Ask The Rabbi

נושא: תפילה

התמקדות נכונה בתיקון ושינוי אישי

ב"ה.
בחודשים האחרונים, בעקבות מחשבות על החיים שעלו לי [כחלק מהמאורעות המבהילים שארעו בכל העולם.. ה"י] ניסתי להתחיל תהליך עצמי של תיקון המידות שלי, תיקון המעשים שלי. עשיתי לעצמי רשימה של כמה וכמה דברים שאני חושב שאני צריך לתקן אותם. נתקלתי בבעייה קטנה – שאני לא יודע מאיפה להתחיל.
יש לי כ"כ הרבה דברים (השם יעזור לי) שאני צריך לתקן אותם, ואני לא יודע מאיפה אני יכול להתחיל. איך אני יכול להגיע למקום כזה שמצליח למצוא את הדבר החשוב ביותר?

כאשר אדם רוצה להתחיל בעבודה של התקדמות בפועל, על האדם לבחור מתוך מכלול היעדים שהוא רוצה להשיג בחיים, יעד אחד (היעד הדחוף ביותר בזמן קבלת ההחלטה ולחלופין היעד הקרוב והקל להשגה יותר מן האחרים).
ומה נפלאים דבריו של רבי יוסף יצחק מליובאווטיש (הרבי הריי"ץ) במכתבו, המובא כהוספה ל"קונטרס כללי החינוך וההדרכה":
הרוצה להדריך את חבירו על הדרך הישרה, צריך ללכת איתו לאט לאט, ולא ירצה לתקן הכל בבת אחת. ומב' דברים, יניח האחת ויעמוד על האחת, רצונו לומר אם יקרה לפניו שני דברים, אשר שניהם אינם מוכשרים בעיניו, לא ירצה להרחיקו משניהם יחד, כי זה לא יקובל, כי חבירו הנתקן רצונו מתפשט עתה בשני הדברים. ואם ימנע את שניהם מאתו ויעיק ויגדר לרצונו לבלי התפשט כלל, זה לא יצליח. כן טבע האנושי שאינו מניח רצונו לגמרי מכל וכל.
אלא על המתקן הישר ליתן דעתו על השני דברים ולבחור איזה מהם ההכרח יותר להרחיקה. והשני' אם שאינה נאה כ"כ, מ"מ הריחוק ממנה אינה מוכרחת כל כך כמו הראשונה. ולזאת יסכים לו על השני' ויתפשט רצונו שם. ואז בנקל יהי' לו לפעול על הנתקן להרחיק את הראשונה.
ובאוות נפשו יעשה זאת, משני טעמים מהטבע, שהטביע השי"ת בבני אדם. הא' כנזכר מפני שיש לו מקום שיתפשט רצונו שם, נחלש כח התפשטות הרצון בהדבר האחר. הב' מפני שהנתקן נוכח לדעת, שאין המתקן רוצה להעיק לנפשו ולגדור כל רצונתיו. והאות לו ע"ז, במה שמסכים על איזה דברים, שרצון הנתקן בם. זה גורם איקרובי דעתו של הנתקן אל המתקן, וממילא יקבל דבריו, ובמשך הזמן ירחיקו גם מהשני'.
וזה כלל גדול מוכרח מאד בהנהגה שבין המתקן והנתקן ובלתי אפשרי בלעדו כלל."

בשלב הראשון בתהליך השינוי, על האדם לבדוק ולנתח את היעד שאליו הוא רוצה להגיע: מה המניעים שלו לרצות להשיג את היעד הזה? האם היעד נכון וטוב בעבורו בנקודת הזמן הזאת? האם הוא בר יישום? וכדומה. בלא בדיקה שכלית והגיונית, הסיכוי גבוה שהיעד לא יוכל להתממש, ולעיתים גם מימושו לא יקדם באמת את האדם. לדוגמה: אדם רוצה לפתוח עסק. ראשית, עליו לברר אם במצבו הנוכחי ובתנאים הסביבתיים, הצעד הזה יהיה מבחינתו מעשה של תוהו או מעשה מתוקן.
לאחר מכן, עליו לבדוק מה היא ההנחה הפנימית שהניעה אותו עד כה שמנעה ממנו לפתוח את העסק, ומהי ההנחה המתוקנת, החדשה, שצריכה לעמוד בבסיס תהליך השינוי. הנחת היסוד שלנו גורסת שמאחורי כל מצב במציאות, מעשי או רגשי, יש אמונות/הנחות יסוד שמנהלות אותו, בין במודע ובין שלא במודע.
תהליך זה נקרא בלשון החסידות: בירור.

