיקת ההלכה בפת חמה על גבי חבית יין:
הלכה כרבי יוסי שחילק בין פת חטים לפת שעורים:
השו"ע פסק כרבי יוסי : "פת חמה שמונחת על גבי חבית פתוחה של יין נסך – אסורה [רמ"א: ודווקא אם מונחת נגד המגופה, כלומר על פתח החבית]. אבל אם הפת צוננת אפילו אם החבית פתוחה, או פת חמה וחבית מגופה – מותר. ואם היה פת שעורים – אסור אם הפת חמה אפילו חבית מגופה".
הפרי חדש פסק להקל:
הפרי חדש חלק על המחבר והעלה להתיר, שהרי קיימא לן שבדיעבד ריחא לאו מילתא.
רוב האחרונים פסקו כשו"ע:
אולם הש"ך קיים את דברי המחבר, וביאר על פי התוספות הנ"ל שאין להשוות בין המקרה כאן לבין מחלוקת רב ולוי. וכך פסקו רוב האחרונים.
האיסור אפילו ביין שמותר בהנאה:
עוד כתב הש"ך שהאיסור בפת חמה הוא משום שריח כזה נחשב כמו אוכל (ולכן אין זה סותר את ההיתר בבת תיהא), ומשום כך האיסור אינו רק ביין שיש בו איסור הנאה אלא אפילו ביין המותר בהנאה ואסור בשתייה כמו סתם יינם של נכרי שאינו מוחזק כעובד עבודה זרה .
ועל פי כל האמור, דבר האסור בהנאה מותר להריח בו אם מוגדר כדבר שאינו נועד להרחה, אך אם מוגדר כדבר שנועד להרחה אסור להריח בו. לגבי פרי שמיועד בעיקר לאכילה ויש לו ריח טוב, נחלקו אחרונים האם מוגדר כדבר שנועד להרחה. להלכה מסתבר להחמיר שלא להריח בלימון או אתרוג של ערלה, כיון שיש בזה חשש איסור תורה של הנאה מערלה.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].