נושא:

משמעות אמיתית לחיים

כיצד ידע אדם שהוא בדרך אל המשמעות הנכונה של חייו? האם יש הסבר בחסידות או שיטה מסויימת שהיא מתאימה לדרך החסידות בהקשר של משמעות אמיתית לחיים?

בהיום יום ו' חשוון הסיפור הזה: כשרצה רבינו הזקן לברך את ר' יקותיאל ליעפלער בעשירות אמר שאינו חפץ בזה שלא תטרידוֹ העשירות מלימוד החסידות והתעסקות בעבודה וכשרצה לברכו באריכות ימים אמר: "אך לא בחיי־אִכָּרים ש'עינים להם ולא יראו אזנים להם ולא ישמעו' לא רואים אלוקות ולא שומעים אלוקות".
בקונטרס עניינה של תורת החסידות שואל הרבי על סיפור זה: "ולכאורה תמוה: כשנותנים מתנה לאדם ובפרט מתנה גדולה הרי אין מקום שיאמר שאיננו רוצה בה רק בתנאי שהמתנה תהי' גדולה עוד יותר ומכיון אשר גם אריכות ימים מצד עצמה הוא דבר גדול ביותר... איך התנה הר"י תנאים בהברכה?
ומבאר על כך: "שתנאו של הר"י הי' לא שיוסיפו לו בהברכה כ"א שהאריכות ימים תהי' מציאות של ימי־חיים. כי היה מונח אצלו בפשטות שכל מציאות החיות הוא ראיית ושמיעת אלקות... כי ימים ושנים שאין רואים ושומעים אלקות לא היו נחשבים אצלו למציאות כלל ואדרבה – מאס בימים ושנים כאלו".
רבי יקותיאל ידע שיש החיים עצמם ויש המשמעות והייעוד של הם. מבחינתו העשירות לא הייתה חלק מייעוד החיים ולכן לא רצה לקבל 'מתנה' כזו. לעומת זאת אריכות ימים הוא היה 'מוכן' לקבל אך בתנאי שאותם חיים יהיו חיים שרואים ושומעים בהם אלוקות כי בחיים עצמם ללא המשמעות שלהם מאס זה כבר.

האדם מחפש משמעות
חיים שיש בהם משמעות אינם רק חיים אמיתיים יותר אלא גם חיים איכותיים יותר בתודעה האנושית ובבריאות הנפשית הכללית.
במכתב מעניין ששלח הרבי אל ד"ר ש' שטרן–מירב (הובא באג"ק כרך כו איגרת ט'תשז) הוא כתב:
"מהלך הענינים במצב בריאות... מוכיח (אם זקוקים להוכחה בזה) גודל כח האמונה ובפרט הקשורה ומתבטאת במעשה בפועל פעילות צבורית קיום המצות וכולי לביסוס שלוה הנפשית של האדם להמעטת ולפעמים גם לביטולם של הקונפליקטים הפנימיים וכן ה"טענות" שישנן לסביבה וכולי למרות השיטה שאמונה ודת דורשים מן האדם קבלת עול לרסן ולדכא האינסטינקטים והיצרים שלכן אינה רצוי' בכלל ובפרט במקרה של אישיות הזקוקה לטיפול עצבים וכיו"ב.
התענינתי במיוחד במאמרי ד"ר פרנקל (וינה) בזה אבל לתמהוני כנראה לא נתפשטה ונתקבלה השיטה שלו כפי הדרוש. ואף שכמה סיבות יש למצוא לתופעה זו שאין השיטה שלו מתקבלת כל כך כולל גם כן שהרי זה קשור עם הדוגמא החי' של הרופא המטפל בכל זה הקושי' עדין במקומה עומדת".
שיטתו של ד"ר פרנקל (שהרבי מביע תמיהתו על שלא נתקבלה במידה הדרושה!) מובאת בספרו "האדם מחפש משמעות". פרנקל האמין כי האתגר הבסיסי ביותר של הקיום האנושי הוא במציאת משמעות לחיים עד שניתן לראות בה משהו שעבורו האדם רוצה לחיות ומוכן אף למות למענו.
לתפיסתו לכל אדם תפקיד וייעוד משלו בחיים וכל מצב בחיים הוא בבחינת אתגר שעל האדם להתמודד עימו. החיים מציבים לכל אדם את השאלה מהי המשמעות שהוא מקנה להם ומטילים עליו את האחריות לבחירותיו ולדרכו.
הדעה המקובלת עד אז הייתה שהאדם בבסיסו מורכב מיצרים בהמיים אנוכיים הנשלטים על ידי תסכולים השוכנים בתת־מודע ונרדפים על ידי נירוזה תסביכים ופסיכוזה והמטרה היא להשתחרר מהם.
פרנקל האמין שמהות האדם היא יכולתו להתעלוּת עצמית ורוחנית ואת היכולת הזאת הוא יממש על ידי שיגדיר את המשמעות של חייו. את אמונתו־דעתו זו ניסה ללמד גם לאחרים.
נוסף על ה'גיבוי' שקיבלה שיטתו באיגרת המובאת לעיל כבר התפרסם הסיפור שסיפר הרב יעקב בידרמן שליח הרבי לווינה שבו תיאר כיצד נודע לו על מסר מיוחד שקיבל ד"ר פרנקל בתחילת דרכו מהרבי שלא 'ירים ידיים' לנוכח ההתנגדויות לשיטתו שהושמעו בתחילת דרכה מצד גורמים באקדמיה אלא יישאר חזק וימשיך בעבודתו במרץ וחשק ואם יתמיד בכך ידו תהיה על העליונה.

