נושא: הלכה

בריכה בשבת

האם מותר לתת לילדים לשחק בשבת בבריכת מים מתנפחת של ילדים הנמצאת בחצר, כאשר כבר היא מנופחת ונתמלאה מים מלפני השבת?

תשובה: בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) האם קיים בכלל איסור לשחות במים בשבת? ב) האם ישנו הבדל בין ים, נהר או בריכה? ג) האם ישנו הפרש בבריכה, האם היא קבועה בקרקע, או בריכה מתנפחת? ד) האם ישנו הפרש בין בריכה למבוגרים או בריכת ילדים קטנה?

ראשית יש להביא המובא בשולחן ערוך הלכות שבת סימן שלט בנוגע לשחייה בשבת. כתב מרן המחבר בסעיף ב', שאין לשוט על פני המים אפילו בבריכה שבתוך החצר, מפני שכאשר המים נעקרים ויוצאים מחוץ לבריכה הרי זה דומה לנהר.

ובריכה המדוברת כאן הוא מקום של כינוס מים המיועד לצורך כביסה או שריית פשתן, כפי שהיה הרגילות בימיהם. וגדר 'שיטה' הוא כאשר שט בידיו וברגליו, כלומר, שגם את רגליו עוקר מקרקעית המים כאשר הוא שט (רש"י שבת דף מ' עמוד ב').

וטעם האיסור הוא, שישנו חשש באם ישוט, שמא יעשה 'חבית של שיטין', והוא כלי העשוי מ'גומא', ואורגים אותו ועושים אותו כמין חבית ארוכה בכדי ללמוד בה כיצד לשוט על פני המים (רש"י שם).

ואמנם גזירה זו נאמרה בשט בנהר, ולכן ביאר כאן שכאשר דוחה ועוקר את המים בידיו ורגליו בשיטתו, ויוצאים מן הבריכה ונמשכים בחצר מכוחו, אזי זה דומה לנהר, וממילא נכלל בגזירה שמא יעשה חבית של שיטין.

וכתב במשנה ברורה בשער הציון אות א', שאם אינו עוקר את רגליו גם כן מקרקעית המים, אזי אין איסור בשהייתו בבריכה אף שעושה תנועות בידיו.

אמנם בשולחן ערוך אדה"ז בסעיף ט' כתב איסור נוסף שישנו בגזירה זו אף כאשר אינו עוקר את רגליו מקרקעית המים, והוא, שאסור לאדם להושיט דבר בנהר להוליכו מאצלו או להביאו אצלו מכיון שזהו גם כן חלק מהגזירה שגזרו חכמים שלא לשוט בנהר, ולכן אסור להזיז בידיו הקיסמים והלכלוכים שעל פני המים לצדדים בכדי לנקותם שיהיו יפים. ובסימן שכו סעיף ו' כתב, שהרוחץ בנהר צריך ליזהר שלא לשוט גופו בנהר, וגם שלא להשיט שום דבר כגון הקיסמין שעל פני המים, שאסור להזיזן לצדדים בכדי לנקות המים היכן ששוהה בהם.

אך סיים שם שאין גזירה זו אמורה אלא בנהר, אבל ברוחץ בכלי או בבריכה שיש לה שפה סביב, לא גזרו כלל בזה.

וביאור הדברים הוא על פי המבואר בהמשך דברי המחבר שם, שכל האיסור בבריכה הוא רק בבריכה שאין לה שפה מסביב לה, אבל אם יש לבריכה שפה מסביב, כלומר, כתלים גבוהים מכל צדדיה, אזי מותר לשוט בה בשבת אף שעוקר את רגליו מקרקעית המים, מאחר שמצב זה אף אם יעקרו מים על ידי תנועותיו השפה מחזרת אותם למקומם בחזרה, הרי זה נחשב ככלי, ולא גוזרים בזה שמא יתקן חבית של שיטין.

וכל זה דוקא אם הבריכה עומדת בחצר, אבל אם היא ברשות הרבים בכל מצב אסור, מפני שישנו חשש אחר, שמא ינתזו מים באמצעות תנועותיו חוץ לד' אמות ויעבור על איסור הוצאה בשבת (משנה ברורה אות ד'. ועיין שם בביאור הלכה דיבור המתחיל 'ואם יש לה שפה').

