Ask The Rabbi

נושא: תפילה

ספק ברכות

בירך על תפוחי אדמה, ונמלך לאכול עוד דבר מאכל שברכתו אדמה, האם יברך שוב?

בדיעבד, כיון שלא כיוון בשעת ברכת הראשון - על דעת לאכול מהדבר מאכל הנוסף, אזי: אם הדבר מאכל הנוסף הוא גם כן ממין פרי האדמה, ונשאר לפניו מהדבר מאכל הראשון (התפו"א) - לא יברך שוב. אך אם לא נשאר לו מהדבר מאכל הראשון, יברך שוב.


ואם הוא ממין פרי העץ, רק שברכתו על פי דין היא אדמה, אזי אף אם נשאר לו מהדבר מאכל הראשון, יברך שוב.


ואורחים, כיון שדעתם על בעל הבית שזימנם, הרי דעתם על כל מה שיביא לפניהם, ואין צריכים לברך שוב.

מקורות

כתב בשולחן ערוך אדה"ז אורח חיים (סימן עה סעיף א):טפח מגולה באשה במקום שדרכה לכסות ערוה הוא אפילו היא אשתו מפני שמביא לידי הרהור כשמסתכל בו, ולכן אסור לקרות ולהתפלל כנגדו (כמו כנגד ערוה ממש עד שיחזור פניו לצד אחר).


ובסעיף ד: שער של אשה שדרכה לכסותה ערוה היא, מפני שמביא לידי הרהור, ואסור לקרות או להתפלל כנגדה.


ובסעיף ב: וכל זה לאנשים, אבל האשה עצמה אפילו היא ערומה, מותרת לקרות ולהתפלל אם היא יושבת שאין פניה שלמטה נראין כמ"ש בסי' ע"ד, ואין בגילוי כל גופה משום ולא יראה בך ערות דבר, לפי שאינה ערוה אלא לאנשים, ומשום הרהור. ולפיכך אף אשה אחרת מותרת לקרות ולהתפלל כנגד אשה ערומה אם אין פניה שלמטה נראין.


ויש מי שאוסר לאשה אחרת (והעיקר כסברא הראשונה).