הביטול מאפשר הכרה במשמעות
העיקרון של הצבת משמעות בחייו של האדם מביא את האדם להתפתחות אנושית עמוקה יותר לגאולה פרטית ולהתפתחות רוחנית אמיתית.
בחסידות קיימים המושגים "מוחין דקטנות" וכנגדו – "מוחין דגדלות". העיסוק התדיר של האדם בעצמו הוא מצב של "מוחין דקטנות". ואילו המודעות שהערך האמיתי של החיים טמון במציאת 'משמעותם' מבטאת מצב של 'גדלות' אמיתית שהיא היכולת 'להתמסר' אל משהו שמעבר ל'אני' האישי שלי ולמצוא את המשמעות שמאחורי כל דבר.
בתהליך ההתפתחות והגדילה האדם כמוהו כילד: כשם שהילד רוצה בתוך־תוכו להיות גדול ומצפה שיעזרו לו לבטא את ה'גדלות' שבתוכו ואם יעצרו אותו ולא ייתנו לו לגדול ולהתפתח יהיה אומלל – כך גם האדם בהתפתחותו הרוחנית: אדם שלא 'יגדל' לחיפוש אמיתי של משמעות לחייו משהו בתוכו יהיה אומלל וחסום כיוון שתהליך הגדלות נדרש ונתבע מתוך האדם עצמו.
האדם צריך להסתכל על עצמו ולהאמין שהוא באמת רוצה לצאת מעצמו ולהתמסר לדברים שמעבר. בעומק תוכו של האדם הוא לא רוצה להיות עסוק רק בעצמו וברצונותיו הוא מרגיש שעיסוק כזה קטנוני ואיננו מבטא את עומק נשמתו. דווקא ההתמסרות אל אותו ערך מוחלט שמעבר תאפשר לו ביטוי האמיתי של עצמו.
האמונה של האדם שהמקום הזה קיים בו היא עצמה תעזור לו להתקרב אט־אט אל המקום של ההתמסרות המוחלטת של ה'גדלות'.
כל עוד האדם לא מתייצב מול ערכיות מוחלטת הקשורה לבורא ולשליחות שקיבל ממנו לא יימצא פתרון אמיתי לבעיותיו כיוון שתחושות ה'אני' שלו תהיינה מוקפות במציאות שלו הכוללת גם את הבעיות הנובעות ממנה מבלי יכולת להתנתק.
הנחה זו אינה פשוטה בעולם שלנו כיום. הגישה הרווחת היום בעולם היא שאין טוב ורע מוחלטים וכל אחד יכול לראות את הטוב והרע על פי הערכים שלו: מה שבעיני האחד טוב עשוי להיות רע בעיני חברו וכדומה. גישה כזו לא תוכל להביא את האדם לרובד של 'גדלות' אמיתית כיוון שכל דבר ייבחן אצלו בצורה סובייקטיבית על פי המשקפיים שלו והוא לעולם לא יצא לאותו מקום של ערכיות מוחלטת שמעבר לאישיותו.
בשפה החסידית לשם הכרת המשמעות האמיתית של החיים יש צורך ב'ביטול'. זו מהותה של הנשמה האלוקית. זה המקום שבו האדם מתייצב ישירות מול הקב"ה ומול הרבי ראש בני ישראל המגלה לנו את שליחות נשמותינו בעולם.

