אימתי נחשב אכילה יחד – לצירוף ג' לזימון, כאשר שניים אכלו ולאחר שסיימו בא שלישי והתחיל לאכול?
אימתי נחשב אכילה יחד – לצירוף ג' לזימון, כאשר שניים אכלו ולאחר שסיימו בא שלישי והתחיל לאכול?
כל עוד שלא אמרו השניים שסיימו לאכול - שברצונם לברך ברכת המזון, והם במצב שאם היו מביאים לפניהם כעת איזה 'קינוח' טוב - היו אוכלים, אזי מצטרף עמם השלישי – למרות שלא אכלו כלל משעה שבא אצלם.
אמנם אם הסיחו דעתם לגמרי מאכילה (וכל שכן שאמרו כן בפירוש), ואפילו לא אמרו כן, רק שהם שבעים מאוד ולא היו אוכלים אפילו קינוח כל שהוא, אזי אינו מצטרף עמהם – אלא אם כן יאכלו עמו ממש.
שדי חמד מערכת אבילות סימן ק"ח.
שם פאת השדה מערכת אבילות סימן ו'.
זוהר פ' וישלח דף קס"ח עמ' א'.
שו"ת מנחת אלעזר ח"ג סימן ס"ד.
יסוד יוסף סוף פ"ב.
קב הישר פ"ב בסופו.
דרכי נועם שו"ת ח"א סימן י"ח.
נטעי גבריאל הלכות אבילות ח"ב פרק צ"א.
אגרות קודש ח"ו עמ' שמח.
שו"ע יו"ד סימן שע"א ס"ה.
אתר האינטרנט “דעת – יהדות באור החסידות והקבלה” מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.