Ask The Rabbi

נושא: תפילה

דילמה בשבת בקיבוץ..

שלום רב,  אני מתייסר ואבקש לקבל הכוונה. אני תושב דתי כמעט יחד באחד הקיבוצים בדרום, ומארגן מניין מידי שבת. בשבת אתמול התאמצנו להגיע למניין, הסתובבתי בשבילים להביא גברים. הלכתי להצטנן כמה דקות בבית הכנסת במזגן, היינו כ5-6 בפנים. לאחר מספר דקות יצאתי לסיבוב נוסף וראיתי ברחבה בחוץ 2 חברים שהגעו להשלמת מניין והם עושים טלפונים לגייס מניין. שמחתי עם ההזדהות שלהם. אך הייתי נסער, לא אמרתי להם דבר, כאילו התעלמתי וחזרתי פנימה וכעבור כמה דקות היה מניין והתפילה התחדשה. התייסרתי על זה עם משגיח הכשרות, אברך חרדי שמגיע מזה 7 שנים מירושלים הלוך ושוב כל יום ובשבתות הוא מביא את אשתו ואת ילדיו. האם הייתי צריך לפנות בזמן אמת לבחורים המטלפנים ובעדינות להודות להם על כוונתם הכנה לגייס מנין – תוך כדי ציון שזו לא הדרך הרצויה? עם כל הסכנה להביא לתוצאה הפוכה? בחרתי להתעלם ואני לא יודע אם זה דווקא נכון או לא. ברור שהבחורים והגברים שבאים להתפלל באופן קבוע או לסירוגין אינם שומרי שבת כהלכתה וברור שהם נוהגים לטלפן. אך לשם השגת מניין בשבת!? כיצד הייתי צריך לנהוג, וכיצד לנהוג להבא? כזכור, אנחנו קהילה של מתחזקים ועדיין לא בית כנסת "רגיל". בתודה ובברכה

שלום וברכה,  לעניות דעתי, לא היה צורך להגיב בשעת מעשה, כל עוד הם לא שומרים שבת כהלכתה והערה עלולה להרחיק, על זה נאמר הנח להם לישראל שמוטב שיהיו שוגגים. בהערכה רבה לכל פעלכם, המצבים המיוחדים הללו מבטאים את עוצמת וגדלות הפעולה שלכם. נאמר בשם הרבי שמי יודע לשער את גודל הנחת רוח בשמים, מאותו אחד שקם ביום כיפור בבוקר ואחרי שאכל ושתה נסע לבית הכנסת להתפלל, שכמובן אין הכוונה שהנחת רוח היא מהאכילה והשתיה וכו' אלא למרות שזה מצבו הוא עושה תנועה של התקרבות להשם שבוודאי עושה נחת רוח עצומה, בברכה ושיהיו בשורות טובות

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].