Ask The Rabbi

נושא: תפילה

ניפוח בלון בשבת

האם מותר לנפח בשבת בלון ללא קשירה העומד לימים הרבה, כבלונים העומדים בצורות מספרים וצורות שמצוי לנפח בימי הולדת וכיוצא בזה?

תשובה: בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) האם יש איסור בעצם ניפוח הבלון גם ללא קשירה? ב) האם כל קשר בבלון אסור או שיש קשרים שמותר? ג) האם יש הבדל האם קושר לימים מרובים או בלון העומד בדרך כלל למעט זמן?
ראשית נביא המבואר בשולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שמ סעיף ח לגבי מילוי כרית בנוצות, שמוכין שנפלו מן הכסת, מותר להחזירם אבל אסור לתת אותם מלכתחילה בכרית.
ולפי זה למד בספר שמירת שבת כהלכתה פרק טו אות פט ועוד, לאסור לנפח בלון אפילו ללא קשירה, מצד שזה דומה למכין כלי ועל דרך הממלא כסת בנוצות שאסור לתנו לכתחילה בתוכו בשבת.
אולם יש שכתבו להתיר הדבר כאשר מדובר בדבר ללא קשירה, כפי שהביא בשאלות ותשובות בצל החכמה חלק ד סימן צב, בנוגע לכרית גומי המיוצר במיוחד לצורך ישיבה עבור חולים מסוימים המתקשים לשבת על גבי כסא אפילו כשהוא מרופד. שמנפחין את הכר העשוי בצורת טבעת דרך נקב קטן עד שהוא מתמלא רוח. וכאשר הוא כבר ממולא אויר די הצורך סותמים את הנקב בפקק או בבורג. כאשר דרך תשמישו של הכר הוא מתרכך קצת עד שכבר קשה לשבת עליו מסירים את הפקק או את הבורג וחוזרים ומנפחים אותו. ובזה יש לדון אם מותר לנפח כר גומי כזה ביום השבת או אסור משום תיקון כלי או עשית כלי.
כמו כן יש לדון האם יש חילוק בזה בין אם כבר השתמש בו לפני השבת אלא שנתרכך ורוצה לחזור למלאות אותו באויר ביום השבת, לבין כרית חדשה שלא נשתמש בו עדיין מעולם, וביום השבת רוצה הוא לנפח אותו בפעם הראשונה לשבת עליו, שאולי זה נחשב תיקון כלי יותר ואסור.
ורוצה לומר על פי דקדוק דברי המהרי"ל בתשובות אשכנזית שדקדק לכתוב, ועשוי להכניס ולהוציא תדיר, לפי שבאמת גם בכר וכסת דרכו להכניס ולהוציא את המוכים שבתוכם, כמבואר במשנה שהכר והכסת של עור הרי אלו צריכים שיבואו בהם המים. ופירש הר"ש שם, שדרך כר וכסת של עור להכניס ולהוציא מה שבתוכן. אלא לפי שמכל מקום אין דרכו להוציא מה שבתוכם רק אחר זמן מרובה כשיתלכלכו או יקרעו, לכן בהכנסת המוכין לתוכם נחשב כעושה כלי.
מה שאין כן חגורה דרכו להכניס ולהוציא מן המכנסים ולתוכם תדיר, היינו שאינו משאירו בתוכם לזמן מרובה, ולכן יהי מותר. וכפי שמבואר על כך בערוך השלחן סימן שיז סעיף יד, שאבנט מותר להכניס במכנסיים במקום שדרך לעשות כן משום שאינו מבטלו שם, ויוציאו בחזרה ואין כאן תיקון כלי. הרי שהוא השמיט את תיבת 'תדיר' משום שעיקר ההיתר הוא משום שאינו מבטלו שם. ובוודאי גם במשאיר האבנט במכנסים ליום או יומיים מותר להכניסו בשבת כיון שאינו מבטלו שם.
ולפי זה מובן כמו כן שיש להתיר גם לנפח כרית גומי, מאחר ולמרות שאינו מוציא את האויר ממנו בכל פעם בגמר תשמישו, מותר לנפחו בשבת, כיון שאינו מבטל את האויר שם לזמן מרובה.
ומסיים שם למעשה, שעל פי האמור מי שמתיר נפיחת הכר משום עונג שבת ונוחות בלבד אפילו שלא במקום צער אין מזניחים אותו כי יש לו על מי לסמוך, אבל במקום צער וחולי פשוט שמותר, ולכן מותר לנפח כרית גומי בשבת כשאין בו חשש שמא יקשור, ואפילו אם הוא כרית חדשה.
אמנם ישנם פוסקים הכותבים להימנע מכך אפילו בניפוח בלי קשר, וכל שכן עם קשר, כמבואר בשאלות ותשובות שבט הלוי חלק ט סימן עח, בעניין האם בלון הוא מוקצה, והאם מותר לנפח בהם בשבת, כי אפשר שהוא מתקן כלי. וכתב על כך, שלטלטל בלון לכאורה מותר שהרי זה כעין כדור שהתיר הרמ"א בטלטול, אבל לנפח אותו ולתקנו מלכתחילה, אפילו אם אין צורך בקשירה - נראה שנהגו בו איסור.
העולה מן האמור: שלמעשה יש לחלק בין דבר שמנפחים אותו לימים רבים, שבזה יש להימנע אפילו ללא קשירה, כי יש לחשוש בזה לתיקון כלי. לבין צעצועי ילדים שממלאים ומוציאים בהם את האויר בתדירות, שבזה יש להתיר מאחר ואין בזה תיקון כלי (אמנם דבר שעשוי על ידי קשירה מכל מקום יש לאסור משום מלאכת קושר).

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].