Ask The Rabbi

נושא: תפילה

התעסקות בדברים קשים שאינו מחוייב בהם

האם יש עניין לאדם לקחת על עצמו ענינים כאלו שאין בהם חיוב, למרות שזה גובל אצלו בצער מסויים, בקושי, או שמוטב לנו לקיים את הדברים שהקב"ה ציווה עלינו, ולא להיכנס סתם לדברים נוספים, ובמיוחד שהם יכולים להיות לא כל כך קלים ויכולים להביא את האדם לידי קושי?

 

בכללות ענין הצער בקיום התורה והמצוות, הנה צריכים להקדים, שבקשתנו מהקב"ה היא שכל עניני התורה והמצוות יהיו באופן של "טוב הנראה והנגלה", וכמו שאנו מבקשים בכל יום בברכות השחר "אל תביאנו לא לידי נסיון ולא לידי בזיון", אלא שיהיה באופן של "אך טוב וחסד ירדפוני כל ימי חיי" בגאולה פרטית ובגאולה כללית בפועל ממש.

ועם כל זה, מצינו התייחסות מפורשת בכתובים, כמה וכמה פעמים, על המעלה שקיימת דווקא בקיום התורה והמצוות גם מתוך צער ויגון, גם מתוך הקושי וההעלם, וכפי שנביא בע"ה לקמן.

המשנה בסיום מסכת אבות אומרת "בן הא הא אומר – לפום צערא אגרא", ופירש על המקום רבי עובדיה ברטנורא: "כפי רוב הצער שאתה סובל בלימוד התורה ועשיית המצוות יהי' שכרך מרובה".

באגרות קודש, אנחנו מוצאים עשרות פעמים שהרבי מסביר לאנשים שהקושי והצער שיש להם הוא מאחר שרוצים להעלות אותם למקום של שכר גדול, על בסיס המשפט של חכמינו "לפום צערא אגרא".

ודוגמא אחת לדבר, היא מאגרת קודש בחלק יח' (ו'תתנז), שעונה שם לבחור שמקשה מדוע יש לו קשיים בלימוד התורה וקיום המצוות, בעוד שהוא רואה בחורים "חפשיים" שאצלם הכל הולך בקלות. ועונה לו כך:

"במענה למכתבו מג' אייר, בו כותב ראשי פרקים מאשר עבר עליו, ואיך שהסתדר עתה, ומסיים בתמי' מדוע זה כשרצונו לעלות בדרגות בעניני תורה ומצות, נתקל בכמה קישוים, בה בשעה שרואה בחורים חפשים שחייהם בלי קישוים, בלי יגיעה והשתדלות וכו'.

והמענה על זה.. שככל שיגדל ההישג צריכה להיות ההכנה גדולה יותר ורחבה יותר, וככל שיקטן ההישג או בענין שאין בו כל הישג, תקטן ההכנה או שאין זקוקים כלל להכנה.

ועל דרך זה בהנוגע לחיים מחוסרי תוכן, אין זקוקים להכנה להם, שהרי כל התענוג שיש בהם, לאחרי עבור רגע ואינו, ומה פלא שאין זקוק בזה להכנה, ז.א. כל איש אשר יתבונן בעתידו אפילו לשעה קלה, ישתדל ככל הדרוש בהכנה הכי טובה במשך איזה שנים, כיון שעי"ז ישתפרו חייו בעתיד הקרוב ובעתיד בכלל פי כו"כ במשך עשיריות ועשיריות שנים, וכפתגם הקצר והשנון של חכמנו ז"ל, לפום צערא אגרא, אלא שהאגרא הוא פי כמה של הצער, היגיעה וההשתדלות, ז.א. שבהכפלת היגיעה והשתדלות מתגדל השכר והתועלת פי כמה וכמה".

כל זה הוא הפירוש הפשוט של הפתגם, שככל שיהיו צער גדול יותר, השכר שיגיע הוא גדול פי כמה וכמה.  ומזה כבר אנו לומדים, שיש לנו את הזכות הנפלאה לקיים את התורה והמצוות גם מתוך מקום של צער, והשכר לזה יהיה גדול.