מהו הכלי המשמש לבירור? ובאיזה מצב נפשי על האדם להימצא כדי שהבירור ייעשה באופן יעיל וטוב?
בספר הזוהר נכתב: "בחכמה אתברירו", כלומר, הבירור נעשה על ידי כוח החוכמה.
[מלבד המשמעות הפשוטה של הדברים, שלפיה הבירור צריך להיות שכלי והגיוני, יש כאן הדגשה: הבירור נעשה בכוח החוכמה דווקא (לעומת כוחות השכל האחרים – הבינה והדעת). לכלל הזה, שהבירור נעשה בחוכמה, יש כמה משמעויות שבאמצעותן אפשר להבין מהי הדרך שבה הבירור יצליח.
אחד ההבדלים בין החוכמה לבינה הוא שכוח החוכמה מרוחק יותר מהעולם הרגשי ומהעולם המעשי, ואילו כוח הבינה נמצא בקרבה ובשייכות אליהם. אפשר להבין זאת גם על פי המובא בספרי החסידות והקבלה (ראה תניא, פרק ג), שהחוכמה והבינה (כוחות השכל) נקראות 'אבא' ו'אימא', לעומת המידות (כוחות הרגש) הנקראות 'תולדות'. כשם שבגשמיות, האם קרובה בדרך כלל לילדים יותר מהאב, כך בכוחות הנפש, כוח הבינה (שכנגד האם) נמצא בקרבה רבה יותר אל המידות הרגשיות ומשמש מקור קרוב אליהן, ואילו כוח החוכמה נמצא במרחק-מה מהן.]
מסיבה זו קל יותר לעשות בירור בעזרת אדם נוסף שאינו מעורב באופן ישיר בעניין שרוצים לברר ולבדוק. דווקא מפני שהאדם האחר נמצא במרחק-מה ואינו מעורב בעניין, לא רגשית ולא באופן אחר, הוא יביא עימו את הפן של החוכמה, המבטא ריחוק ומאפשר לראות את התמונה השלמה באופן הגיוני ושקול.
בלשון החסידות הבירור מכונה גם 'שפיטה'.
כשם ששופט מוכרח לדעת את כללי המשפט, כך האדם צריך להכיר את הכללים של התוהו והתיקון, שבעזרתם נעשה הבירור.
נוסף על כך, כדי לשפוט משפט צדק, השופט צריך להיות אובייקטיבי ולא משוחד, כלשון הפסוק: "כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר פִּקְחִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִים". השוחד יוצר מעורבות רגשית המשפיעה על החוכמה (לפעמים שלא במודע), והיא עשויה להטות את שיקולי השופט ואת מסקנותיו.
אחד הדרכים להצליח למצוא את המקום שממנו אני צריך להתחיל, הוא להעזר באדם נוסף בתהליך.
המשנה אומרת "עשה לך רב וקנה לך חבר" – כי אחד הדברים הכי חשובים לאדם, כדי שיוכל להצליח להתקדם בחיים (מלבד הציות להוראות הרב) – הוא צריך להתייעץ עם החבר וידיד עמו, שיייעץ לו במה הוא צריך להשתפר.
שיש שני נפשות אלוקיות יחד שדנות כיצד לשוב בתשובה, זה שני נפשות אלוקיות כנגד נפש טבעית אחת (כידוע הפתגם בזה).

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].