Ask The Rabbi

נושא: תפילה

נטילת ידים לפני תפילה

האם חייבים לשטוף ידיים לפני תפילה או הנחת תפילין? כיצד מניחים ליהודים תפילין ברחוב ללא נטילת ידיים?

 
 

כאשר קמים בבוקר עלינו ליטול ידיים ונאמרו כמה טעמים לזה: כדי לסלק את הרוח רעה וכדי לטהר ידיים מהמקומות המכוסים שבגוף שנגענו במשך הלילה. 

למעשה נוטלים ידיים פעמיים, מיד בקומו משינתו, ועוד פעם אחרי שעשה צרכיו שאז גם מברך ברכת נטילת ידיים. 

 

הנטילה יש לה גם משמעות של קידוש ידיים כמו הכהן כשבא למקדש כדי לשרת בקודש, 

 

ולכן יש להקפיד על נטילת ידיים גם לפני מנחה ומעריב אך לא יברך על נטילה זו. 

 

כדי לענות על שאלתך נקדים ונאמר שיש למעשה חילוק בין שני הטעמים, כי להעביר רוח הטומאה מהידיים חייבים ליטול עם כלי שלש פעמים לסירוגין, אבל מצד שני זה לא מעכב התפילה, ומי שאין לו מים מותר מן הדין להתפלל גם ללא נטילה זו בתנאי שאין את הטעם השני, דהיינו שידוע בוודאות שלא נגע בגופו במשך הלילה במקומות המכוסים. אבל אם לא בטוח בכך אסור לו ללמוד ולהתפלל עד שינקה את ידיו, אלא שלטעם זה, אם אין לו מים יכול לשפשף בכל "מידי דמנקי", דהיינו נגד קיר או קצת מים ורק אז יהיה מותר לו להתפלל. 

 

אלא שחכמי הקבלה מאוד הזהירו שלא לעשות כלום לפני שהעביר רוח רעה כדין, עם כלי ולסירוגין דווקא. 

 

גם אם עברו כמה שעות מאז שקם משינתו ועד שהציעו לו להניח תפילין, קרוב לוודאי שהיה צריך לנקביו ולהיכנס לשירותים וכו׳ שאז בוודאי היה צריך שוב נטילת ידיים, ומכל מקום אם אין לו מים ואינו יכול לחזור אחריהם, גם בזה יוצא במידי דמנקי ובפרט אם לא יודע אם הוא התחייב בנטילה שאז לכמה שיטות סתם ידיים כשרות ובטח יועיל מידי דמנקי.

 

לפי זה, נכון אמנם שצריכים ליטול לפני בבוקר ולפני התפילה ותפילין, וכך עושה כחוק בל יעבור כל חרד לדבר ה׳, אבל כאשר ניגשים ליהודי שלא שומר תורה ומצוות, וזה כבר מעשה גדול שיסכים להניח תפילין הרי אפשר לפי הנ״ל ללמוד זכות שאע״פ שקרוב לוודאי שלא נטל ידיו עם כלי כדין ולא העביר רוח רעה מידיו אבל עובדה זו לא מונעת אותו מדינא מלהניח תפילין ולהזכיר השם.

אבל מה שכן יותר בעייתי זו העובדא שנגע במקומות המכוסים וידיו מטונפות, אלא שלזה לא צריך כלי ובטח ששפשף ידיו עם קצת מים או על מגבת וכדומה וזה מספיק לתת לו להתפלל ולהניח תפילין (ובפרט אם קורא ק״ש אחרי הזמן שאז הוי כקורא בתורה וזה קל יותר לדברים מסויימים). 

 

ועתה הגע עצמך, אם כבר וויתרו על נטילה במים וקבעו שמועיל לנקות ידיים על ידי שפשוף בעפר או מגבת וכדומה כדי שלא יעבור לו זמן תפילה, או כדי שיוכל להתפלל במניין, כל שכן וקל וחומר שלא נמנע ממנו להניח תפילין בגלל שלא נטל ידיו והרי מצוות תפילין היא מדאורייתא והעובר עובר על שמונה ציוויי 'עשה'. ואף אם לא ניגב ידיו כלל בוודאי שיצא ידי חובה.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].