עשרת ימי תשובה – עבודת התשובה

במשך כל החודש יש את האירועים והתזכירים שמזכירים לנו לעשות תשובה. אם זה בחודש אלול אם זה בערב ר"ה או בימים האלו שאנחנו נמצאים – עשרת ימי תשובה. אבל למרות הרצון הגדול והטוב לעשות תשובה אמיתית קשה לאדם (לא רוצה להכליל אבל לי ולמי שדיברתי איתו על כך גם כן) לתקן באמת את המעשים שהוא עשה. שאני עושה חשבון נפש על המצב הרוחני שלי בשנה האחרונה אני מוצא כמה וכמה דברים שדרושים תיקון רב אבל תוך כדי החשבון או זמן מועט אחרי זה אני מוצא את עצמי חוזר השם ישמור לאותם הדברים. איך באמת יכולים להגיע למקום של תשובה אמיתית לכפר באמת את מה שעשינו ולתקן את כל הפגמים החסרונות החורים והבעיות שיצרנו לעצמנו מרוב חטאינו. יישר כח גדול. גמר חתימה טובה לשנה טובה ומתוקה.

ראשית צריכים אנו להקדים בקצרה את מהות הרעיון של תשובה.
הנקודה המרכזית של התשובה היא שהאדם יכול לצעוד קדימה מהרגע הזה ואילך אבל לא רק שהוא צועד קדימה אלא הוא גם משלים את אשר חסר. סוגר את הפצע.
סגירת הפצע והחסרון יכולים להיות אפילו ביומו האחרון של האדם. כמו שאנחנו אומרים בתפילות ימים אלו עד יום מותו תחכה לו פן ישוב מיד תקבלו. הקב"ה מחכה לנו עד לרגע האחרון.
אבל לא צריכים לחכות לרגע האחרון אלא עוד הרבה קודם ניתן לאדם הכוח והאפשרות לתקן את המעשים שהוא עשה בעבר.
בתשובה ישנם בעצם שני חלקים. יש את החלק שמוטל על היהודי לעשות ויש את החלק שהקב"ה משלים ועושה.
התשובה היא באמת חסד גדול שעשה הקב"ה עמנו. אחרי שהאדם עושה את החלק שלו בתהליך – את החרטה – כלומר הוא קולט את ההבנה שהבריחה מעצמו היא בעייתית מאוד ומגלה את הרצון לשוב אל 'עצמו' האמיתי אל התכלית הקיומית שלו לגלות את הנשמה האלוקית שלו בחייו – גם הקב"ה עושה את החלק שלו כביכול.
בתלמוד ירושלמי מביאים מאמר של רבותינו זכרונם לברכה "שאלו לחכמה חוטא מהו עונשו? אמרה להם 'חטאים תרדוף רעה'. שאלו לנבואה חוטא מהו עונשו? אמרה להן 'הנפש החוטאת היא תמות'. שאלו לתורה – חוטא מהו עונשו? אמרה: 'יביא קרבן ויתכפר'. שאלו לקודשא בריך הוא חוטא מהו עונשו? אמר להן 'יעשה תשובה ויתכפר לו'".
בדרגות השונות של החכמה הנבואה התורה ישנם דרכים אחרים כדי לתקן את המעוות (או שאי אפשר..) אבל שהולכים אל הגילוי העצמי של הקב"ה שאלו לקב"ה אזי ישנה התשובה.
התשובה היא אם כן הדבר הנעלה ביותר שמגיע מהקב"ה בעצמו. מבואר על כך בחסידות ש"החרטה" של האדם פועלת את גילוי "פנימיות עתיק" או "פנימיות הכתר" את עצמיות מהותו ואת התענוג הפנימי האמיתי שלו. ברגע שהתענוג הפנימי מתגלה – כל הפצעים נרפאים כל הפגמים מוּסרים.
