Ask The Rabbi

נושא: תפילה

כיבוד אב – כיצד?

ראשית כל ברצוני להודות לכם על התשובות הנפלאות שאתם עונים באתר, ומסייעים לי במסירת השיעורים ובדרשות במאוד. שאלתי היא על המובא בספרים, שחובת הבן כלפי האב היא "מאכיל משקה מלביש מנעיל מנהיג" – שהם פעולות מאוד מאוד פשוטות של האדם כלפי עצמו. 

גם בפשטות הדברים קשה לי קצת להבין – מדוע בחרו חכמים דווקא את המלאכות הללו, שהם מלאכות פשוטות מאוד, שלדעתי הרבה אנשים היו מעדיפים לעשות אותם בעצמם.. מאמין הנני, שעל פי תורת החסידות יהיה אפשרי להבין את הדברים, ואשמח למענה.

כידוע, שכל עניין בתורת הנגלה, אפשר להבינו בצורה אמיתית ורחבה, רק על פי הביאורים של תורת החסידות.

תורת החסידות היא הנשמה של תורת הנגלה, והיא מאירה כל פרט ופרט.

כפי שהזכרתך, חכמים מביאים על מצוות כיבוד הורים בתלמוד ירושלמי (קידושין ז, א) שחובת הבן לדאוג לאביו ולעזור לו בפעולות הבאות: "מאכיל ומשקה מלביש מנעיל מנהיג", כפי שהזכרתך בשאלתך.

בפשט הדברים מדובר בעזרה בפעולות שנועדו לסיפוק הצרכים הבסיסיים של כל אדם, אשר מסיבות שונות – זקנה או סיבה אחרת – האב אינו מסוגל לעשותן  בעצמו.

ואם ההורים מסוגלים, ב"ה, לעשות פעולות אלו בעצמם? מבחינה מעשית, נראה שעזרה זו לכאורה מיותרת?! כפי שאתה מעלה.

כשמתבוננים בעומק העניין ניתן מבינים שהפעולות שהוגדרו מייצגות חמישה צרכים נפשיים ורוחניים השייכים לכל אדם, וממילא גם כשמצבם הפיזי והבריאותי של ההורים תקין, הבן יכול וצריך לכבדם בתוכן הפנימי שטמון בהן, כפי שיפורט.

  1. מאכיל – להשביע את הנפש


האוכל משביע את האדם וגורם לו תענוג. מבחינה רוחנית, התורה היא המזון של הנפש, כמובא בתניא פרק ה', מאחר שכשאדם לומד תורה הוא מזין את נפשו וממלא אותה בתודעה האלוקית.

כשחכמים אומרים שמוטלת על הבן חובה להאכיל את הוריו, מלבד הפירוש הפשוט, טמון בהוראתם מסר: מוטל עליו למלא את נפשם מבחינה רוחנית ותודעתית, באופן של תענוג והתמלאות.

כיצד ימלא הבן חובה זו כלפי אביו? הבן הולך לבקר את אביו, שוהה איתו, מקשיב לו ומנעים את זמנו ומנצל את השהייה בצוותא גם ללימוד משותף. ועל דרך זה באופנים נוספים, הוא עוזר לו "להאכיל" ולמלא את התודעה הנפשית שלו.

  1. משקה – לעורר רצון


כשחכמים אומרים 'משקה' הם אינם מתכוונים רק לשתייה סתמית של מים (שנכללת באכילה), אלא לשתייה חשובה, כמו שתיית יין. אחת מתכונות המשקה ובפרט היין, שהוא מעורר את האדם לרצות ממנו עוד ועוד. בשונה מהמאכל שהוא משביע, המשקה דווקא פותח את התיאבון.

כמו כן, על היין נאמר "נכנס יין יצא סוד": דרך ה'משקה' ניתן לגלות מה האדם באמת חפץ ורוצה, וכלשון חז"ל "האדם ניכר בכוסו".

וכך ניתן להסביר בצורה רוחנית ונפשית: החובה של הבן להשקות את אביו פירושה שעליו לעורר בו עניין ומוטיבציה להתקדמות ולשאיפה קדימה, לעורר בו את הרצון הפנימי, שיש בו מהות ששואפת לפרוץ החוצה ולהתגשם. על הבן לעודד את אביו ולדרבנו, לעורר בו רצון להמשיך ולפעול, לעשות וליצור.

