שלום כבוד הרב, שאלה שאני מסתפק מידי שבוע בשבת. יש לי שעון שבת ידני למזגן ולאור, אותו אני מכוון כל יום שישי קודם השבת. במשך השבת יוצא שאני רוצה להאריך או לקצר את הזמן שהקצבתי מלפני השבת. האם זה מותר לי? או שזה חילול שבת? תודה
שלום כבוד הרב, שאלה שאני מסתפק מידי שבוע בשבת. יש לי שעון שבת ידני למזגן ולאור, אותו אני מכוון כל יום שישי קודם השבת. במשך השבת יוצא שאני רוצה להאריך או לקצר את הזמן שהקצבתי מלפני השבת. האם זה מותר לי? או שזה חילול שבת? תודה
שאלתך מצוינת. במידה וברצונך להאריך את הזמן של השעון שבת (הידני), פוסקים - הגרש"ז אוירבך ועוד - שמותר, כי בהלכה זה נחשב כמו מי שמרחיק את דבר המונע המשך זרם החשמל. לדוגמא, נר שדלק והגיע רוח והחלה לכבות את הנר, מותר לאדם לסגור הדלת, ככה גם בשעון הוא רק הרחיק הכפתור שהיה אמור לסגור החשמל. אבל להקדים זמן הדלקה בשעון שבת, זה נחשב כמו מי שמדליק מהתחלה לזמן יותר מוקדם, וזה אסור. ככה פוסקים. הגם שיש מחמירים על זה -הגריש"א
מגילה דף כ"ח ע"א.
שולחן ערוך או"ח סימן קנ"א ס"א.
משנה ברורה שם סק"א, סק"ב.
מגן אברהם שם סק"ג.
כף-החיים שם סק"ח.
בעל הטורים דברים כו, יט.
שו"ע הרב אורח חיים סימן קכ"ד ס"ו, וס"י. הובא בסידור לאחר תפילת שמו"ע שחרית.
אגרת הקודש כ"ד בסופה.
אתר האינטרנט "דעת – יהדות באור החסידות והקבלה" מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.