Ask The Rabbi

נושא: תפילה

הכשרת כלי

שלום
יש לי סיר ישן שאיני יודעת אם בישלו בו חלב או בשר מעוניינת להשתמש בו לבשרי איך מטבילים

ברכה ושלום. וחנוכה שמח.

כלי שבלוע בו בשר וחלב יש להגעיל ולא להטביל.

בלי קשר להגעלה הנצרכת כתוצאה ממה שהזכרתם. יש להטביל כל כלי חדש העשוי ממתכת או זכוכית. (ויש מהדרים להטביל אף שעשוי מחומרים נוספים). באם כלי זה נבנה ע"י גוי. (ובזה צריך להאריך בהלכות טבילת כלים)

לגבי הגעלת הכלי שבלוע בו בשר וחלב כדי שיוכל לשמש מכאן ואילך רק לבשרי או רק לחלבי :

ראשית צריכים לדעת שלא כל סוג כלי ניתן להכשיר. ונצטרך להניח שמדובר בסיר מתכת שמכונה בימינו בסתם - סיר.
(באם הכלי מחרס אין לו הגעלה, ובאם הוא מזכוכית לשו"ע ולמנהג הספרדים אין צורך בהגעלה ולדעת הרמ"א ואשכנזים לא תועיל הגעלה)

יש לקחת סיר גדול יותר ולמלאותו במים. (לכתחילה צריכים שלא להשתמש 24 שעות קודם ההגעלה בבשר או חלב. גם בסיר זה וגם בסיר שמגעילים אותו) ולהביא אותו לרתיחה עד שמעלה בועות.

יש לנקות היטב את הסיר אותו רוצים להגעיל כולל ידיותיו.

יש להכניס את הסיר אותו רוצים להגעיל בתוך הסיר הזה. (בזהירות כמובן). כך שכל חלקיו יהיו בתוך המים המבעבעים. (אפשר לתפוס על ידי צבת ובאופן שבשלב מסויים להעביר את מקום אחיזת הצבת למקום אחר) באם אין ברירה אז ניתן להגעיל חצי - חצי (היינו שחלק יהיה בתוך הסיר הגדול וחלק אחר יהיה בחוץ ואז להחליפם אך להכניסם בזמן שהמים מעלים בועות)

לאחר מכן יש להכניס את הסיר בתוך מים קרים. (בדיעבד לא מעכב וגם בדיעבד אפשר לשטוף בברז)

אם קשה למצוא סיר גדול אפשר לעשות ההגעלה ע"י שממלאים את סיר ההגעלה אחרי נקיונו עד גדותיו ולאחר הבעבוע שופכים סודה לשתיה ונותנים למים לגלוש אל הדפנות החיצוניות.

כמובן שכדאי ללמוד יותר הלכות הגעלה והלכות טבילת כלים כדי שתוכלו להבין יותר מה עושים ואיך עושים. כי במכתב קצר כזה וודאי לא נוכל לדייק בכל הלכות ההגעלה.

בברכה.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].