מקורות

שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שכב סעיף ג: פירות שנשרו מן האילן בשבת, אסורים בו ביום ולערב מותרים מיד.


משנה ברורה סימן שכב ס"ק ה: פירות שנשרו וכו' – ואפילו אם ספק שמא נשרו בשבת ג"כ אסור. ועיין בפסחים נ"ו דאפילו אם כונתו למצוה להפקיר אותן לעניים שיאכלו אותן בשני בצורת ג"כ אסור דאף שהותר להן להאכיל את העניים דמאי מ"מ לא הותר להן לעבור על שבות דשבת ויו"ט:


ט"ז אורח חיים סימן שכב ס"ק ב: פירות שנשרו כו' אסורין. גזירה שמא יעלה ויתלוש ולערב מותרין וא"צ להמתין כדי שיעשו כיון שלא נעשה בהם מלאכה לא גזרינן בזה:


פרי מגדים אורח חיים משבצות זהב סימן שכב ס"ק ב: פירות. עיין ט"ז. ביצה ג' [ע"א], יע"ש בתוספות ד"ה גזירה, דיש ב' איסורין, שמא יעלה, ומוקצה. ותרוייהו צריכי, עיין מ"א [ס"ק] ג' ובלבוש [סעיף ג] אפילו היה דעתיה עלייהו, יע"ש. וספק נשרו היום או אתמול אסור, דבר שיש לו מתירין אין אומרים ספיקו לקולא, עיין סימן שכ"ה [סעיף ה]. והנה אם ימתין אחר השבת ירקבו הפירות ולא יהיו ראוין לכלום, או אם נדר שלא יאכל פירות בחול כי אם בשבת ואם ימתין כל השבוע יפסדו, וודאי י"ל דלא הוה דבר שיש לו מתירין [יו"ד סימן קב סעיף ד]. ומכל מקום י"ל דספק נשרו היום או אתמול אסורים, דאוקמיה אחזקה עתה נשרו ולא מקודם, עיין יו"ד סימן שצ"ז ט"ז [ס"ק] ב'. וי"ל אדם מעותד למיתה, מה שאין כן פירות אי לא נגמרו עדיין כל צרכם דרכם להיות באילן ולא ליפול, אמרינן עתה נפלה. ועיין סימן תקי"ג בט"ז אות ח', ואי"ה שם יבואר. ובקדושין ע"ט [ע"א] קידשה אביה, ובפני יהושע שם. והנה אם נדר שלא לאכול פירות בחול, דכתבנו דלדידיה לא הוה דבר שיש לו מתירין, דימתין כל השבוע יפסידו, י"ל דתליא במה שכתב המ"א [סימן] שי"ח [ס"ק] ב' דומיא דתרומה, הואיל ולאחרים הוה דבר שיש לו מתירין תו גם לדידיה לא בטיל, יע"ש. ומה שכתב [הט"ז] כיון שלא נעשה מלאכה כו', כן כתב הב"י [עמוד תנ ד"ה ומ"ש ולערב], הא נעשה מלאכה ביד עכו"ם צריך כדי שיעשו, ולא תימא דכאן צריך כדי שיעשו דיעלה ויתלוש לאכול מיד במוצאי שבת, קא משמע לן דלא גזרינן כו', ועיין סימן שי"ח במ"א [ס"ק] ב'. לי העני יש בכאן חקירה אחת וגדולה היא אלי, בפירות הנושרין דאסור אף בטלטול, וכן ביצה אסור אף בטלטול אף מתרנגולת העומדת לאכילה, ואף ביום טוב כבסימן תקי"ג [סעיף א], וכן הוא בביצה ג' ב' וכן כתב הרי"ף שם [ב, א], אמאי, הא כתב המ"א בסימן תמ"ו אות ג' [ד"ה כתב] דכל דבר האסור באכילה אם רוצה ליתן לעכו"ם לא אסור בטלטול, כנבילה לכלבים וכדומה, אם כן ביצה אמאי אסורה בטלטול הא ראוי ליתן לעכו"ם, וכן פירות הנושרים. וכי תימא אין הכי נמי אלא דווקא באין רוצה ליתן לעכו"ם [או] בפירות טבל, הא בורכא, דאם כן מה הוקשה להם לתוספות ביצה ב' א' [ד"ה ביצה] אמאי תנן לא תאכל דהא אף בטלטול אסור, דלא פסיקא טלטול וכדכתיבנא. ועיין לבוש [סעיף א] כתב איסור הטלטול משום מוקצה, ואף אם ליכא עכו"ם הא ראוי לכסות כלי ולסמוך כרעי המטה. ומיהו לזה י"ל דהוה כאבנים דבעי יחוד מערב יום טוב וערב שבת, דלאו להכי קיימי, ונולדה ביום טוב דאסור בשבת לא מהני יחוד בין השמשות מוצאי שבת, דבין השמשות אסור מספק. והדברים האלו ארוכים וצ"ע כעת, ואי"ה בסימן תקי"ג [אשל אברהם אות א] יבואר בזה, וכאן אין להאריך. ועיין ים של שלמה ביצה [פ"א סימן ה]:


עולת שבת סימן שכב ס"ק ד: פירות שנשרו מן האילן וכו'. והטעם משום דהחכמים גזרו [ביצה ג ע"א] שלא יעלה ויתלוש ויתחייב משום קוצר, דתלישה הוא תולדות קוצר, אבל משום מוקצה אין לאסור משום דאיכא אדם דמצפה מתי יפלו ויאכל:


משנה ברורה סימן שכב ס"ק ו: מן האילן בשבת – וה"ה זרעים וירקות הנמצאים בגינות אסור לאכלן ואף לטלטלן שמא נשרו היום. ודע דאפילו אם יודע שנשרו בע"ש אינו מותר רק ללקט אחד אחד ולאכלו אבל לאסוף כמה פירות ביחד יש בזה איסור גמור וכדלקמן בסימן ש"מ ס"ט דכל דבר המקבץ במקום גידולו דומה למעמר וע"ש בבה"ל דקרוב דיש בזה חיוב חטאת:


משנה ברורה סימן שכב ס"ק ז: אסורין – משום שמא יעלה ויתלוש וגם משום מוקצה דכיון דאיתקצאי מדעתיה בין השמשות דהיה אז מחובר איתקצאי לכולי יומא:


עטרת צבי אורח חיים סימן שכב ס"ק ב: אסורה בו ביום. משום גזרה שמא יעלה ויתלוש דהוי איסורא דאורייתא דהיינו קוצר שהוא אב מלאכה. ולערב מותר. [ואין צריך] בכדי שיעשו, כיון שלא נעשה בו מלאכה לא שייך למיגזר ביה מידי:


משנה ברורה סימן שכב ס"ק ח: ולערב מותרין מיד – וא"צ להמתין בכדי שיעשה כיון שלא נעשה בהם מלאכה לא גזרו בזה:


