האם המשמעות של קיום המצוות ע"י האבות הוא כמו המשמעות של קיום המצוות שנעשה על ידינו בחיי היום יום? היה להם תפילין כמו שהיה לנו, היה להם מזוזות כמונו? או שזה היה רק ברוחניות של הדברים?
האם המשמעות של קיום המצוות ע"י האבות הוא כמו המשמעות של קיום המצוות שנעשה על ידינו בחיי היום יום? היה להם תפילין כמו שהיה לנו, היה להם מזוזות כמונו? או שזה היה רק ברוחניות של הדברים?
בגדר התורה ומצות בימי האבות, לפני שניתנה, יש לבאר בשני אופנים:
א) ישנה החפצא דתורה ומצוות (שהרי אלפיים שנה קדמה תורה לעולם), אלא שעדיין לא היה ציווי להגברא (כיון שעדיין לא ניתנה למטה), ולפי זה קיום המצות לפני מתן תורה הוי בגדר אינו מצווה ועושה (שמצינו לאחרי מ"ת), דישנן לתורה ומצוות אלא שהגברא אינו מצווה עליהן;
ב) לפני מ"ת ליכא החפצא דתורה ומצות בעולם, דלא רק שלא היה ציווי להגברא, אלא שהחפצא נתחדשה (בעולם) בשעת מ"ת (תולדות חל"ה ב ס"ג).
יתרו חט"ז ג ס"ד.
ויצא ח"א סי"ב.
מדרש רבה – שמו"ר פי"ב, ג.
ויצא ח"א סי"ב.
יתרו חט"ז ג ס"ד.
חיי שרה ח"א סט"ז.
ראה בכ"ז לקו"ש ח"ג ע' 888. וראה לקו"ש ח"ה ע' 327. ועוד.
וארא חכ"א ג ס"ח.
יתרו ח"ג ס"א – ב.
זח"א קסב, א. וראה תו"א ויצא כג, ג. וראה סה"מ תקסב ע' יב. אוה"ת ויצא רכג, א-ב, ועוד.
לך לך ח"ג ס"א – ג.
וארא חכ"א ג ס"ח.
ויצא ח"א סי"ב.
יתרו חט"ז ג ס"ד.
חיי שרה ח"א סט"ז.
מקץ חל"ה ב ס"ב.
תולדות כו, ה.
וירא יח, יט.
חולין צא, א ד"ה פרע להן.
אף שהדורות שלאחריהם לא שמרו כל המצות קודם שנצטוו, שהרי עמרם נשא את יוכבד דודתו (וארא ו, כ). וגם השבטים (כשהיו בריחוק מקום מיעקב) לא קיימו כל התורה, כדמשמע ממ"ש (מקץ מג, טז) "וטבוח טבח גו' כי אתי יאכלו האנשים גו'" והרי הם חשבו שהשוחט הוא עכו"ם. אלא שיש לומר (בדוחק עכ"פ) שהשבטים לא אכלו את הבשר, לפי שחשבו שהוא נבילה (וראה בארוכה לקו"ש חל"ה ע' 181 ואילך ובהערה 42 שם) (ויחי ח"ה ב הע' 23).
מקץ ח"כ ב ס"א.
ראה וירא (כא, כד) – שבועת אברהם לאבימלך. וכן "וידר יעקב נדר גו" (ויצא כח, כ). ולדעת כמה, ב"נ מצווה בנדר וכיו"ב – ראה אנציקלופדי' תלמודית ערך בל יחל בסופו, שי"א שפלוגתא היא בירושלמי (נזיר פ"ט ה"א), וי"א שבשבועה לדברי הכל גם נכרים בבל יחל (וראה בארוכה משנה למלך הל' מלכים פ"י ה"ז (שצויין שם). ובספרו פרשת דרכים (דרך האתרים דרוש ג) שאם האבות נענשים על אי קיום נדר, תלוי אם יצאו מכלל נח או לאו). והרי י"א גם בנוגע לשבטים כל זה.
"ואכ"מ" (וישב ח"כ הע' 29).
וזוהי גם אחד מהסיבות שלא קיים אברהם את מצות מילה כל עוד לא קיבל ציווי מפורש. כי הברית קשורה עם איסור "שופך דם האדם", למרות שאין הדבר גורם להיפך החיים. ובמיוחד, שזה יכול להביא לידי מחלה, ולידי סכנה. ולאחר שנצטווה – נדחה האיסור של שפיכת הדמים. (ויצא ח"ה ב ס"ד) .
והוא הדבר בנדון קידושי אשה, מכיון שכל גדר הקידושין נתחדש ע"י ציווי התורה, לא שייך שקיימו זה לפני מ"ת (ויחי ח"ל ב ס"ד).
לך לך ח"ג ס"א – ג. וכן וירא ח"ה ס"ד; כ' מר-חשון ח"ה ס"ד.
אנו משתמשים בקובצי Cookie כדי לשפר את חווית הגלישה שלך ולנתח את תנועת הגולשים באתר. האם את/ה מסכים/ה לשימוש בקובצי Cookie?