וב"ה, לאחרונה, זכינו בזכות נפלאה ויצא לאור עולם כרך חדש בליקוטי שיחות של הרבי מה"מ, ששם נמצאת שיחה נפלאה – הדרן על מס' אבות[2] - שבו הרבי מבאר בצורה נפלאה ומחודשת את כוונת בעל המאמר, ולהלן נביא את תוכן הביאור בכללות.

בתחילת ההדרן מברר הרבי מצד כמה וכמה שאלות – על איזה שכר מדבר התנא, ומכריח שאין לומר שהכוונה כאן היא על הצער שהאדם מחוייב בו כחלק מעבודתו בקיום התורה והמצוות, כי אם על צער אחר.

ובלשונו הק': "ויש לומר, שכוונת המשנה בהלשון "צערא" היא לרמז שהצער בתומ"צ (המדובר במשנה) הוא צער כזה שהאדם מקבל על עצמו מדעת עצמו, שלא נצטווה עליו ואינו מחוייב בו [צער סתם – ולא צער הידוע, כי מאז נכלל וקשור בהחיוב וציווי], וכמו: קבלת הידור מצוה, הנהגה טובה, מינוי לדבר שבקדושה וכיו"ב".

ומסביר שם הרבי בהערה, שאם האדם מצטער בעניין שהוא נצטווה בו, מכיוון שיש לו בזה גם תענוג (מזה שמקיים את הציווי), אין זה צער אמיתי. מה שאין כן בצער שהוא מקבל על עצמו מדעת עצמו, ולכן זה נקרא "צערא" סתם, כי זה דווקא צער אמיתי.

ומאריך ומבאר שם, שהחידוש בצער זה הוא אפילו אם יכול לבוא איזה שהוא הפסד ע"י קבלת ההידור שלו – כמו אדם שקיבל על עצמו הנהגה טובה, הידור מצווה, והוא נהג בה כבר ג' פעמים ולא אמר בלי נדר, ואזי יכול לבוא מצב שהוא לא יקיים את ההידור ויצא מזה סוג של "פשיעה" והפסד מסויימים. או אדם שקיבל על עצמו מינוי לדבר שבקדושה, ובהמשך נוצר מזה מצב של חילול השם.

שבכל מצבים אלו – הייתי יכול לחשוב, שלא מגיע לו לאדם שכר על זה, והחידוש במשנה זו הוא, שגם היכן שעל ידי הצער שקיבל האדם על עצמו, מדעת עצמו, נגרם הפסד מסויים לבעל הבית האמיתי – הקב"ה שאמרתי ונעשה היפך רצוני, מ"מ הקב"ה נותן לו שכר על פעולתו. כי ישנו עניין גדול וחשוב בכך שהאדם לוקח על עצמו הידור ומעלה למרות שזה קשה לו.

ולסיום, מביא שם הרבי, שזהו הסיבה שמשנה זה הובאה בסיומה של מסכת אבות, כי זה המעלה העיקרית ב"מילי דחסידותא" – כי המעלה של קבלת צער שאין בו חיוב כלל, היא מעלה הכי גדולה במילי דחסידותא גופא.

וכמובן, שבכל עניין ועניין צריכים לראות עד היכן מגיעים הדברים, ולא צריכים להגזים וכו', אבל מכל הנ"ל רואים אנו בפשטות על המעלה הגדולה הקיימת שהאדם לוקח על עצמו עניין, מינוי לדבר שבקדושה, או איזה הידור מצווה, למרות שאין הוא מחוייב בו כלל, ולמרות שזה יכול להביא לידי צער.

ויהי רצון, שלא נצטרך להגיע לשום צער, אלא רק עבודה מתוך שמחה וטוב לבב, ומתוך שמחה אמיתית בגאולה האמיתית והשלימה, שעד לרגע זה ממש היא עדיין לא הגיעה, ואנו שמחים בשמחה כאילו היא באה הרגע, תיכף ומיד ממש.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].