Ask The Rabbi

נושא: תפילה

טלטול כלב ברצועה

האם מותר לטייל עם כלב ברשות הרבים במקום שאין ערוב, כאשר אוחז ברצועה הקשורה לכלב בצווארו?

תשובה: בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) האם בעלי חיים הם מוקצה? ב) האם יש איסור טלטול בבעלי חיים כאשר רק אוחז בחבל? ג) האם יש הבדל אם אוחז בחבל או שהוא כרוך סביב צווארו של הכלב?

ראשית נביא את מה שנפסק בשולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שה סעיף ה, שכל בעלי השיר כגון כלבים של ציידים וחיות קטנות שיש להם כמין אצעדה סביב צווארם וטבעת קבועה בה ומכניסים בה רצועה ומושכים אותם בה, הנה מותר שיצאו באותו החבל הכרוך על צוארם ויכולים הבעלים למשוך אותם בהם.

והנה מה שכתב המחבר שיכולים למשוך אותם בהם, הכוונה היא שאם רוצה יוכל למשוך אותה על ידי הרצועה התלויה. כמו כן ההיתר הוא אפילו החבל כרוך סביב צווארם שיוכל לתפוס אותם על ידי החבל אם הם יברחו (משנה ברורה).

אמנם כל ההיתר הוא כאשר הם ללא כל חפצים מיותרים שאינם לשמירתו כמבואר בשאלות ותשובות משנה הלכות חלק ד סימן מא, שדן במי שיש לו כלב לשמירת הבית האם מותר להוציאו בשבת ורצועה קשורה בידו, כדי שלא יזיק בני אדם בדרך.

הנה במשנה במסכת שבת בדף נא מבואר, שכל בעלי שיר יוצאים בשיר ונמשכים בשיר, ופירש רש"י בעלי שיר כגון כלבים של ציידי חיות קטנות שנותנים שיר לצווארם לנוי, וכן פסק הטור והמחבר בסימן שה. שכל בעלי השיר כגון כלבים של ציידים וחיות קטנות שיש להם כמין אצעדה סביב צווארם וטבעת קבועה בה ומכניסים בה רצועה ומושכים אותה בה, מותר שיצאו בשיר הכרוך על צווארם ויכולים למשוך בהם.

ועל פי זה מבואר בנידון דידן, שכלב יוצא ברצועה שבצווארו ובטבעת קבועה בה, ומבואר גם כן שמותר לצאת בו כן ברצועה כרוך על צווארו ויכולים למשוך בה, שהרי סוגר לכלב מותר, אם כן פשוט שמותר לצאת בזה.

אלא שצריך ליזהר שלא יצא בדבר שיש בו שמירה יתירה, שהרי קיימא לן הלכה כשיטת רב לגבי שמואל שכל שמירה יתירה נחשבת משוי. והכל תלוי בראות העין כמובן.

כמו כן צריך להזהיר היוצאים בכלבים בשבת שלא יצא ראש החבל מתחת ידו של המושך טפח למטה, כלומר מחוץ לידו לצד השני משום שדמי כמי שנושאה בידו וגם לא יניח הרבה מן החבל בין ידו לבהמה כדי שלא יכביד החבל עד שלא יגיע בטפח הסמוך לארץ. ואם החבל ארוך יותר מדי ורוצה לכרוך אותו סביב הצוואר הכלב מותר רק באופן שיכול להכניס ידו בין החבל לצוואר הכלב וימשוך בו.

ובגדר משוי מיותר ביאר בערוך השולחן שם, שזהו אף ללא דיסקית המורה שיש לה בעלים ושולם מס ואינו כלב משוטט. וזה לשונו: אם קשר חבל בפי הסוס אינו משתמר בו שנשמט מפיו ולא דמי לאפסר שקשור בראשו ואינו נשמט וכיון שאינו משתמר בו הוי משוי ולהיפך סתם חמור אסור לצאת ברסן של ברזל כי נחשב לגביו שמירה יתירה. אמנם חמור שעסקיו רעים שהוא פרא וצריך יותר שמירה מותר לצאת בה וכן כל בהמה שעסקיה רעים אף על פי שכל בנות מינה אין צריך לשימור חזק מכל מקום כיון שהיא צריכה מותרת לצאת בה.

אבל הכלב שאינו של ציידין אסור לצאת בטבעת שעל צווארו. ויש להסתפק במקום שעושים את זה לסימן שהכלב יש לו בעלים, שאם אין לו טבעת בצווארו סימן הוא שאין לו בעלים והורגים אותו, האם מותר לצאת בו, ונראה שאסור, וראיה ממה שיתבאר שאין תרנגולים יוצאים בחוטים העשויים לסימן שלא יחליפו אותם, ומשמע שכל דבר שעושים לסימן נחשב כמשא.

ובשמירת שבת כהלכתה פרק כז כתב, שמכל מקום יש להתיר באם התווית והסימן קבוע באוזנו של הכלב שבזה בטל הוא לגופו.

העולה מן האמור: שכל חיה הרגילה לצאת בחבל (וכלב בכללם), מותר להם לצאת בחבל הכרוך סביב צווארם, וכן מותר לבעלים להחזיק ולמשוך בהם.

אמנם 'תוויות' ושאר סימנים התלויים עליו, יש  להוריד מהם ביציאתם לרשות הרבים בשבת, אלא אם כן קבועים בגופם כמו התלויים בחור שבאוזנם וכיוצא בזה.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].