Ask The Rabbi

נושא: תפילה

ברכות

פרוסות לחם קלויות כצנימים שקונים בחנות, האם מברכים עליהם המוציא או מזונות?

בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) האם ברכת המוציא היא רק על לחם שלא נקלה ונתקשה. ב) האם יש הבדל האם הוא קלוי ונתקשה סתם, או שכך מיוצר מלכתחילה.
ראשית יש להביא את המובא בשולחן ערוך אורח חיים הלכות בציעת הפת, סעודה, וברכת המזון סימן קסח סעיף ז, שפת הבאה בכיסנים, יש מפרשים שהיא פת שעשויה כמו כיסים שממלאים אותם דבש או סוכר ואגוזים ושקדים ותבלין. ויש אומרים שהיא עיסה שעירב בה דבש או שמן או חלב או מיני תבלין ואפה אותה, והוא שיהיה טעם תערובת המי פירות או התבלין ניכר בעיסה. ויש אומרים שזה נקרא פת גמור, אלא אם כן יש בהם הרבה תבלין או דבש כמיני מתיקה שקוראים לקח שהדבש והתבלין הם עיקר, וכן נוהגים.
לאחר מכן מובא שיש מפרשים שהוא פת - בין מתובלת בין שאינה מתובלת, שעושים אותם כעכים יבשים וכוססים אותם. ובשולחן ערוך הרב שם סעיף יב מביא גם כן את היש מפרשים, שהיא פת הבא בכיסנים שלשו אותה אפילו במים, ואפילו אינה מתובלת ואינה ממולאת, אלא שעושים אותה עוגות יבשות וכוססים אותה לתיאבון ולא כדי להשביע.
והלכה כדברי כולם, שלכל אלו הדברים נותנים להם דינים שאמרנו בפת הבאה בכיסנים. וכפי שביאר שבשולחן ערוך הרב שם, שלעניין הלכה יש להקל בדברי סופרים כדברי כולם, ובפרט בספק ברכות שלא לברך ברכת המזון ארבע ברכות על מה שלסברה אחת די בברכה אחת מעין שלוש, כי אין כאן ספק של תורה - אף אם אכל כדי שביעה - שהוא חייב בברכת המזון מן התורה, שהרי מן התורה די לעולם בברכה אחת מעין שלוש.
וגדר כעכים יבשים ביאר במשנה ברורה כעבים יבשים, שנעשים מחמשת מיני דגן, ובמים לבד, אך באפייתן נעשים יבשים כל כך עד שנפרכים, ואין זה נקרא אוכל אלא כוסס, ואין דרכם לאכול מזה הרבה, ולכן אין להם דין פת.
והנה בערוך השולחן אורח חיים סימן קסח סעיף כא, לאחר שהביא את דברי הבית יוסף בדעה השלישית, שיש מפרשים שהוא פת בין מתובלת בין שאינה מתובלת, שעושים אותם כעכים יבשים וכוססים אותם. והקשה על דעה זו, שהיא אינה מובנת כלל, כי מאחר שאין בו תבלין הרי הוא פת גמור ממש, וכי רק מפני שהוא יבש - אינו נחשב פת. וכתבו שהן ערוכות יפה כגלוסקאות נאות שעושים בסעודות לתיאבון כמבואר בטורי זהב סימן קטן ח', ולא אדע לכוין זה, ומאכל זה שהזכיר הטורי זהב בדבריו, הנה במקומנו לשים אותם בביצים ולא במים, ואיזה דמיון הוא לזה, ואם גם כוונת הגאון כן הוא, היה לו לפרש שזהו העיקר, ובמפורש כתבו שנלוש במים. וצריך לומר שמכיון שהוא קשה מאד, אינו נחשב כפת, ומסיים בצריך עיון
ויש שמבארים הטעם, שמאחר שהוא נכסס אינו נעשה מלכתחילה לאכילה בקביעות אלא לאכילת ארעי, כמבואר בשדי חמש מערכת ברכות א' סימן קטן י'.
וכתבו הפוסקים שזהו דוקא אם עשו אותה מלכתחילה כך, אך לחם גמור שעשו אותו צנימים, אף שעכשיו הוא כמו לחם קשה, מכל מקום לא פוקע מנו שם לחם שהיה בו, וברכתו כמו מקודם המוציא וברכת המזון. כמבואר באור לציון פרק מו סעיף י'.
ובנוגע לשיעור קביעות סעודה, מבואר בשולחן ערוך הרב סדר ברכת הנהנין פרק ב, שמיני לחמים אלו יש לברך עליהם המוציא וברכת המזון אם אוכל מהם כשיעור קביעות סעודה. ובשיעור זה רבו הדיעות, ולמעשה יש לנהוג, שאם שאוכל משש ביצים בינוניות ולמעלה - עד חצי עשרון ולא עד בכלל, אם הוא לא שבע ממנו יברך המוציא על כזית לחם אחר תחלה, ויברך ברכת המזון לצאת לדברי הכל, ואם אוכל פחות משש ביצים והוא לא שבע ממנו, מברך בורא מיני מזונות ומעין ג', ואם שבע ממנו יטול ידיו ויברך המוציא וברכת המזון עליו לבדו, והוא שאכל כשיעור ארבע ביצים, אבל פחות מכן אם הוא שבע משיעור זה, יברך על כזית לחם אחר תחלה - המוציא ואחר כך ברכת המזון.
[וההולכים בשיטת 'שולחן ערוך הרב', יש אומרים שיש להחמיר בכך מכל מקום, (ועל כל פנים לאכול זאת רק בתוך הסעודה), מאחר ולא הכליל דעה זו בכלל 'פת הבאה בכיסנים' - ב'סדר ברכות הנהנין', שהיא 'משנה אחרונה' בפסקיו].
העולה מן האמור: לרוב הדעות דינם כ'פת הבאה בכיסנים', שברכתה מזונות ועל המחיה, אלא אם כן קבע על כך סעודה, (שבזה דינו שאם אוכל מהם יותר מ 230 גרם ושבע מכך, יברך עליו המוציא וברכת המזון). אולם יש מחמירים מכל מקום.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].