  1. מלביש – לחזק את התדמית


הלבוש קשור למראה של האדם: האדם מתבטא ומתגלה דרך לבושיו.

חכמים ציוו על האדם להלביש את אביו. מלבד הפירוש הפשוט לעזור לו להתלבש, אם הוא זקוק לעזרה בפעולות אלו, נכללת בציווי זה גם הושטת עזרה לאב להלביש את התודעה שלו וה'תדמית' שלו בלבושים מתאימים, כידוע שהלבושים נקראים 'מכבודתא' (שמכבדים את האדם).

יש מקרים שבהם אנשים מאבדים את 'תדמיתם'. תופעה זו נפוצה במיוחד בגילאים מבוגרים. כיוון שאובדת להם היכולות לבצע פעולות שהיו רגילים לבצען בעצמן, תוקפות אותם מחשבות שהחולשה הזאת מעידה שאין להם ערך. על הבן לפעול לחיזוק תחושת הערך של ההורה. ביחס מכבד ובשיחות עידוד הוא יעזור לאביו לראות בעצמו אדם שיש לו ערך ויחזק את הדימוי העצמי החיובי שלו.

  1. מנעיל – לחבר למציאות


בחסידות מובא שנעל מסמלת את החיבור של האלוקות עם העולם. כשם שבגשמיות הנעל משמשת ממוצע בין הגוף לבין האדמה שעליה האדם דורך, כך מבחינה רוחנית, הגוף הוא כעין 'מנעל' לנשמה, ועל דרך זה ישנם מלאכים עליונים שתפקידם להוריד את ההשפעה האלוקית למטה שנקראים בשם מנעל וסנדל.

על פי זה ניתן לפרש שחובת הבן להנעיל את אביו כוונתה שעל הבן לפעול כדי לחבר אותו יותר לקרקע ולמציאות. בפעולות אלו כלולות כמובן הדאגה לבריאותו הגשמית ועשיית הסידורים הנחוצים לו לתפקודו בעולם, אך טמונים בהן גם עידוד ותמיכה לחיות ולפעול בתוך המציאות של העולם. גם אם ההורה לכאורה 'פעיל' פחות (אינו עובד למחייתו ופעמים רבות שוהה שעות מרובות יותר בבית), הבן צריך לעורר בו את המקום הזה, ובכך 'להנעיל' אותו, היינו לחבר אותו למציאות ולעשייה בה.

  1. מנהיג – לתת לו להוביל


אדם שהוא מנהיג יש ערך לציווי ולאמירה שלו. הוא מוביל ופורץ דרך. הציווי לבן להנהיג את אביו כולל בתוכו גם להפוך אותו למנהיג ומוביל.

כיצד עושים זאת? כאשר מראים לו שיש ערך למילה שלו ומתייחסים ברצינות לבקשותיו ולאמרותיו, מחזקים אצלו את המקום של ההנהגה. אדם שמרגיש שכבר לא מתייחסים לדבריו או מקשיבים לו רק מצד הנימוס עלול להרגיש שהוא בצד ה'מקבל' בלבד ויכולתו להשפיע ולהוביל אבדה.

הבן צריך לעודד את ההורה שלו במידת האפשר להיות בעמדה של הנהגה והובלה.

מלבד קיום רצון ה' במצווה זו, שהוא העיקר כמובן, יש בה חשיבות גדולה בפיתוח גישה ותודעה נכונה של האדם כלפי עצמו: אם האדם יהיה מודע לחמשת הצרכים האלה של הוריו וימלא אותם בהנהגותיו ובהתייחסותו אליהם, הוא יבנה ויעצים גם את בסיס אישיותו שלו.

ובעומק הדברים, על פי המובא בתניא – שאבא ואימא הם ה'מוחין' (החוכמה והבינה) – יש קשר ישיר בין קיום המצווה כלפי ההורים (שהשבוע אנו קוראים עליה בתורה) לזמן הגאולה, עליה נאמר "ומלאה הארץ דעה את ה'". באופן זה ניתן לראות בחובות המוטלות על הבן כלפי האב, בפן הנפשי והרוחני (כפי שהוסבר), דרכים לחיות גאולה בפן האישי, ולזרז את הגאולה הכללית.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].