ולפי זה בבריכה העומדת בחצר מותר לרחוץ ולשוט, מפני שאינה נכללת בגזירה האמורה כלל. אולם גדולי האחרונים הביאו, שמכל מקום כל זה מעיקר הדין, אך המנהג בפועל שלא לרחוץ את כל גופו בשבת אפילו במים צוננים – רחיצה לתענוג (קצות השולחן סימן קמו אות לד הערה 16. על פי שולחן ערוך אדה"ז סימן שכו סעיף ו').

וממשיך שם, שרק לצורך טבילה במקווה לשם טהרה ולשם תוספת קדושה בשבת בשחרית. אולם אם כבר ירד לצורך טבילה במקווה – בבריכה שיש לה שפה סביב, וכבר הוא רוחץ אפשר שיהיה מותר לו אף לשוט בבריכה זו. אך מסיים שמכל מקום אין להתיר אף בזה, מאחר והרואה אותו שט יאמר שלא ירד לשם לצורך טבילה אלא לצורך שיטה וזהו נגד המנהג.

העולה מן האמור: שמעיקר הדין בבריכה העומדת בחצר שיש לה שפה סביב, ובפרט שאינה בקרקע אלא בתוך כלי וכיוצא בזה (ועל גבי מקום מרוצף, שאין חשש שישקה קרקע), אין איסור לשוט ולרחוץ. ומכל מקום המנהג שלא לרחוץ אפילו בבריכה במים צוננים לתענוג, מכמה חששות שישנם. ואפילו במקום שאין חששות (המבוארות בסימן שכו), מכל מקום יש לחשוש בזה משום 'זלזול שבת ועובדין דחול' כאשר לא נהגו במקומם לעשות כן, ומנהג ישראל תורה הוא, ואם כן יש לחנך בכך גם את הילדים.

מקורות

שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן תקכז סעיף ז: אם בדעתו לשחוט מיום טוב לשבת בהמתו או שאר בעלי חיים שלו אף על פי שאינו שוחט בעצמו כיון שאם לא היה מניח עירוב תבשילין היה השוחט אסור לשחוט לצרכו לפיכך טוב שגם הוא יפרט היתר השחיטה בהנחת עירוב תבשילין שיאמר ולמישחט ולבשולי וכו' והשוחט הקבוע לרבים טוב שיאמר כן בכל ערב יום טוב שלפני השבת שמא יביאו לו לשחוט מיום טוב לשבת.

ומכל מקום אם לא אמר כן לא השוחט ולא מי ששוחט בשבילו אין זה מעכב כלל ומותר לשחוט לו לפי שהיתר השחיטה והפשט העור ומליחת הבשר נכלל במה שאמר ולבשולי שכל המלאכות שקודם הבישול נכללים בהיתר הבישול וכן כל המלאכות שקודם האפייה נכללים בהיתר האפייה והיתר הוצאה מרשות היחיד לרשות הרבים והכנסה מרשות הרבים לרשות היחיד וכן שאר כל מלאכות אוכל נפש נכללים במה שאומר ולמעבד כל צרכנא ולא הצריכו לפרט רק האפייה והבישול לפי שהן עיקר של כל מלאכות האכילה וההטמנה והדלקת הנר לפי שאם לא היה מניח עירוב תבשילין היה יותר ראוי לאסור ההטמנה והדלקת הנר מיו"ט לשבת משאר כל המלאכות לפי שבשעת עשייתן ניכר שעושה שלא לצורך יום טוב שאין דרך האדם להטמין חמין לבו ביום אלא לצורך מחר וכן אין דרך בני האדם להדליק נר מבעוד יום אלא בערב שבת לצורך ליל שבת לפיכך כשמניח עירוב תבשילין צריך לפרט מלאכות אלו יותר משאר כל המלאכות שהן נכללים בו למעבד כל צרכנא.

