Ask The Rabbi

נושא: תפילה

ההורה מדבר נגד התורה

שאלתי היא: מה לעשות כשיהודי שני יוצא נגד תורת משה ומזלזל בה בעזות בפניי. ניחא היה זה אדם רחוק אך מה לעשות כשזה אחד מן ההורים? אותי אישית זה מקומם וקשה לי לשתוק והדבר אף מרחיק אותי מאותו הורה. מה שהכי מרגיז שאותו הורה בור בכל הנוגע לתורה ומתוך בסיס אישיותי לעולם לא יודה בטעותו לכן הסיכויים ש"יחזור בתשובה" נראים לי אפסיים. 

תורת ישראל הקדושה אכן מורה (תורה מלשון הוראה) לנו להיות סבלניים וסובלניים כלפי הזולת בכלל ובפרט אם מדובר בהורים שלגביהם ישנו ציווי מיוחד "כבד את אביך ואת אמך". מכך שאתה מציין שאתה והוריך אינם שותפים בדעה לגבי תורת ישראל אני מניח שאתה נמצא בתהליך של תשובה. כאשר אדם עושה צעד כה חשוב לכיוון של שמירת התורה והמצוות, אין ספק שניתנים לו הכוחות לכך, אבל מה שקורה במקביל זה שבזמן התהליך גם מתגברים המניעות והעיכובים על הצעד הבא. דווקא כאשר מרגישים רצון אמיתי להתקדם ו"לחזור בתשובה" דווקא אז מתחילים לפתע לצוץ קשיים שונים מכיוונים שונים, והרבה פעמים הקשיים מגיעים מההורים דווקא, ועליך לדעת שאותם קשיים הם נסיונות מאת השם שאם תתגבר עליהם - יהפכו לנס. יש מצוה של כיבוד הורים. גם אותה חייבים לקיים במסירות נפש. בעבר הלא רחוק יהודים היו מוכנים למסור את נפשם וחייהם ממש ממש כדי לשמור על התורה והמצוות. והיום, בניגוד לדורות הקודמים נדרש מהיהודי למסור את נפשו - רצונו, ובענייננו, לעשות את כל שביכולתו לקיים את מצוות "כבד את אביך ואת אמך". נכון, הוריך לא חושבים כמוך, והם לעת עתה לא מכירים ולא מוקירים את הצעד העצום שאתה עושה, אבל דע שבפנימיות נפשם (גם אם הם כרגע לא מודעים לזה ובטח לא יודו בזה) הם שמחים מאוד על "החזרה בתשובה" שלך כי כל יהודי בפנימיותו רוצה לשמור ולקיים את התורה. היצר הרע הוא אומן במלאכתו ולפעמים הוא לא מגיע בתלבושת הרגילה שלו, כי הרי אז יהיה קל לזהותו ולהלחם נגדו, אלא לפעמים הוא מגיע בלבוש של יהודי חם הבוער ברצון פנימי עז להגן על קדושת השם. אבל לא מכבד את הוריו. דע לך, שכל וויכוח או מחלוקת עם הוריך בנושא זה, למרות שזה נראה כקדושה (הרי הם "נלחמים" לכאורה בהחלטה שלך לחזור בתשובה), לאמיתתו הוא תחבולה של היצר הרע המסית אותך למחלוקת. ורצון השם האמיתי הוא שתמצא בתוכך כוחות נעלמים ולמרות הקושי שבדבר תמשיך לכבד את הוריך, להקשיב לדבריהם בנחת, לא לנסות לשכנעם, אלא לכבדם ללא תנאים. כמובן שאינך צריך לשמוע להם אם מורים לך משהו שהוא נגד ההלכה, אך גם תראה שאם תתמיד לא להכנס לוויכוחים מיותרים, ותמשיך לכבד את הוריך, אז גם מידה כנגד מידה הם יכבדו אותך ואת דרכך החדשה, ובוודאי שגם הם יתקרבו לבסוף ליהדות - כמו שכתוב על ימות המשיח, שלא ידח ממנו נידח, אסיים בברכת "והשיב לב אבות על בנים". בהצלחה רבה ונשמח שתבשר טוב.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].