Ask The Rabbi

נושא: תפילה

סוכה מקורה

אדם שגר בבניין מגורים בקומה הכי גבוהה, ומעליו אין מרפסת נוספת, אמנם מעל המרפסת שלו ישנו תקרת זכוכית מיוחדת העומדת על עמודי ברזל, והיא קבועה במקומה ללא יכולת הזזה, האם ניתן לבנות תחתיה סוכה?

תשובה: בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) האם ישנו בעיה לבנות סוכה תחת תקרה? ב) אם כן, האם העיקר שהסכך רואה את השמים או שיש צורך שיהיה ממש תחת כפית השמים? ג) האם זכוכית נחשבת לדבר המקבל טומאה שפסול לסיכוך מעיקר הדין?

ראשית יש להביא את המבואר בשולחן ערוך סימן תרכו סעיף א', שאין לעשות סוכה תחת בית או אילן, וצריך שתהיה הסוכה דוקא תחת אויר השמים, ומי שעשה את סוכתו תחת בית או אילן, יש אומרים שלמרות שהסוכה מצד עצמה יש בה ריבוי סכך עד שצילתו מרובה מחמתו מכל מקום היא פסולה לסוכה, מאחר והאילן צילתו מרובה מחמתו אזי היא פסולה כי אין הסכך מועיל מאומה לסיכוך וצל.

והטעם שמלכתחילה צריך להיות הסכך תחת אויר שהמים, הוא מפני שכתוב בפסוק בסוכות תשבו שבעת ימים, והתיבה בסוכות כתובה בכתיב חסר ללא האות וא"ו, ומכך לומדים שהסוכה צריכה להיות מסוככת בסיכוך אחד ולא בשני סיכוכים, כלומר לא בסוכה שתחת סוכה או בית או אילן, שהרי כמו שבביתו אם ירצה אדם לישב בו בתוך בחג לשם מצות סוכה אינו יוצא בה ידי חובת המצוה מאחר וסוכה אמרה התורה ולא ביתו בו מתגורר על השנה (משנה ברורה).

והנה לגבי במה מותר לסכך ובמה לא, מבואר בשולחן ערוך סימן תרכט סעיף א', שדבר שמסככים בו את הסוכה צריך להיות מדבר שאינו מקבל טומאה, והוא צומח מהארץ והוא תלוש דוקא, אבל דבר שאינו צומח מהארץ למרות שאינו מקבל עדיין טומאה כמו למשל עורות של בהמה שלא נעבדו עדיין ואינם מקבלים טומאה, מכל מקום לא ניתן לסכך בהם, וכן אי אפשר לסכך בדבר שגודל מן הארץ אבל עדיין מחובר אליו כמו אילן המחובר לקרקע.

והטעם לזה משום שכתוב בנוגע לסוכות, וחג הסוכות תעשה לך באספך מגרנך ומיקבך, ולמדו מכך חכמים שצריך לעשות את הסוכה מדבר שאוסף מפסולת הגורן והיקב, כמו למשל הקשים והשיבולים הריקים.

ובהמשך דברי המחבר מביא הרמ"א שכמו כן אין מסככים בעפר למרות שהוא קרקע ותלוש ואינו מקבל טומאה, מפני שצריך הסכך להיות מדבר הצומח מן הקרקע ולא הקרקע עצמה, מאותו הסיבה שנתבארה לעיל, שכתוב מגרנך ויקבך, שהוא דבר הצומח מן הארץ ולא הארץ עצמה.

ומכך כתב הפרי מגדים במשבצות זהב סימן קטן א', שניתן לומר שבשעת הדחק ניתן לסכך בזכוכית, מאחר ושמעתי שנעשה מאפר, ואף אם יש תערובת – הולכים הרי בכל מקום לאחר הרוב. וכוונת דבריו לאפר הנעשה משריפת עצים שהוא דבר שאינו מקבל טומאה.

ואמנם למרות שכן הוא מיקל בכך רק בשעת הדחק מאחר והעץ נשתנה מכפי שהוא ואינו במראית העין כפי שהיה קודם לכן, שאין צורת העץ עומדת עליו והרי זה כמבואר בשולחן ערוך להלן בסעיף ד', שאינו דומה בזה לגידולי קרקע.

והעירו הפוסקים על דבריו אלו, שזכוכית של ימינו שברייתם מהחול אינם בכלל זה רק בכלל קרקע שאין מסככים בו וכאמור ברמ"א (שבט הלוי חלק ד' סימן נז).

אמנם יש כותבים לומר צד אחר, שהרי גדר סכך הוא דבר שעשוי לצל, ומאחר והזכוכית היא שקופה ואינה מגנה כלל מן הצל שוב יש לומר שאינה בכלל סכך כלל, ולא שהיא סכך פסול וממילא יש להתיר במקרה שמעל הסכך או תחתיו ישנו שכבת זכוכית שאין זה פוסל את הסוכה, מאחר ואינו בגדר סכך וכאמור.

אמנם עדיין יש לפסול את הסוכה מדרבנן מאחר והגשם אינו עובר דרך הסכך הכשר שתחתיו, וכל שהגשם אינו עובר פסול מדרבנן, ואפילו אם הוא רק בגודל של ד' על ד' טפחים הרי הוא פוסל את הסוכה (משנה ברורה תרלא, ה). ויש מכשירים את הסוכה אם יש בה שיעור ז' על ז' טפחים כשיעור סוכה – שהגשם יכול לרדת, שאזי כל הסוכה כשרה ונחשבת דירת ארעי (כנף רננה סימן סז), ולכתחילה יש להחמיר בזה.

וראה בשולחן ערוך אדה"ז תרכו סוף סעיף י', שבשעת הדחק יש להתיר בעושה סוכתו תחת האילן, אך לא יברך עליה.

העולה מן האמור: שלכתחילה ודאי שאין לעשות את הסוכה תחת תקרת זכוכית מפני כמה חששות שיש בזה. אמנם בשעת הדחק שאין לו אפשרות אחרת, יכול לעשות הסוכה שם, בתנאי שישנו לפחות 57 ס"מ על 57 ס"מ מהסוכה שאינה תחת התקרת זכוכית, ויכול אף לברך עליה.

אמנם אם כל המרפסת כולה מחופה בתקרת הזכוכית, היא פסולה מדרבנן על כל פנים, מפני שאין הגשמים יורדים לתוכה. ואם יוכל לעשות את החג במקום אחר עדיף, ואם אין לו אפשרות אחרת כלל, עדיף שישב בסוכה זו מאשר שיתבטל ממצות סוכה, כי יש דעה שאינה להלכה המתירה זאת, אך לא יברך עליה.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].