Ask The Rabbi

נושא: תפילה

מידת הנצח

שלום להרב יצחק ערד שליט"א
ברצוני לשאול אדם שיש לו קו שמאל חלש
מצד אחד רוצה למידה חיים מנוחה אבל אין לו כח לעשות פעולות מעשיות לצורך המטרה אין לו כח להתמודד עם קושי ודברים של מאמץ להילחם
1.איך לעורר את הרצון להתמודד ולהלחם
2.איך לפתח את מידת הנצח להלחם שאין לו כח גם דברים שרוצה
3.מה השורש של מידת נצח שמניע אותה
חשוב לציין שיש לו רצונות ותשוקה לדברים שבקו ימין אבל לא מסוגל לעשות דברים בטענה אין כח נפשי לעומת שאין לו רצון וחזק לקו שמאל כסף יעדים גשמים וכו ושם יש הרבה השקעה זמן בעל כוחו עבודה וכו ולכן מרגיש תסכול גדול
תודה

שלום וברכה.
באופן כללי מידת הנצח עניינה להתגבר על המכשול הקיים לממש את הרצון.
כלומר, לאחר שהאדם מזהה שיש לו רצון למשהו, כמו לדוגמא רצון ללמוד, אך יש משהו שמאיים ומפריע לרצון הזה להתממש, כמו עצלות, או חוסר זמן וכדומה, שבגללם הרצון ללמוד לא מתממש,  הרי מול הסיבה המונעת, מעוררים את מידת הנצח שאומרת - אנו מתגברים על המניעה, בעקשנות, בהתמדה,בלי להתחשב במפריע ובמניע, יהיה מה שיהיה - אני יעשה ויגשים את הרצון בסעייתא דשמיא.
התעקשות להגשים את הרצון, היא לא רק מול ההפרעה עצמה, אלא גם מול הסיבה של ההפרעה. לדוגמא , אם הסיבה לעצלות היא חוסר חשק, הרגל שלילי וכדומה, מידת הנצח מתגברת על הסיבה המונעת, ומעוררים בזה כוחות פנימיים בהתעקשות פנימית. העצלות אומרת אין לי חשק, באה מידת הנצח ואומרת, למרות שאין לי חשק בכל זאת אתגבר על עצמי, אתגבר על היצר שלי, ואשב ואלמד וכו'. 
בחסידות מוסבר בהרחבה שמידת הנצח שורשה ב"על מודע". בכתר.
בספר התניא מביא אדמו"ר הזקן דוגמה למידת הנצח מאב אשר צריך להתגבר על מחסומים בשביל ללמד את בנו. ואלה דבריו שם (איגרת הקודש, סימן טו): "כגון שרוצה להשפיע דבר חכמה ללמדה לבנו, אם יאמרנה לו כולה כמו שהיא בשכלו, לא יוכל הבן להבין ולקבל, רק שצריך לסדר לו בסדר וענין אחר דבר דבור על אופניו מעט מעט . . וגם בכלל בחינת נצח הוא לנצח ולעמוד נגד כל מונע ההשפעה והלימוד מבנו מבית ומחוץ. מבית היינו להתחזק נגד מדת הגבורה והצמצום שבאב עצמו שהיא מעוררת דינים ברצונו על בנו לומר שאינו ראוי לכך עדיין ...".
אף על פי שהקשר של האב לבנו הוא קשר פנימי, הנובע מעצמיותו של האב, הרי כדי לממשו ולבטא אותו בלימוד ובהשפעה, האב צריך לעיתים להתגבר על מניעות שונות. מידת הנצח היא התגברות על מחסום חיצוני, אף על פי שבמהות הפנימית יש עונג ושייכות אל הדבר.
כך גם בחיי האדם. אף על פי שבהתחברות הרוחנית שלו אל עצמו הוא מאושר, הרי בחיים המעשיים הוא מתמודד עם מצבים של חוסר שלמות ועם שחיקה טבעית שיש צורך לנצח אותה. ההתגברות אינה נעשית מאליה אלא דורשת מאמץ ופעילות מכוונת.

הרחבה בענין מידת הנצח תוכל למצוא גם בקישור הזה https://daat.org.il/%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%AA-%D7%94%D7%A0%D7%A6%D7%97/

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].