נושא: הלכה

כפרות לאשה מעוברת

אשה מעוברת שיודעת את מין העובר באמצעות בדיקת 'אולטרה סאונד', האם צריכה היא מכל מקום לעשות כפרות על שלשה תרנגולים, או שמאחר ויודעת תעשה רק כפי מין העובר בלבד. כמו כן איזה נוסח צריכה לומר בכפרות 'זה חליפתך' או 'זה חליפתי'?

 

תשובה: בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) מהי בכלל עשיית כפרות? ב) כמה צריכה אשה מעוברת לקחת לצורך כפרות, ומאיזה מין? ד) האם עשיית יתר הכפרות למעוברת, הוא בשביל כפרה עליה או בשביל כפרת העובר.

ראשית יש להביא את המובא בשולחן ערוך סימן תרה סעיף א', שם מביא המחבר, שמה שנוהגים לעשות כפרה בערב יום הכיפורים לשחוט תרנגול לבן ולומר עליו פסוקים, יש למנוע את המנהג, וטעם הדבר, משום חשש דרכי האמורי (בית יוסף).

אמנם הרמ"א כתב שיש מהגאונים שכתבו את המנהג של כפרות, וכמו כן הרבה מהאחרונים הביאו אותו, וכן נוהגים בכל מדינות אלו, ואין לשנות את המנהג מאחר והוא מנהג ותיקים.

ובבאר היטב הביא שכן הוא על פי האריז"ל בספר הכוונות על פי קבלה, וכן הוא בספר שני לוחות הברית.

וממשיך הרמ"א, שהמנהג לקחת תרנגול זכר – לזכר, ותרנגולת נקבה – לנקבה. ולמעוברת לוקחים שני תרנגולים – אחד נקבה ואחד זכר, כי אולי תלד זכר. ועל הצד שאולי תלד נקבה, מספיק התרנגולת הנקבה לה ולעוברה הנקבה, שיתכפרו שתיהן בכפרה אחת, כי מעיקר הדין יכולים שני בני אדם להתכפר בכפרה אחת כאשר אין ידם משגת לקחת לכל אחד בנפרד (מגן אברהם).

אמנם יש שלוקחים למעוברת שני תרנגולים נקבות ואחד זכר, בכדי שיהיה כפרה נפרדת לכל אחד בפני עצמו (משנה ברורה שם ג). וכן הביא בסידור אדה"ז שהמנהג בכל אנשים לקחת כפרה נפרדת לכל אחד בפני עצמו ולא שיצאו כמה אנשים בכפרה אחת, ואם כן הוא הדין למעוברת שתקח כפרה נפרדת לה ולעוברה גם היא נקבה. והוא על פי שער הכוונות שהאריז"ל היה מקפיד לקחת כפרה נפרדת לכל אחד בפני עצמו.

ונוסח האמירה כאשר מסבב הכפרה על ראשו הוא 'זה חליפתי זה תמורתי זה כפרתי' שהם ראשי תבות 'חתך', שהוא שם מלאך הממונה על החיים (מגן אברהם שם).

ובכף החיים סימן קטן ח' הביא שכן נתפשט מנהג הכפרות גם אצל בני עדות המזרח, למרות מה שכתב המחבר.

ומעוברת שיודעת שיש לה תאומים אך לא יודעת את מינם, יש אומרים שתקח חמשה תרנגולים, שלוש נקבות ושני זכרים, וכאמור על פי קבלה שיש לקחת לכתחילה כפרה נפרדת לכל אחד (שאלות ותשובות 'קנה בושם' חלק ב' סימן כ').

אך יש אומרים שבזה מאחר והוא דבר שאינו מצוי ושכיח, ומאחר ועל פי הלכה מעיקר הדין ניתן לפטור כמה בכפרה אחת, על כן מספיק בזה שתקח כמו שאר מעוברות שלשה, שתי נקבות ואחד זכר, גם לנוהגים על פי האריז"ל (שערי הלכה ומנהג חלק ב' סימן רנ).

ואשה מעוברת שיודעת את מין העובר במכשור אולטרה סאונד, יש אומרים שתקח רק שניים לה ולמין העובר כפי שנתברר, כי שוב אין כאן ספק (קנה בושם שם). ויש אומרים שתקח מכל מקום שלשה, כי על פי דעת רופאים, אין לסמוך על כך בוודאות (עיין שם).

