Ask The Rabbi

נושא: תפילה

הפרשת חלה – מעיסה על עיסה

בבית חב"ד בחו"ל אנחנו מפרישים חלה באופן שיש כמה עיסות בשקיות נפרדות, אחת סמוכה לשניה ונוגעת אחת בשקית של השניה, ואנחנו מפרישים רק משקית אחת עבור כל היתר.
האם נכון הדבר?

א. עיסות שיש בכל אחת מהן שיעור הפרשת חלה ואופה מהן מאפים זהים - יסמיך עיסה אחת לשניה ויפריש מהן חלה אחת, ואין צורך להניח את העיסות בכלי אחד וכן אין צריך שיגעו זו בזו לצורך הפרשה זו.


ב. אבל אם לש שתי עיסות שונות ואופה משתיהן שני סוגי מאפים - מפרישים חלה מכל עיסה ועיסה בנפרד ומברכים ברכה אחת.


ג. עיסות שאין בכל אחת מהן שיעור הפרשת חלה, או אפילו באחת מהן בלבד אין שיעור של הפרשת חלה ורוצה להפריש חלה מהעיסה שאין בה שיעור - צריך לצרף את כל העיסות לכלי אחד ואז יוכל להפריש חלה על כל העיסות אפילו מאותה שאין בה שיעור.

מקורות

כתב בשולחן ערוך אדה"ז אורח חיים (סימן עה סעיף א):טפח מגולה באשה במקום שדרכה לכסות ערוה הוא אפילו היא אשתו מפני שמביא לידי הרהור כשמסתכל בו, ולכן אסור לקרות ולהתפלל כנגדו (כמו כנגד ערוה ממש עד שיחזור פניו לצד אחר).


ובסעיף ד: שער של אשה שדרכה לכסותה ערוה היא, מפני שמביא לידי הרהור, ואסור לקרות או להתפלל כנגדה.


ובסעיף ב: וכל זה לאנשים, אבל האשה עצמה אפילו היא ערומה, מותרת לקרות ולהתפלל אם היא יושבת שאין פניה שלמטה נראין כמ"ש בסי' ע"ד, ואין בגילוי כל גופה משום ולא יראה בך ערות דבר, לפי שאינה ערוה אלא לאנשים, ומשום הרהור. ולפיכך אף אשה אחרת מותרת לקרות ולהתפלל כנגד אשה ערומה אם אין פניה שלמטה נראין.


ויש מי שאוסר לאשה אחרת (והעיקר כסברא הראשונה).