Ask The Rabbi

נושא: תפילה

גוי בשבת

עוזרת בית גויה שנמצאת גם בשבת בבית, האם מותר לה לעשות דבר המותר כמו לשטוף כלים אף שיודע שתעשה לצורך כך מלאכה אסורה כמו שתדליק את האור או תק[דליק את המים החמים?

בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) האם מותר לומר לגוי לעשות מלאכה המותרת בשבת כאשר לא צריך לה בשבת. ב) האם מותר גם במקרה שיודע מלאכה אסורה לצורך עצמו בשביל כך. ג) אם מותר, האם מותר גם ליהודי ליהנות ממלאכה זו של הגוי בדרך אגב.
ראשית יש להביא את המובא בשולחן ערוך הרב בסימן שז, סעיף ב', שאסרו חכמים לומר לנוכרי לעשות לנו מלאכה בשבת בין בחנם בין בשכר, ואף על פי שאומר לו מקודם השבת שיעשה בשבת, ואף על פי שאינו צריך לאותה מלאכה עד לאחר השבת.
משום שכאשר הנוכרי עושה בשבת, הוא עושה בשליחות היהודי, ואף על פי שאין אומרים שלוחו של אדם כמותו מן התורה אלא בישראל, אבל הנוכרי אינו בתורת שליחות מן התורה, מכל מקום מדברי סופרים יש שליחות לנוכרי לחומרא. כמו כן, כל דבר שאסור לומר לנוכרי לעשותו בשבת, אסור אפילו לרמוז לו לעשותו.
יתירה מזו: אפילו אם גוי עשה מעצמו מלאכה מהתורה לצורך ישראל – אסור, וכמבואר שם, שאפילו אם הנוכרי בא מעצמו להסיר הפחם שבנר בלא רמיזת היהודי - צריך למחות בידו - אם עושה בשביל היהודי, כיון שהנר הוא של היהודי.
ואפילו אם הנוכרי התכוין לטובת עצמו, כגון ששכרו היהודי וקצץ לו שכר כך וכך בעד כל יום ויום שידליק לו נרות ויבעיר לו מדורה, או שקצץ לו בעד כל הדלקה והדלקה והבערה והבערה, ולא ציווה אותו להדליק ולהבעיר בשבת, אלא הוא עושה מעצמו כדי להרבות בשכרו, אף על פי כן אסור ליהנות ממלאכתו בשבת.
והטעם מבואר שם בסימן רעו סעיף א', שמאחר וגוף היהודי יהא נהנה בשבת מגוף המלאכה, הרי עיקר המלאכה נעשית בשבת בשבילו, שהרי הנוכרי אינו נהנה מגוף המלאכה - אלא משכרה, והוא מתכוין בעשיית גוף המלאכה בשבת בשביל שיהנה היהודי ממנה בשבת, נמצא שעשיית מלאכת השבת היא בשבילו – כאשר יהנה ממנה בשבת, ויש לגזור גזרה שמא יאמר לו לעשותה בשבת בשביל הנאתו - אם יהיה מותר לו ליהנות ממנה, כשעיקר עשייתה בשביל הנאתו.
ועל כן: נוכרי שהדליק את הנר בשביל ישראל, אסור לכל אדם להשתמש לאורו בשבת - אפילו למי שלא הודלק בשבילו, שהחמירו בזה חכמים, הואיל ונעשית מלאכה גמורה של תורה בשביל ישראל בשבת.
יתירה מזו: צריך להמתין לערב בכדי שיעשו - גזרה שמא יאמר לנוכרי לעשות בשבת כדי שיהא מוכן לו במוצאי שבת מיד, ואפילו אחרים שלא נעשית המלאכה בשבילם צריכים להמתין כן, שכל שנעשית מלאכת איסור של תורה בשביל ישראל, החמירו חכמים שלא לחלק בין מי שנעשה בשבילו לאחרים, כמבואר בסימן שכה.
ואם עשה מעצמו איסור מדרבנן לצורך ישראל, מותר לאחרים מיד. אך לאותו ישראל שנעשה בשבילו אסור, ואדרבה - עליו למחות בו על כך שלא יעשה זאת, כמבוא להלן בעניין פתיחת אגרת שכל ההיתר הוא מפני שהנוכרי עושה זאת בכדי להשלים שליחותו.
והנה לעניין אמירה על עשיית דבר המותר, והאיסור נעשה ממילא בהכרח, מבואר בשולחן ערוך בסימן רנג, סעיף י', שמקרה ש גחלים בוערות מקיפות ודבוקות סביב דופני קדרה, אסור לישראל ליטול הקדרה משם בשבת, לפי שעל ידי נטילת הקדרה הוא מחתה את הגחלים העליונות ונופלות על התחתונות ומכבות אותן, והעליונות הן נבערות מאליהן על ידי חיתוי זה. ואף שאינו מתכוין לחתות, מכל מקום פסיק רישיה ולא ימות הוא, שאי אפשר ליטול הקדרה שלא יחתה הגחלים.
ומכל מקום מותר לומר לנוכרי ליטול אותה, ואף שכל דבר שאסור לעשותו בשבת אסור לומר לנוכרי לעשותו, מכל מקום כאן שהאיסור נעשה מאליו בלא מתכוין, והיהודי אינו אומר לו כלל לעשותו, אלא שולחו לעשות דבר המותר, אם כן, אף שמאליו נעשה האיסור, הרי לא נעשה בשליחות היהודי, שהיהודי לא צווה אותו על זאת, והנוכרי אינו מוזהר כלל על השבת, אלא שאסור לנו לשלחו לעשות איסור.
ולפי זה, יהיה מותר לומר לגוי לפתוח מקרר, ועל ידי הפתיחה נדלקת נורה חשמלית. [וצריך עיון אם מותר ליהודי ליהנות מהאור שבמקרר, ובפשטות ברוב הפעמים אינו נהנה מכך, ואינו צריך לזה. ובאמת במקרה שנהנה יצטרך לומר לגוי לאחר הפתיחה שיקח איזה בקבוק שתיה וכדומה, ובכך יהנה בעצמו מהאור שבמקרר (נהנה מהמלאכה עצמה), ושוב יהיה מותר ליהודי ליהנות מהאור].
העולה מהאמור: מותר לומר לגוי לעשות דבר המותר בשבת כמו לשטוף כלים במקרה שזהו לצורך השבת כמו שהכלים הם לצורך הסעודה, אף שיודע בוודאות שלשם כך יעשה מלאכה אסורה ליהודי כמו שידליק את האור במטבח וכיוצא בזה. ומותר אחר כך גם ליהודי ליהנות מהאור, מאחר ו'נר לאחד נר למאה', והגוי הדליק זאת מתחילה לצורכו בלבד.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].