ניתן להשתמש בחצי המקלדת בכדי לנווט בין כפתורי הרכיב
",e=e.removeChild(e.firstChild)):"string"==typeof o.is?e=l.createElement(a,{is:o.is}):(e=l.createElement(a),"select"===a&&(l=e,o.multiple?l.multiple=!0:o.size&&(l.size=o.size))):e=l.createElementNS(e,a),e[Ni]=t,e[Pi]=o,Pl(e,t,!1,!1),t.stateNode=e,l=Ae(a,o),a){case"iframe":case"object":case"embed":Te("load",e),u=o;break;case"video":case"audio":for(u=0;u<$a.length;u++)Te($a[u],e);u=o;break;case"source":Te("error",e),u=o;break;case"img":case"image":case"link":Te("error",e),Te("load",e),u=o;break;case"form":Te("reset",e),Te("submit",e),u=o;break;case"details":Te("toggle",e),u=o;break;case"input":A(e,o),u=M(e,o),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;case"option":u=B(e,o);break;case"select":e._wrapperState={wasMultiple:!!o.multiple},u=Uo({},o,{value:void 0}),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;case"textarea":V(e,o),u=H(e,o),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;default:u=o}Me(a,u);var s=u;for(i in s)if(s.hasOwnProperty(i)){var c=s[i];"style"===i?ze(e,c):"dangerouslySetInnerHTML"===i?(c=c?c.__html:void 0,null!=c&&Aa(e,c)):"children"===i?"string"==typeof c?("textarea"!==a||""!==c)&&X(e,c):"number"==typeof c&&X(e,""+c):"suppressContentEditableWarning"!==i&&"suppressHydrationWarning"!==i&&"autoFocus"!==i&&(ea.hasOwnProperty(i)?null!=c&&Ie(n,i):null!=c&&x(e,i,c,l))}switch(a){case"input":L(e),j(e,o,!1);break;case"textarea":L(e),$(e);break;case"option":null!=o.value&&e.setAttribute("value",""+P(o.value));break;case"select":e.multiple=!!o.multiple,n=o.value,null!=n?q(e,!!o.multiple,n,!1):null!=o.defaultValue&&q(e,!!o.multiple,o.defaultValue,!0);break;default:"function"==typeof u.onClick&&(e.onclick=Fe)}Ve(a,o)&&(t.effectTag|=4)}null!==t.ref&&(t.effectTag|=128)}return null;case 6:if(e&&null!=t.stateNode)Ll(e,t,e.memoizedProps,o);else{if("string"!=typeof o&&null===t.stateNode)throw Error(r(166));n=yn(yu.current),yn(bu.current),Jn(t)?(n=t.stateNode,o=t.memoizedProps,n[Ni]=t,n.nodeValue!==o&&(t.effectTag|=4)):(n=(9===n.nodeType?n:n.ownerDocument).createTextNode(o),n[Ni]=t,t.stateNode=n)}return null;case 13:return zt(vu),o=t.memoizedState,0!==(64&t.effectTag)?(t.expirationTime=n,t):(n=null!==o,o=!1,null===e?void 0!==t.memoizedProps.fallback&&Jn(t):(a=e.memoizedState,o=null!==a,n||null===a||(a=e.child.sibling,null!==a&&(i=t.firstEffect,null!==i?(t.firstEffect=a,a.nextEffect=i):(t.firstEffect=t.lastEffect=a,a.nextEffect=null),a.effectTag=8))),n&&!o&&0!==(2&t.mode)&&(null===e&&!0!==t.memoizedProps.unstable_avoidThisFallback||0!==(1&vu.current)?rs===Qu&&(rs=Yu):(rs!==Qu&&rs!==Yu||(rs=Gu),0!==us&&null!==es&&(To(es,ns),Co(es,us)))),(n||o)&&(t.effectTag|=4),null);case 4:return wn(),Ol(t),null;case 10:return Zt(t),null;case 17:return It(t.type)&&Ft(),null;case 19:if(zt(vu),o=t.memoizedState,null===o)return null;if(a=0!==(64&t.effectTag),i=o.rendering,null===i){if(a)mr(o,!1);else if(rs!==Qu||null!==e&&0!==(64&e.effectTag))for(i=t.child;null!==i;){if(e=_n(i),null!==e){for(t.effectTag|=64,mr(o,!1),a=e.updateQueue,null!==a&&(t.updateQueue=a,t.effectTag|=4),null===o.lastEffect&&(t.firstEffect=null),t.lastEffect=o.lastEffect,o=t.child;null!==o;)a=o,i=n,a.effectTag&=2,a.nextEffect=null,a.firstEffect=null,a.lastEffect=null,e=a.alternate,null===e?