Ask The Rabbi

נושא: תפילה

התעטפות בטלית

האם בעטיפת 'טלית גדול' יש צורך לכסות גם את העיניים, או שאין צורך בכך?

תשובה:  בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בכמה פרטים: א) מהי בכלל חובת עטיפה בטלית גדול? ב) האם ישנו חיוב להתעטף בצורה מסוימת, או שכל אחד מתעטף לפי רגילותו?

ראשית נביא המבואר בשולחן ערוך אורח חיים הלכות ציצית ועטיפתו סעיף א'. כתב מרן המחבר, יתעטף בציצית ויברך. ומפורש שיש חיוב להתעטף בטלית גדול.

וממשיך בסעיף ב', וסדר עטיפתו הוא כדרך שבני אדם מתכסים בכסותם ועוסקים במלאכתם, פעמים הוא בכיסוי הראש ופעמים בגילוי הראש. והטעם כתב במשנה ברורה, שלמרות שהברכה על הטלית גדול היא 'להתעטף', מכל מקום כיסוי הגוף לבדו נחשב עיטוף, ואדרבה הוא עיקר העיטוף.

ולכן כתב המגן אברהם, שהולכי דרכים שמניחים את הטלית גדול עליהם כאשר הוא מקופל ורק משלשלים אותו על כתפיהם ללא כיסוי הגוף, אין יוצאים בזה ידי חובת ציצית, ומאחר ובאופן זה לדברי הכל אינו נחשב עיטוף.

ומסיים מרן המחבר שם, שנכון שיכסה ראשו בטלית. והטעם ביאר בבית יוסף, מאחר וכיסוי באופן זה מכניע את הלב ומביאו ליראת שמים.

וכתב ב'בית חדש', שצריך שיהיה הטלית גדול מכסה את ראשו מתחילת התפילה עד סופה,  (ולכאורה כוונה היא לתפילת שמונה עשרה בלבד). וכן הביא ב'שערי תשובה' בשם הרדב"ז, שאותם שלא מכסים את ראשן בעת התפילה שלא כדין הם עושים, שכן המנהג, ומנהג אבותינו תורה היא. ולפחות יעמוד כך בכיסוי הראש כדי הילוך של ד' אמות (חיי אדם).

וגדר עטיפת הטלית יחד עם הראש, מבואר בבית יוסף, שיכסה את גופו וראשו עד פיו, וזוהי העטיפה שיוצאים בה ידי חובה לדברי הכל. ולא כמו שנוהגים כמה מהאנשים שמושכים את הטלית גדול עד שראש הטלית מגיע לחצי גופו, מאחר וזה אינו נחשב עטיפה כלל (משנה ברורה).

בנוסף בעת העטיפה ישליך את כל ד' הציציות לצד שמאל, וישהה כך כדי הילוך ד' אמות, ואז יסדר הציציות כל אחת על מקומה (באר היטב). וכן הביא בשערי תשובה שיעלה הכנפות על צווארו ויתעטף כעטיפת הישמעאלים כדי הילוך ד' אמות, וכן נוהגים אנשי מעשה מיקירי ירושלים.

ובילקוט יוסף הביא בסדר עטיפת הטלית גדול אות כו, שיכסה ראשו בטלית ויתן כנפות הימין על כתף של שמאל וכנפות של שמאל על כתף של ימין, וישהה כן כדי הילוך ד' אמות, ואחר כך יוריד הטלית על גופו. ומסיים שהנוהגים להוריד את הטלית על כל גופם ואחר כך להתעטף בראשם, יש להם על מה שיסמוכו.

ובאות כז שם כותב, שיש להקפיד על כך שהעטיפה בטלית לא תהיה באופן שיכסה את כל הפנים והעינים, אלא העטיפה צריכה להיות על הראש וסביב הצוואר והסנטר – למטה מפיו. ומסיים שהנוהגים לכסות את פניהם ועיניהם בשעת העטיפה, מנהג טעות הוא בידם, ועליהם לשנות מנהגם.

אמנם בשולחן ערוך אדה"ז לאחר שהביא את השיטה שמכך שמברכים להתעטף משמע שהמצוה היא העטיפה, ואם לא עושה עטיפה כעטיפת הישמעאלים, אין זה עטיפה אלא לבישה – כתב, שאופן עטיפת הישמעאלים הוא לכסות הראש עם הפנים עד גומות שבלחי למטה מפיו.

וממשיך שם, שלמרות שהעיקר כמו השיטה שאין חובה במצוות ציצית שיהיה עיטוף, מכל מקום בכדי לקיים מצוה מן המובחר, נכון שיתעטף כעטיפת הישמעאלים לפחות בשעת ברכה, וישהה כך כדי הילוך ד' אמות. מאחר ועיקר ההקפדה היא שעת הלבישה, שהרי אם האדם רוצה יכול ללבוש ומיד אחר כך לפשוט הטלית.

אמנם בסידור אדה"ז כתב שאין צריך לכסות את ראשו עד פיו, ובסר המנהגים חב"ד עמוד 3, מבואר שנוהגים אמנם לכסות בחלק העליון של הטלית גם את העינים. ובאגרות קודש חלק יג עמוד רכה מבאר כיצד אפשרי הדבר שעטיפת הישמעאלים תהיה באופן שהעיניים מכוסות, מאחר וחלק מהם גרים בחולות המדבר, ולכן בכוונה משלשלים את כסותם מעט מעל עיניהם בכדי שלא יכנס החול, ומאחר ואין הכסות מהודקת יכולים לראות בקירוב להליכתם, ואפשר שהוא על דרך המקפידים שלא להסתכל מחוץ לד' אמותיהם.

העולה מן האמור: שבאופן לבישת ועטיפת הטלית יש חילוקי מנהגים רבים: הספרדים אינם מכסים עיניהם כלל רק מעטפים הראש מלמטה ומלמטה (מתחת פיו). ויש הנוהגים לשלשל את הטלית בעת העטיפה עד הלחי שלמטה מפיו (כמבואר בשולחן ערוך אדה"ז ובמשנה ברורה). ומנהג חב"ד לשלשל עד למטה מהעיניים בלבד (ולא עד הפה) בעת העטיפה.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].