Ask The Rabbi

נושא: תפילה

דיני כתובה

כתובה שכתבו בה תאריך ביום מסויים לפני השקיעה, ולפועל החופה נערכה לאחר השקיעה, האם שבעת ימי המשתה נמנים לפי תאריך הכתובה או עשיית החופה?

בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) ממתי מונים את שבעת ימי המשתה, משעת כתיבת הכתובה או משעת החופה. ב) ממתי מתחיל חיוב הכתובה מכתיבתה וחתימתה, או מהחופה שמוסר זאת ליד האשה.
ראשית יש להביא את המובא בשולחן ערוך אבן העזר הלכות קידושין סימן סב סעיף א, שצריך לברך ברכת חתנים בבית החתן קודם הנשואים, והן שש ברכות. ואם יש שם יין, מביא כוס יין ומברך על היין תחלה, ומסדר את כולם על הכוס, ונמצא מברך שבע ברכות. ואם אין יין מצוי, מברך על השכר.
ועד מתי מברכים ברכה זו, אם היה אלמן שנשא אלמנה, מברכים אותה ביום ראשון בלבד. ואם בחור שנשא אלמנה, או אלמן שנשא בתולה, מברכים אותה כל שבעת ימי המשתה.
ואת שבעת הימים מתחילים לספור מיד לאחר שבע הברכות שבירך בראשונה. כמבואר בשאלות ותשובות הרא"ש כלל כו סימן ב, שחתן הבא ממקום אחר ונשא כאן אשה, ואחר שברך שבע ברכות מוליכה עמו למקומו, אזי מונים שבעת ימי החופה משעת הברכה שבירך. והטעם, מפני שהחופה היא מקום יחוד חתן וכלה, ומשעת הברכה שהותרו להתייחד מתחילים שבעת ימי החופה, גם בעיר שנעשית שם הברכה וגם אם הלכו לעיר אחרת.
אך אין לומר שיתחילו שבעת ימי משתה מאכילה הראשונה. ובבית יוסף כתב בשם רבינו ירוחם שאם התעכב זמן מרובה בדרך משמע דלא כתשובות הרא"ש. כמבואר בחלקת מחוקק שם סימן קטן ז'.
ובספר טיב קידושין שם סימן קטן ו' כתב, שמה שכתב הרמ"א שמתחילים למנות מיד לאחר אמירת שבע הברכות, נראה שלאו דוקא לאחר שבע הברכות בפועל, רק לאחר החופה - אפילו אם יצא שלא בירכו בשעת החופה, מכל מקום לא ימשכו ימי משתה יותר. והביא שם מה שכתב בתשובת הרא"ש, שמשעת הברכה שהותרו להתייחד מתחילים שבעת ימי חופה, ומשמע קודם ברכה אינם מותרים להתייחד, ואם כן אי אפשר לעשות נשואים בפחות מעשרה, אבל למה שנתבאר בדרכי משה שאם אי אפשר בעשרה, עושים נשואים בלא עשרה, אם כן מונים משעת החופה.
וגם לשיטת הרא"ש צריך עיון, כי מכל מקום אם עשו חופה בלא ברכות מכל מקום אפשר שאין מונים ימי משתה רק מיום חופה, כי לא מסתבר שאם עשה חופה וכנסה בלא ברכות ,שיברכו לאחר זמן רב. מכל מקום נראה שאם לא ברכו ברכת חתנים כלל, אזי לעולם יש לברך על כל פנים פעם אחת - אף אחר ימי משתה, מאחר ועל כל פנים צריך לברך אותם ברכות שמברכים בשעת חופה על עיקר הזיווג, רק שאין להם דין שבעת ימי המשתה לברך בפנים חדשות.
ולענין החישוב של הימים מעת לעת או לא, הביא בפתחי תשובה בסימן קטן יב מתשובות כנסת יחזקאל סימן ס', שנשאל שם אם לחשוב את שבעה ימים מעת לעת, שעל פי זה אם היה החופה ביום רביעי לאחר חצות מברכים שבע ברכות גם ביום רביעי השני קודם חצות, או שמא גם בזה אומרים שמקצת היום ככולו. והאריך בזה, ומסיק שאין מקום כלל לומר שהולכים לאחר מעת לעת.
נמצא ששבעת ימי המתה מתחילים מיום החופה, שיום החופה נחשב כיום אחד, והלילה לאחריו הוא יום שני כבר משבעת הימים, ואפילו אם החופה נערכה בסוף היום סמוך לשקיעה, והסעודה נערכה מיד לאחר מכן בלילה שלאחריו, מכל מקום נחשב יום החופה יום אחד, והסעודה נחשבת כאילו נערכה ביום שני משבעת ימי המשתה, וממילא השבע ברכות שעושים בסוף הסעודה, הוא כבר שבע הברכות של היום השני. וזאת למרות שאף היחוד של החתן והכלה לא היה ביום החופה שהרי הוא נערך לפני השקיעה והיחוד שלהם נערך בלילה שלאחריו.
ואמנם יש פוסקים שסוברים שהולכים בזה לאחר הסעודה, וממילא למרות שהחופה נערכה לפני השקיעה, והסעודה בלילה שלאחריו, מכל מקום מתחילים למנות את שבע הימים מהיום של הסעודה שנערכה בלילה, והשבע ברכות שמברכים לאחר הסעודה הוא של היום הראשון.
העולה מהאמור: למעשה דעת רוב הפסוקים נוטים לומר שמניית שבעת ימי המשתה הוא לפי זמן עשיית החופה, ולכן אם נערכה לפני השקיעה, למרות שהסעודה נערכה לאחר מכן, הרי זה נחשב ים שני לשבעת ימי המשתה.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].