(a.childExpirationTime=0,a.expirationTime=i,a.child=null,a.memoizedProps=null,a.memoizedState=null,a.updateQueue=null,a.dependencies=null):(a.childExpirationTime=e.childExpirationTime,a.expirationTime=e.expirationTime,a.child=e.child,a.memoizedProps=e.memoizedProps,a.memoizedState=e.memoizedState,a.updateQueue=e.updateQueue,i=e.dependencies,a.dependencies=null===i?null:{expirationTime:i.expirationTime,firstContext:i.firstContext,responders:i.responders}),o=o.sibling;return Mt(vu,1&vu.current|2),t.child}i=i.sibling}}else{if(!a)if(e=_n(i),null!==e){if(t.effectTag|=64,a=!0,n=e.updateQueue,null!==n&&(t.updateQueue=n,t.effectTag|=4),mr(o,!0),null===o.tail&&"hidden"===o.tailMode&&!i.alternate)return t=t.lastEffect=o.lastEffect,null!==t&&(t.nextEffect=null),null}else 2*ru()-o.renderingStartTime>o.tailExpiration&&1t)&&vs.set(e,t)))}}function Ur(e,t){e.expirationTimee?n:e,2>=e&&t!==e?0:e}function qr(e){if(0!==e.lastExpiredTime)e.callbackExpirationTime=1073741823,e.callbackPriority=99,e.callbackNode=$t(Vr.bind(null,e));else{var t=Br(e),n=e.callbackNode;if(0===t)null!==n&&(e.callbackNode=null,e.callbackExpirationTime=0,e.callbackPriority=90);else{var r=Fr();if(1073741823===t?r=99:1===t||2===t?r=95:(r=10*(1073741821-t)-10*(1073741821-r),r=0>=r?99:250>=r?98:5250>=r?97:95),null!==n){var o=e.callbackPriority;if(e.callbackExpirationTime===t&&o>=r)return;n!==Yl&&Bl(n)}e.callbackExpirationTime=t,e.callbackPriority=r,t=1073741823===t?$t(Vr.bind(null,e)):Wt(r,Hr.bind(null,e),{timeout:10*(1073741821-t)-ru()}),e.callbackNode=t}}}function Hr(e,t){if(ks=0,t)return t=Fr(),No(e,t),qr(e),null;var n=Br(e);if(0!==n){if(t=e.callbackNode,(Ju&(Wu|$u))!==Hu)throw Error(r(327));if(lo(),e===es&&n===ns||Kr(e,n),null!==ts){var o=Ju;Ju|=Wu;for(var a=Yr();;)try{eo();break}catch(t){Xr(e,t)}if(Gt(),Ju=o,Bu.current=a,rs===Ku)throw t=os,Kr(e,n),To(e,n),qr(e),t;if(null===ts)switch(a=e.finishedWork=e.current.alternate,e.finishedExpirationTime=n,o=rs,es=null,o){case Qu:case Ku:throw Error(r(345));case Xu:No(e,2=n){e.lastPingedTime=n,Kr(e,n);break}}if(i=Br(e),0!==i&&i!==n)break;if(0!==o&&o!==n){e.lastPingedTime=o;break}e.timeoutHandle=Si(oo.bind(null,e),a);break}oo(e);break;case Gu:if(To(e,n),o=e.lastSuspendedTime,n===o&&(e.nextKnownPendingLevel=ro(a)),ss&&(a=e.lastPingedTime,0===a||a>=n)){e.lastPingedTime=n,Kr(e,n);break}if(a=Br(e),0!==a&&a!==n)break;if(0!==o&&o!==n){e.lastPingedTime=o;break}if(1073741823!==is?o=10*(1073741821-is)-ru():1073741823===as?o=0:(o=10*(1073741821-as)-5e3,a=ru(),n=10*(1073741821-n)-a,o=a-o,0>o&&(o=0),o=(120>o?120:480>o?480:1080>o?1080:1920>o?1920:3e3>o?3e3:4320>o?4320:1960*Uu(o/1960))-o,n=o?o=0:(a=0|l.busyDelayMs,i=ru()-(10*(1073741821-i)-(0|l.timeoutMs||5e3)),o=i<=a?0:a+o-i),10 component higher in the tree to provide a loading indicator or placeholder to display."+N(i))}rs!==Zu&&(rs=Xu),l=yr(l,i),f=a;do{switch(f.tag){case 3:u=l,f.effectTag|=4096,f.expirationTime=t;var w=Ar(f,u,t);ln(f,w); break e;case 1:u=l;var E=f.type,k=f.stateNode;if(0===(64&f.effectTag)&&("function"==typeof E.getDerivedStateFromError||null!==k&&"function"==typeof k.componentDidCatch&&(null===ms||!ms.has(k)))){f.effectTag|=4096,f.expirationTime=t;var _=Ir(f,u,t);ln(f,_);break e}}f=f.return}while(null!