הקלקולים שייכים רק בצדדים החיצוניים של האדם אבל האדם מצד עומק נפשו ושורש נפשו באלוקים חיים הוא טוב בעצם ואי אפשר לקלקל אותו. אלא מאי? כשבורחים מזה וכשמאפשרים לצדדים המעלימים להעלים – אזי באמת יש העלם וזוהי גלות. אכן כאשר חוזרים הביתה לאותה נקודה עצמית טהורה "הוא אהוב ונחמד קרוב וידיד" כי זאת מהותו האמיתית והוא פשוט הגיע אליה ונתן לה ביטוי במבואות נפשו כולם. זאת המשמעות הגדולה של ה"חרטה" – להתחרט הוא להעמיק את האמונה בשלמות שלך! אתה מתחרט על מה שעשית שסותר באמת את המציאות שלך והחרטה הזאת מחזקת את האמונה שהקב"ה ברא אותך שלם וכשאתה מתחבר לעצמיות שלך – אתה מגיע לתיקון המלא למימוש המלא שלך.
צריך להבין שמציאות החטא מציאות הרע היא מציאות מדומה. בחסידות מבואר על כך שהרע הוא מציאות של 'העדר' לא מציאות אמיתית – כי המציאות האמיתית היחידה היא המציאות האלוקית וכל קיומו של הרע הוא מצד האמת העצמית דמיון בלבד.
הנה בצד של הקליפה הסדר הוא הפוך מצד הקדושה דהיינו שככל שיורדים בעולמות כך מגיעים לנקודה עמוקה של הקליפה עד שבעולם העשייה מציאות הקליפה הנוכחת היא "פנימיות עתיק" של הקליפה.
את עניין עתיק דקליפה מבאר אדמו"ר הרש"ב בהמשך תער"ב פרק רטו: "דעתיק דקליפה הוא הטוב טעם (דער גישמאק) בעניני העולם שזה מקור כל תוקף התאוות מפני שיש לו טוב טעם בעצם בעניינים החומרים והתענוגים גשמים"; וכפי שהרבי מסביר (במאמר "להבין עניין נרות חנוכה" שיצא לאור באופן מוגה בשנת תשנ"ב) שהנקודה ש"פנימיות עתיק" עניינה הוא "תענוג". ואכן בעולם הזה – פנימיות העתיק של הקליפה – התענוג של הקליפה הוא בגילוי עצום.
אבל כאמור הקליפה היא מציאות של העדר לא מציאות אמיתית. החטא הגלות הפנימית הפרטית נובע אפוא מתוך הדמיון והאשליה שהקליפה שותלת בנו כאילו התענוג של החטא הוא הוא אשר "יציל" אותנו הוא הוא אשר ימלא את הכימהון שלנו יביא אותנו להגשמה.
התשובה לעומת זאת היא חזרה אל התענוג האמיתי אל פנימיות העתיק שבקדושה. כשאדם לא בורח מעצמו אלא מתחבר אל עצמו – כל מציאות חייו נראית אחרת. התענוג שלו והשמחה שלו הם אמיתיים. זה לא שאין קשיים אבל מתוך שהוא פוגש את עצמו באמת ופועל להגשים את עצמיותו – יש בו את היכולת להתחבר לעצמו לזולתו ומשכך לקיים זוגיות ומשפחתיות אמיתית מתוך נוכחות שלמה להיות בגידול וחינוך הילדים אדם יכול לקבל ולאהוב את עצמו ולקבל את אתגרי החיים בצורה אחרת לגמרי – כי הוא מתחבר לחלק האלוקי שבו שהיא המציאות האמיתית שלו ושם הכול שלם. כשהוא מאיר את הנקודה הזאת בחייו הוא מכניס גאולה לחיים.
צריכים להאיר את החיים שלנו באור של התשובה לגלות את התענוג האמיתי והפנימי ובכך נביא את עצמנו למקום הרבה יותר טוב.
מהגאולה הפרטית שלנו בע"ה נגיע לגאולה הכללית של כלל ישראל בהגלות נגלות מלך המשיח מנחם שמו תיכף ומייד ממש.

מקורות