ואם עבר או שכח ולא פרט אחת מארבע מלאכות אלו שהן האפייה והבישול וההטמנה והדלקת הנר יש אומרים שאותה המלאכה שלא הזכירה בפירוש אסור לו לעשותה מיו"ט לשבת לא הוא בעצמו ולא אדם אחר בשבילו והרי הוא לאותה מלאכה כמי שלא הניח כלל עירוב תבשילין ואם לא הזכיר שום אחת מארבע מלאכות הללו אף על פי שאמר ולמעבד כל צרכנא הרי הוא אסור בכל (הארבע) מלאכות ודינו (בהם) כמי שלא הניח עירוב תבשילין כלל.

אבל יש חולקין על זה ואומרים שלא הצריכו לפרט ולומר בדין יהא שרי כו' אלא למצוה מן המובחר אבל בדיעבד אפילו לא אמר כלום אלא שעשה תבשיל מיוחד לשם עירוב תבשילין או שנטל תבשיל שנתבשל כבר והפרישו לעשות בו עירוב תבשילין ולברך עליו ואח"כ שכח או הזיד ולא בירך עליו ולא אמר עליו כלום הרי עליו שם עירוב תבשילין ומותר לסמוך עליו לעשות כל המלאכות מיו"ט לשבת.

ולענין הלכה יש להחמיר בכל זה כסברא הראשונה וצריך להקנות קמחו ותבשילו לאחרים כמו שיתבאר או יחזור ויניח עירוב תבשילין כהלכתו בתנאי אם נזכר ביום טוב ראשון שחל להיות בחמישי כמו שיתבאר אבל בשעת הדחק כגון שלא נזכר עד ערב שבת ואין שם אחרים שיקנה להם קמחו ותבשילו יש לסמוך בכל זה על סברא האחרונה ואם נזכר בערב יום טוב קודם כניסת ליל יום טוב יחזור ויטול בידו את העירוב ואם עדיין לא בירך עליו יברך עליו ויאמר בדין יהא שרי כו' כהלכתו ואם כבר בירך עליו אלא שלא אמר עליו כלל בדין יהא שרי כו' או שאמר ודלג אחת מהמלאכות יאמר עליו בדין יהא שרי כו' כהלכתו אבל לא יברך עליו שהרי לסברא האחרונה כבר הניח עירוב כשר ואין כאן עוד מצוה שיברך עליה וספק ברכות להקל:

שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן תקכז סעיף יח: אין צריך לזכות את העירוב אלא לאחרים דהיינו כל אנשי העיר שאינן אוכלין מעיסתו ומתבשילו אבל בני ביתו האוכלים מעיסתו ומתבשילו אין צריך לזכות להם והן מותרים לעשות כל מלאכת אוכל נפש מיו"ט לשבת ע"י עירובו של בעל הבית לפי שהן טפלים לבעל הבית ונגררים אחריו כיון שהן אוכלים מאכליו (אף על פי שאין אוכלים מתבשיל אחד מכל מקום כיון שהתבשיל שהן אוכלין הוא שלו הרי הן טפלין אצלו ויוצאים בעירובו) אבל אם אחד מבני הבית אינו אוכל מתבשילין של בעל הבית אלא בעל הבית נותן לו קמח ובשר והוא אופה ומבשל לעצמו או שמצוה לאחר לבשל לו (דכיון שבשעת האכילה כבר התבשיל הוא שלו שהרי כבר נתן לו הבעל הבית במתנה גמורה הקמח והבשר) הרי זה אינו טפל לבעל הבית וצריך עירוב בפני עצמו.

לפיכך יכול הבעל הבית לזכות על ידו את העירוב אפילו הוא בנו אם אינו קטן ואף על פי שלכתחלה אין לזכות ע"י בנו גדול האוכל משל אביו מכל מקום כיון שזה אוכל בפני עצמו וצריך ערוב תבשילין בפני עצמו א"כ צריך הוא לזכות בעירוב זה לעצמו אם עדיין לא הניח ערוב תבשילין ומתוך שזוכה בו לעצמו זוכה בו אף לאחרים וכן אם הוא נותן לאשתו קמח ובשר והיא אופה ומבשלת לעצמה ואינה אוכלת מתבשילין שלו יכול לזכות את העירוב על ידה לאחרים כיון שהיא צריכה עירוב לעצמה מתוך שהיא צריכה לזכות בו בשביל עצמה יכולה לזכות אף בשביל אחרים: