Ask The Rabbi

נושא: תפילה

דרך ארץ

אדם שמעוניין לשתות מרק ישירות מקערית המרק ללא כף מפני שכך יותר נוח לו, האם הדבר מותר הלכתית?

בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) קודם כל יש לדון האם יש מקור לאסור את הדבר הלכתית. ב) גם אם לא יש לברר האם יש בעיה בכך מצד חוסר דרך ארץ בסעודה. ג) האם יהיה הפרש לפי זה באם אוכל יחידי שלא בחברת בני אדם.
ראשית יש להביא את המובא בשולחן ערוך הרב בהלכות שמירת גוף ונפש סעיף ט', שהשותה מים בקערה, הרי זה קשה לכליון עיניים, כלומר שזה דבר סגולי המביא לבעיות בראייה. אמנם יש לומר שזהו דוקא כאשר שותה מתוך קערה שאינה אישית, שאין זה הרגילות, שהרי מים בדרך כלל שותים מכוס ולא מתוך קערה. מה שאין כן מרק שדרכו לשתות מתוך קערית אישית, שוב אין זה בכלל זה, ורק אם ישתה מתוך הסיר עצמו הרי הוא בכלל זה.
ובפרט שבדברים הסגולים יש לומר שלא נאסרו אלא הדברים שנאמרו בפירוש ואין להוסיף על כך, מאחר ואין כולם סברה המובנת בשכל אלא מה שקיבלו חכמים שקשה לדברים מסוימים או מפני שליטת המזיקים וכיוצא בזה, ולפי זה אין אלא בנוגע לשתיית מים דוקא בקערה, ואלא בנוגע לשאר דברים, כמו מרק שהוא אינו בגדר מים רגילים.
ועל דרך המובא בנוגע לשתיית מים פושרים שלא עברו רתיחה, בכלי מתכות, שאים לשתות אותם מפני שהם רעים לגוף. שאם השליך לתוכם איזה תבלין או עשבים או עיקרי בשמים – אזי מותר לשתותם בכל אופן. או אם מדובר שאינם בכלי מתכת, אלא בכלי חרס. כמבואר בשולחן ערוך הרב שם סעיף ד'. – (למרות ששם מדובר לכאורה בדבר שאינו רק סגולי, ועדיין צריך עיון), אך מכל מקום ניתן ללמוד מכך שאין לכאורה בדברים הללו היקשים, ורק מה שנאסר הוא הבעייתי, ועל דרך המאמר 'אלא לך בו אלא חידושו'.
ואמנם יש לדון בזה עדיין מצד שינוי ההנהגה משאר בני אדם, שאם שאר הסעודים במקום בו סועד אינם שותים כך את המרק, או שאין זה רגילות לראות כן בדרך אכילת בני אדם במקומם, אלא אם כן הוא גס רוח ואינו שומר על כבודו, הרי שיש מצד דרך ארץ בסעודה שלא לעשות כן בפניהם, וכפי שכותב בזה באגרא דפרקא אות קכב: נראה לי בדרכי האדם לעבודת הבורא במדותיו ותנועותיו בדרכו והילוכו בקדושה, מה טוב לאדם שיחזיק לעצמו דרך כזה שהוא כטבעו של עולם ולא לאחוז לעצמו מנהג שלא כטבעו של עולם - הגם שכוונתו לעבודה אמיתית. והוא מאמר האשה השונמית בתוך עמי אנכי יושבת.
ושם מביא שאין רק מצד דרך ארץ אלא יירה מזו, אפשר שמעורר עליו בזה את מידת הדין, כי כאשר יאחז האדם לעצמו דרך חוץ לטבעו של עולם, יתעוררו עליו חס ושלום קטרוגים, ומי יודע אם יהיה יכולת בידו לעמוד נגד המלחמות והקטרוגים אשר יעמדו כנגדו, ומסיים שם שכל זה הבין לא מסברתו האישית, אלא מפי סופרים ומפי ספרים, ואי אפשר לפרש כל זה בכתב, כי זה תלוי בהשכלת נפש המשכלת.
וכן מביאים הפוסקים ממסכת כלה רבתי פרק ט, שם מובא שלא ישמח אדם בין הבוכים, ולא יבכה בין השמחים; ולא יהא ער בין הישנים, ולא יהא ישן בין הערים. הרי שכללו של דבר הוא שלא ישנה האדם מדרך שאר חברו ובני אדם הנמצאים במקומו. כמבואר בבאר היטב בשולחן ערוך שם אות טז.
כמו כן יש לחשש בעשייה זו למיאוס חבריו בהנהגה זו, שהרי אין זה רק שינוי מנוהג שאר בני אדם (במקרה והוא כך באמת), אלא הנהגה מעין זו בהרבה פעמים מאוסה לשאר בני אדם הנמצאים עמו בסעודה, ויש בזה בעיה הלכתית מדיני דרך ארץ בסעודה, כמבואר בשולחן ערוך סימן קע סעיף טז, שם מבואר שלא יעשה אדם פעולות בסעודה בפני בני אדם שעמו, אם יש בפעולות אלו מצד מיאוס מצדם. וכמו למשל נפיחות מהאף והפה, או שרוקק שם, וכל כיוצא בדברים אלו.
העולה מן האמור: לא מצינו בעיה הלכתית לעשות כך אלא מצד מיאוס שאר הסועדים במקום שלא רגילים לעשות כן, שלכן מסתבר שאם אוכל באופן יחידי מותר לו לעשות כן. וכמו כן אם דרך הרבה סועדים לעשות כן באותו מקום, אין מניעה לנהוג כן, כי דרך הנהגת אכילה נקבע לפי אנשי המקום בסעודתם, (כאשר זה לא חורג מפורשות מגבולות האמורות ההלכה).

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].