Ask The Rabbi

נושא: תפילה

מנהגי ח"י אלול

האם יש מנהגים מיוחדים שצריכים לנהוג בהם בח"י אלול – יום ההולדת של המאורות הגדולים?

ישנם כמה וכמה מנהגים שהתקבלו בקהילות החסידות, ועל ידם אצל כלל ישראל.


ובתחילה יש להדגיש עניין חשוב – ישנם החושבים שהחגיגות של חגי החסידות, ובכללם גם יום ח"י אלול, הם שייכים לעדת החסידים ותו לא. אבל האמת היא, שחגי החסידות הינם בעצם חגים של כלל ישראל.


כי חידושה של תורת החסידות הוא להאיר את הנשמה אצל כל יהודי ויהודי באשר הוא, מבלי שום הבדל מאיזה עדה הוא, ואפילו עד כמה הוא שומר את התורה והמצוות.


מכיוון שתורת החסידות היא אמת, אזי אמת היא חודרת מראש כל דרגין עד סוף כל דרגין. היינו, מהמדרגה הכי גבוהה, עד המדרגה הכי תחתונה. וכדבריהם הידועים של מנהיגי החסידות, רבותינו נשיאנו, שאין תורת החסידות עניין השייך לקבוצה או למפלגה מסויימת, אלא זוהי נחלת כלל ישראל.


וכמו הלשונות הידועים המפורסמים בנוגע לחגים שונים, כמו הלשון בנוגע לי"ב י"ג תמוז, שכתב הרבי הריי"צ, שלא אותו בלבד גאל הקב"ה, כי אם את כל מחבבי תורתנו הקדושה וכו', עד אשר מי ש"בשם ישראל יכונה" – היינו אפילו מי שהמעלה היחידה שלו היא שקוראים לו יהודי, גם הוא נגאל בחג זה.


וכן הוא גם בנוגע ליום הגדול והקדוש – ח"י אלול – יום הולדתם של שני המאורות הגדולים, הבעל שם טוב הקדוש, ושל אדמו"ר הזקן, בעל התניא והשולחן ערוך, שצריכים הם להחגג בכל קהילה וקהילה בבית ישראל, בכבוד הראוי. והעיקר, שצריכים להתחבר לתוכנה של תורת החסידות, שעל ידה מביאים את משיח צדקנו בפועל ממש.


ולאחרי הקדמה כללית זו, ניגש בפרטיות יותר, בנוגע למנהגים של יום זה.


באגרת קודש של הרבי, בכרך א', מביא הרבי שמיום שהתפרסם יום שמונה עשר בחודש אלול הוא יום ההולדת של הבעש"ט ורבינו הזקן –


נהגו, בכמה מקומות, ובפרט בבתי כנסיות חב"ד, לעשות אותו יום התוועדות בסיפור מעשי צדיקים, חיזוק בדרכי החסידים בכלל ואהבת ישראל בפרט.


והחיזוק הוא צריך להוביל לידי קבלת החלטות טובות בקביעות עיתים לתורה, הן בתורת הנגלה והן בתורת הנסתר.


ושם מציין, שבהתעוררות מיוחדת חוגגים את יום זה בבית הרב, הכוונה היא בבית הרבי, ושם הרבי אומר דברי התעוררות ולפעמים גם מאמר חסידות


וכפי שהיה הנוהג של הרבי במשך שנים רבות, להתוועד ביום זה, ולעורר את העולם כולו על דבר הצורך וההכרח להוסיף בלימוד החסידות וללכת בדרכיה.


בנוסף להתחזקות הפרטית שצריכה להיות ביום זה. הנה יום זה הוא מהווה מעין ציון דרך בכל העבודה הרוחנית של יהודי בחודש אלול.


בחסידות מוסבר, שעבודת היהודי בחודש אלול היא באופן של "אני לדודי ודודי לי", היינו שתחילה צריכה להיות התעוררות של תשובה של יהודי כלפי מעלה, ועל ידי כך הוא זוכה לגילוי של הקב"ה – "דודי לי".


אבל עיקר הנקודה של חודש זה, היא שהעבודה צריכה להיות ע"י האדם עצמו, שהוא יתעורר באמת לשוב אל ה' יתברך.


ומובא על זה משל מהאדמו"ר הזקן, ממלך שמגיע לשדה, ושם הוא מקבל את כולם בסבר פנים יפות ומראה פנים שוחקות לכולם.


הנה, בתוך עבודה כללית זו של חודש אלול, ישנה נקודת ציון חשובה ביום זה – מח"י אלול עד ראש השנה.


הרבי הריי"צ כותב, ומביא זאת הרבי בכמה וכמה מקומות, ששנים עשר הימים שבין ח"י אלול לר"ה מהווים מעין ימי חשבון נפש עבור כל השנה העברה.


והסדר הוא, שכל יום מהווה חשבון נפש לחודש שלם. שהסדר הוא, שח"י אלול מהווה חשבון נפש על כל חודש תשרי, וי"ט אלול מהווה חשבון נפש על כל חודש חשוון, וכן הלאה.


ומבארים, שחשבון זה הוא חשבון יותר פרטי, בנוסף לחשבון הכללי של חודש אלול – חודש החשבון. ועריכת החשבון צריכה להיות, אם באמת קיים האדם את ההחלטות טובות שקיבל על עצמו, ומה פעל בזמן זה.


הסדר שראינו אצל הרבי היה, שעד שנת תשל"א, היה מתוועד הרבי בח"י אלול רק שהיה חל ביום השבת. ואילו משנה זו ואילך, התוועד ביום זה בכל שנה, עד שנת תשמ"ח.


בנוגע לאמירת תחנון יום זה, מביא הרבי הריי"צ בספר השיחות שלו:


"ביום השלישי י"ז אלול תרנ"ג, אחר הלימוד, אומר לי אבי [הרבי הרש"ב נ"ע]: מחר - ביום רביעי [ח"י אלול] - בהשכמה, טבול במקוה, ואל תאמר תחנון.


מענה מיוחד של הרבי, שנשאל אם צריכים להגיד תחנון בח"י אלול, כתב הרבי - בעניינים התלויים ברגש - אין לשאול, כיון שזוהי הוכחה שאין רגש.


בנוגע לאיחול שמאחלים ביום זה, מביא הרבי משיחות הרבי הקודם, שברוב הפעמים היה פותח את השיחות ב"גוט יום טוב", ובשיחה אחת פתח ב"מזל טוב".


והנקודה מכל זה, היא שצריכים ביום זה להוסיף בדרכיה של תורת החסידות, ולחיות בפועל לפי דרישותיה, ובכך נביא את הגאולה תיכף ומיד.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].