Ask The Rabbi

נושא: תפילה

שיפוצים בדירה על ידי המשכיר

האם המשכיר יכול לערוך שיפוצים שונים בדירת השוכר לקראת סוף הזמן הקצוב, בטענה שמיד לאחר סוף הזמן מעוניין למוכרה במיידית, ואינו רוצה להפסיד זמן וכסף?

האם המשכיר יכול לערוך שיפוצים שונים בדירת השוכר לקראת סוף הזמן הקצוב, בטענה שמיד לאחר סוף הזמן מעוניין למוכרה במיידית, ואינו רוצה להפסיד זמן וכסף?
תשובה:
בהלכה נידון ההבדל בין "קונה שדה לפירותיה" לבין שוכר כפי שנסביר להלן, ומתוך כך נסיק לענייננו:
כתב השולחן ערוך בהלכות מקח וממכר: " ומה הפרש יש בין הקונה שדה זו לפירותיה ובין השוכר שדה זו מחבירו? שהקונה שדה לפירותיה יש לו לנטעה או לזרעה כל זמן שירצה או להובירה; והשוכר אינו כן, כמו שיתבאר בסימן ש"כ".
וביאור נו"כ השולחן ערוך: "והשוכר אינו כן. פירוש, אם נהגו בעליה בקרקע זו להובירה, דהיינו לזרוע שנה ובשנה שאחריה אינן זורעין למען תת כחה יותר לשנה השלישית כשיזרענה, וכן עושין תמיד שנה זורעין ושנה מניחה כך בלי זריעה, אסור השוכר לשנות".
כלומר, אם האדם קונה שדה בהגבלה על מנת לאכול רק את "פירותיה" את הרווחים שיצאו ממנה, אזי מותר לו לשנות ולעשות בקרקע כפי רצונו. בשונה משוכר קרקע שאם נהגו הבעלים לזורעה בסדר מסויים של שנים (כלומר שבחלק מהשנים זורעים בה ובחלק לא) אזי השוכר אינו רשאי לשנות ולזורעה בסדר אחר מכך, מאחר ולמעשה קרקע זו אינה שלו אלא רק ניתן לו רשות להשתמש בה בהתאם לתשלום שמשלם לבעלי הקרקע.
מכך כתבו פוסקי זמנינו שאסור לשוכר לשנות מאומה בדירה, אלא אם כן מדובר בשינוי קטן כמו נעיצת מסמר בקיר, או כל פעולה קטנה אחרת שאומדים את דעת המשכיר שאינו מקפיד על כך (וזוהי הדרך המקובלת לנהוג בשכירות דירה) אזי מותר. אך כל דבר שינוי מעבר לזה אסור, מכיון ואין הדירה של השוכר אלא רק קיבל רשות להשתמש בה תמורת התשלום כנ"ל.
וכתב בספר "פתחי חושן": "ומה שנהוג בזמננו שהשוכר מכניס שיפוצים בבית המושכר, נראה שלכתחלה ודאי שהמשכיר יכול לעכב, ובסתמא אם השיפוצים אינם שנויים בגוף הדירה, כגון בגודל החדרים והחלונות ופתחים וכיוצא בזה, וגם אינו גורם שום צד נזק לדירה או לשכנים, מסתמא אין הבעלים מקפיד".
עוד דנים הפוסקים בהיבטים נוספים בשכירות, לדוגמה האם מותר לשוכר להשכיר את הדירה לאדם שלישי? האם יש הבדל בין שכירות קרקע לשכירות בית? ועוד.
עוד כתבו הפוסקים שבמקרה וגרם השוכר נזק לבית חייב לתקנו טרם שיסיים זמן שכירותו:
"והביא מ"ש הרמב"ם (מובא בשו"ע סימן שיב סעיף יז) גבי נפל הבית, לפיכך אם היה קטן לא יעשנו גדול וכו' ולא יפחות מן החלונות שהיו בו ולא יוסיף עליהם אלא מדעת שניהם, וכ"ש כשלא נפל שכל אחד יכול לעכב על השני שלא לשנות, וק"ו כשיש חשש נזק מהשנוי.
וכעין זה כתב בסימן רצב ודן שם בשוכר שהרס חלק מהכותל שחייב לשלם מה שהרס (עיין שם בחקירה הג' בענין חיוב תשלומים על כל הכותל שנגרם ע"י הריסת חלק, ועי' עוד בפת"ח [ח"ו] דיני נזיקין פרק ג סעיף יג), וחייב השוכר לפרוע דמי השכירות עד שיחזור ויבנה הכותל, ועוד שטוען המשכיר שאינו יכול להשכירו כשהמחיצה אינה קיימת".
כלומר, שמלבד חיוב השוכר לתקן נזקו חייב להמשיך ולשלם דמי השכירות עד שיתוקן הנזק היות והמשכיר טוען כנגדו שכל עוד והנזק קיים (ומדובר בנזק גדול כגון נפילת קיר וכדומה) אינו יכול להשכירו לאחרים.
אך מצד שני ישנו כלל שאין המשכיר ואין השוכר יכולים לשנות שלא מהסכמת שניהם ובלשון הפוסקים: "אין השוכר ולא המשכיר רשאים לשנות צורת הבית המושכר שלא מדעת שניהם".
כלומר, שאין המשכיר יכול לשנות בבית שינוי מהותי כגון גודל החדרים או צורת הקירות וכדומה.
העולה מכל הנ"ל שכל שינוי גדול בבית יש לעשותו אך ורק בתיאום וברצון השוכר והמשכיר, שרק באם חפצים בשינוי זה אז יעשו.
במקרים רבים מצוי אשר טוען המשכיר שיעשה את פעולות שיפוץ הדירה בשעות נוחות עבור השוכר וידאג לניקיון הדירה לאחריו וכו', יש לדעת שגם במקרה כזה אם נגרמת עוגמת נפש לשוכר רשאי לעכב ולמנוע מהמשכיר לעשות זאת כל עוד הוא שוכרה ממנו
לסיכום:
המשכיר אינו יכול להכריח את השוכרים לערוך שיפוצים בדירת השוכר כאשר מדובר בשינויים בגוף הדירה, ואפילו בשיפוצים שאינם משנים בגוף הדירה, כאשר בא מכך נזק עקיף או טורח ועגמת נפש לשוכרים, אף שטוען שיעשה זאת בשעות נוחות ואם ניקיון לאחר מכן, עד לסוף זמן ימי השכירות.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].