Ask The Rabbi

נושא: תפילה

דיני בריה

בכמה בריה מתבטלת? ואיך אני צריך לנהוג במקרה שמצאתי זבוב או שתיים במרק שלי?

דין הבריה:
יש ראשונים שלמדנו מהירושלמי שבריה בטילה ב-960. אולם לדעת רוב הראשונים בירושלמי מדובר רק על פליטת הבריה (כשהוציא מהתערובת את גוף הבריה), אבל הבריה עצמה אינה בטילה אפילו באלף. וכך נפסק להלכה בשו"ע.
ספק בריה:
הט"ז ביאר שחכמים החמירו בבריה שלא תתבטל, כיון שמן התורה יש חשיבות לבריה בכך שלוקים על אכילתה אפילו שאין בה כזית, והיינו שכל החומרא שבריה אינה מתבטלת היא חומרא מדברי חכמים. לאור זאת כתב הט"ז שדבר שאינו מוגדר בוודאות כבריה אלא יש לגביו ספק אם מוגדר כבריה – מתבטל, כדין ספק באיסור דרבנן דרבנן שהולכים בו להקל (אמנם במקרה של וודאי בריה, והאיסור עצמו מסופק, כגון ביצים של עוף שהוא ספק טריפה – הרי זה ככל בריה שאינה בטילה).
לדברי הט"ז יש להקל בספיקות של כל הדברים שאינם בטילים, כגון חתיכה הראויה להתכבד או דבר שבמנין, כיון שמן התורה כל דבר בטל ברוב (אם אינו נותן טעם) ורק חכמים החמירו בדברים מסויימים שאינם בטלים, ובספק של איסור דרבנן הולכים להקל.
פליטה של בריה בתוך התערובת:
בריה שהוציאה מהתערובת אוסרת רק אם נותנת טעם:
המשנה במסכת חולין לגבי גיד הנשה שהתבשל עם גידים המותרים באכילה, שאם הוציאו מהתערובת ולא נתן טעם בגידים האחרים – הגידים מותרים כשהיו, ואם לא הוציאו מהתערובת או שנתן טעם בגידים האחרים – הגידים נאסרו. עוד מובא שם במשנה שהרוטב בנותן טעם, כלומר שהרוטב של התערובת נאסר אם קיבל טעם מגיד הנשה.
כך לדברי המשנה. אמנם בגמרא שם נפסק להלכה שגידים אינם נותנים טעם, וממילא הגידים האחרים תמיד מותרים אם הוציא מהם את גיד הנשה. אבל על כל פנים ניתן ללמוד ממשנה זו את העיקרון לגבי שאר בריה (חוץ מגיד הנשה) שאם הוציאה מהתערובת ולא נתנה טעם – התערובת מותרת.
אם הוציא את כל הבריה ויש 60 כנגדה – התערובת מותרת:
על פי זה פסקו טור ושו"ע : "דבר שהוא בריה שנתבשל עם ההיתר, אם אינו מכירו הכל אסור, והרוטב בנותן טעם. ואם מכירו – זורקו, והאחרים והרוטב צריך שיהיה בהם 60 כנגדו" (שאף על פי שהבריה עצמה אינה בטילה אפילו באלף – טעמה בטל. וצריך לסנן את הרוטב כדי לוודא שאין בו שאריות מגוף הבריה ).
שומן הגיד נותן טעם, והגיד עצמו אינו נותן טעם:
המשך טור ושו"ע: "חוץ מגיד הנשה שאין טעמו אוסר, דאין בגידים בנותן טעם. אבל שמנו (השומן של הגיד) אוסר , וצריך ששים כנגדו להתיר הרוטב. לפיכך ירך שנתבשל עם גידו, אם מכירו זורקו, וכל השאר מותר אם יש בו 60 כנגד שמנו. ואם אינו מכירו, כל החתיכות אסורות. ואם יש בקדירה 60 כנגד השומן – מותר הרוטב, ואם לאו אסור. ואם נימוח הגיד ואינו ניכר (שכבר אין לו חשיבות של בריה) – צריך גם כן 60 כנגדו" .
ירקות מבושלים או מרק ירקות שנמצאו בהם תולעים:
בריה שנאבדה בתבשיל אוסרת:
כתב השו"ע על פי שו"ת הרשב"א: "קדירה של מרק שנפל שם בריה ונאבדה – אסור הכל" (אלא אם כן יכול לסנן את הבריה ). כלומר במקרה שאדם ראה שנפלה תולעת לתוך מרק ואינו יכול להוציאה – המרק אסור באכילה אפילו אם נפלה בו רק תולעת אחת, שהרי בריה אינה בטילה.
ירקות מבושלים שנמצאו בהם שלשה תולעים הוחזקו כמתולעים:
אמנם לגבי מקרה שהאדם לא ראה תולעת נופלת אלא מצא תולעים בתוך ירקות מבושלים או בתוך מרק, ויש באפשרותו להוציאן, כתב השו"ע על פי שו"ת הרשב"א: "ירקות מבושלים שנמצאו בהם שלשה תולעים – הירקות אסורים (אפילו לאחר שהוציאו מהם את התולעים, כיון שיש לחוש שמא יש שם תולעים נוספות שאינן ניכרות). אבל מי השלקות (המרק) – מסננן ומותרים, וכן הבשר ירחצנו ויבדקנו ומותר".
הב"ח מחמיר אפילו בשני תולעים, אבל הט"ז מיקל כשו"ע:
הב"ח כתב שבתשובת הרשב"א משמע שכבר בזמן שנמצאו שני תולעים צריך לחשוש לתולעים נוספות, וממילא להלכה יש להחמיר יותר ממה שכתב בשו"ע. אבל הט"ז כתב שטעות סופר נפלה בתשובת הרשב"א, והעיקר להלכה כמובא בשו"ע, שהרי להלכה קיימא לן כשיטת רבי שמעון בן גמליאל שחזקה היא בשלש פעמים, ולא בשתי פעמים כשיטת רבי (מלבד בספק נפשות שבזה חוששים לשיטת רבי הסובר שחזקה נקבעת בשתי פעמים).

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].