וגדר מעוברת הוא רק באם עברו לפחות ארבעים יום מתחילת הריונה, שלפני כן אין זה חשוב לעובר.

ובעניין הנוסח למעוברת יש אומרים שתאמר 'אלו חליפתנו' מאחר ויש גם כפרה לעובר עצמו, אף שלכאורה עדיין לא חטא, כי אפשר מחמת חטא בגלגול קודם, או מחמת עוון ההורים והרי בנים מתים בעוון הוריהם, ולכן זקוק הוא לכפרה. אך בלקוטי שיחות חלק כב מובא שהכפרה אינה בשביל העובר אלא בשביל האם, שמאחר והיא מעוברת הרי היא צריכה לכפרה נוספת וגדולה יותר, ולפי זה צריכה היא לומר 'אלו חליפתי', כי כולם בשביל כפרתה.

העולה מן האמור: שמעוברת שיודעת מין העובר בוודאות, כגון שעשתה בדיקה לאחר שניכר בוודאות מין העובר, אינה זקוקה לעשות על שלשה תרנגולים, אלא מספיק שניים, אחד בשבילה ועוד אחד כפי מין העובר. ואם אין זה בוודאות ממש, למרות שעשתה בדיקה, תקח שלשה כפי מנהג האריז"ל (ורק אם אין ידה משגת לשלשה, תקח שניים).

ותעשה עם כולם יחד בתוך קרטון וכדומה. ונוסח הכפרות בשבילה הוא 'אלו חליפתי' מאחר והכל כפרה בשבילה (כי העובר אינו זקוק לכפרה). אמנם יש אומרים שתאמר מכל מקום כפי המובא בסידורים 'אלו חליפתנו' מאחר וגם העובר זקוק לכפרה.

מקורות

שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן תקכז סעיף ז: אם בדעתו לשחוט מיום טוב לשבת בהמתו או שאר בעלי חיים שלו אף על פי שאינו שוחט בעצמו כיון שאם לא היה מניח עירוב תבשילין היה השוחט אסור לשחוט לצרכו לפיכך טוב שגם הוא יפרט היתר השחיטה בהנחת עירוב תבשילין שיאמר ולמישחט ולבשולי וכו' והשוחט הקבוע לרבים טוב שיאמר כן בכל ערב יום טוב שלפני השבת שמא יביאו לו לשחוט מיום טוב לשבת.

ומכל מקום אם לא אמר כן לא השוחט ולא מי ששוחט בשבילו אין זה מעכב כלל ומותר לשחוט לו לפי שהיתר השחיטה והפשט העור ומליחת הבשר נכלל במה שאמר ולבשולי שכל המלאכות שקודם הבישול נכללים בהיתר הבישול וכן כל המלאכות שקודם האפייה נכללים בהיתר האפייה והיתר הוצאה מרשות היחיד לרשות הרבים והכנסה מרשות הרבים לרשות היחיד וכן שאר כל מלאכות אוכל נפש נכללים במה שאומר ולמעבד כל צרכנא ולא הצריכו לפרט רק האפייה והבישול לפי שהן עיקר של כל מלאכות האכילה וההטמנה והדלקת הנר לפי שאם לא היה מניח עירוב תבשילין היה יותר ראוי לאסור ההטמנה והדלקת הנר מיו"ט לשבת משאר כל המלאכות לפי שבשעת עשייתן ניכר שעושה שלא לצורך יום טוב שאין דרך האדם להטמין חמין לבו ביום אלא לצורך מחר וכן אין דרך בני האדם להדליק נר מבעוד יום אלא בערב שבת לצורך ליל שבת לפיכך כשמניח עירוב תבשילין צריך לפרט מלאכות אלו יותר משאר כל המלאכות שהן נכללים בו למעבד כל צרכנא.