==f)}ts=no(ts)}catch(e){t=e;continue}break}}function Yr(){var e=Bu.current;return Bu.current=Cu,null===e?Cu:e}function Gr(e,t){eus&&(us=e)}function Jr(){for(;null!==ts;)ts=to(ts)}function eo(){for(;null!==ts&&!Gl();)ts=to(ts)}function to(e){var t=Fu(e.alternate,e,ns);return e.memoizedProps=e.pendingProps,null===t&&(t=no(e)),qu.current=null,t}function no(e){ts=e;do{var t=ts.alternate;if(e=ts.return,0===(2048&ts.effectTag)){if(t=br(t,ts,ns),1===ns||1!==ts.childExpirationTime){for(var n=0,r=ts.child;null!==r;){var o=r.expirationTime,a=r.childExpirationTime;o>n&&(n=o),a>n&&(n=a),r=r.sibling}ts.childExpirationTime=n}if(null!==t)return t;null!==e&&0===(2048&e.effectTag)&&(null===e.firstEffect&&(e.firstEffect=ts.firstEffect),null!==ts.lastEffect&&(null!==e.lastEffect&&(e.lastEffect.nextEffect=ts.firstEffect),e.lastEffect=ts.lastEffect),1e?t:e}function oo(e){var t=qt();return Vt(99,ao.bind(null,e,t)),null}function ao(e,t){do lo();while(null!==gs);if((Ju&(Wu|$u))!==Hu)throw Error(r(327));var n=e.finishedWork,o=e.finishedExpirationTime;if(null===n)return null;if(e.finishedWork=null,e.finishedExpirationTime=0,n===e.current)throw Error(r(177));e.callbackNode=null,e.callbackExpirationTime=0,e.callbackPriority=90,e.nextKnownPendingLevel=0;var a=ro(n);if(e.firstPendingTime=a,o<=e.lastSuspendedTime?e.firstSuspendedTime=e.lastSuspendedTime=e.nextKnownPendingLevel=0:o<=e.firstSuspendedTime&&(e.firstSuspendedTime=o-1),o<=e.lastPingedTime&&(e.lastPingedTime=0),o<=e.lastExpiredTime&&(e.lastExpiredTime=0),e===es&&(ts=es=null,ns=0),1u&&(c=u,u=l,l=c),c=Ue(w,l),f=Ue(w,u),c&&f&&(1!==k.rangeCount||k.anchorNode!==c.node||k.anchorOffset!==c.offset||k.focusNode!==f.node||k.focusOffset!==f.offset)&&(E=E.createRange(),E.setStart(c.node,c.offset),k.removeAllRanges(),l>u?(k.addRange(E),k.extend(f.node,f.offset)):(E.setEnd(f.node,f.offset),k.addRange(E)))))),E=[];for(k=w;k=k.parentNode;)1===k.nodeType&&E.push({element:k,left:k.scrollLeft,top:k.scrollTop});for("function"==typeof w.focus&&w.focus(),w=0;w=t&&e<=t}function To(e,t){var n=e.firstSuspendedTime,r=e.lastSuspendedTime;nt||0===n)&&(e.lastSuspendedTime=t),t<=e.lastPingedTime&&(e.lastPingedTime=0),t<=e.lastExpiredTime&&(e.lastExpiredTime=0)}function Co(e,t){t>e.firstPendingTime&&(e.firstPendingTime=t);var n=e.firstSuspendedTime;0!==n&&(t>=n?e.firstSuspendedTime=e.lastSuspendedTime=e.nextKnownPendingLevel=0:t>=e.lastSuspendedTime&&(e.lastSuspendedTime=t+1),t>e.nextKnownPendingLevel&&(e.nextKnownPendingLevel=t))}function No(e,t){var n=e.lastExpiredTime;(0===n||n>t)&&(e.lastExpiredTime=t)}function Po(e,t,n,o){var a=t.current,i=Fr(),l=su.suspense;i=jr(i,a,l);e:if(n){n=n._reactInternalFiber;t:{if(J(n)!==n||1!==n.tag)throw Error(r(170));var u=n;do{switch(u.tag){case 3:u=u.stateNode.context;break t;case 1:if(It(u.type)){u=u.stateNode.__reactInternalMemoizedMergedChildContext;break t}}u=u.return}while(null!==u);throw Error(r(171))}if(1===n.tag){var s=n.type;if(It(s)){n=Dt(n,s,u);break e}}n=u}else n=Al;return null===t.context?t.context=n:t.pendingContext=n,t=on(i,l),t.payload={element:e},o=void 0===o?null:o,null!==o&&(t.callback=o),an(a,t),Dr(a,i),i}function Oo(e){if(e=e.current,!e.child)return null;switch(e.child.tag){case 5:return e.child.stateNode;default:return e.child.stateNode}}function Ro(e,t){e=e.memoizedState,null!==e&&null!==e.dehydrated&&e.retryTime