ואם עבר או שכח ולא פרט אחת מארבע מלאכות אלו שהן האפייה והבישול וההטמנה והדלקת הנר יש אומרים שאותה המלאכה שלא הזכירה בפירוש אסור לו לעשותה מיו"ט לשבת לא הוא בעצמו ולא אדם אחר בשבילו והרי הוא לאותה מלאכה כמי שלא הניח כלל עירוב תבשילין ואם לא הזכיר שום אחת מארבע מלאכות הללו אף על פי שאמר ולמעבד כל צרכנא הרי הוא אסור בכל (הארבע) מלאכות ודינו (בהם) כמי שלא הניח עירוב תבשילין כלל.

אבל יש חולקין על זה ואומרים שלא הצריכו לפרט ולומר בדין יהא שרי כו' אלא למצוה מן המובחר אבל בדיעבד אפילו לא אמר כלום אלא שעשה תבשיל מיוחד לשם עירוב תבשילין או שנטל תבשיל שנתבשל כבר והפרישו לעשות בו עירוב תבשילין ולברך עליו ואח"כ שכח או הזיד ולא בירך עליו ולא אמר עליו כלום הרי עליו שם עירוב תבשילין ומותר לסמוך עליו לעשות כל המלאכות מיו"ט לשבת.

ולענין הלכה יש להחמיר בכל זה כסברא הראשונה וצריך להקנות קמחו ותבשילו לאחרים כמו שיתבאר או יחזור ויניח עירוב תבשילין כהלכתו בתנאי אם נזכר ביום טוב ראשון שחל להיות בחמישי כמו שיתבאר אבל בשעת הדחק כגון שלא נזכר עד ערב שבת ואין שם אחרים שיקנה להם קמחו ותבשילו יש לסמוך בכל זה על סברא האחרונה ואם נזכר בערב יום טוב קודם כניסת ליל יום טוב יחזור ויטול בידו את העירוב ואם עדיין לא בירך עליו יברך עליו ויאמר בדין יהא שרי כו' כהלכתו ואם כבר בירך עליו אלא שלא אמר עליו כלל בדין יהא שרי כו' או שאמר ודלג אחת מהמלאכות יאמר עליו בדין יהא שרי כו' כהלכתו אבל לא יברך עליו שהרי לסברא האחרונה כבר הניח עירוב כשר ואין כאן עוד מצוה שיברך עליה וספק ברכות להקל:

שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן תקכז סעיף יח: אין צריך לזכות את העירוב אלא לאחרים דהיינו כל אנשי העיר שאינן אוכלין מעיסתו ומתבשילו אבל בני ביתו האוכלים מעיסתו ומתבשילו אין צריך לזכות להם והן מותרים לעשות כל מלאכת אוכל נפש מיו"ט לשבת ע"י עירובו של בעל הבית לפי שהן טפלים לבעל הבית ונגררים אחריו כיון שהן אוכלים מאכליו (אף על פי שאין אוכלים מתבשיל אחד מכל מקום כיון שהתבשיל שהן אוכלין הוא שלו הרי הן טפלין אצלו ויוצאים בעירובו) אבל אם אחד מבני הבית אינו אוכל מתבשילין של בעל הבית אלא בעל הבית נותן לו קמח ובשר והוא אופה ומבשל לעצמו או שמצוה לאחר לבשל לו (דכיון שבשעת האכילה כבר התבשיל הוא שלו שהרי כבר נתן לו הבעל הבית במתנה גמורה הקמח והבשר) הרי זה אינו טפל לבעל הבית וצריך עירוב בפני עצמו.

לפיכך יכול הבעל הבית לזכות על ידו את העירוב אפילו הוא בנו אם אינו קטן ואף על פי שלכתחלה אין לזכות ע"י בנו גדול האוכל משל אביו מכל מקום כיון שזה אוכל בפני עצמו וצריך ערוב תבשילין בפני עצמו א"כ צריך הוא לזכות בעירוב זה לעצמו אם עדיין לא הניח ערוב תבשילין ומתוך שזוכה בו לעצמו זוכה בו אף לאחרים וכן אם הוא נותן לאשתו קמח ובשר והיא אופה ומבשלת לעצמה ואינה אוכלת מתבשילין שלו יכול לזכות את העירוב על ידה לאחרים כיון שהיא צריכה עירוב לעצמה מתוך שהיא צריכה לזכות בו בשביל עצמה יכולה לזכות אף בשביל אחרים: