Ask The Rabbi

נושא: תפילה

בן גר

שלום,
אני בן גר (אבי הוא בן לנישואי תערובת). על אף שאני בוגר ישיבה, אני עדיין מאבק על זהותי. מכל מה שאני קורא מהכוזרי, מהר"ל, רב קוק, לא לדבר על ספרי קבלה וחסידות, אני מרגיש כאילו אני חס ושלום סוג ב ודפקט. האם תוכל לעזור להבין המושגים האלו?
תודה

ב"ה

שלום וברכה

אינני יודע מאיפה שאבת הגדרות אלו שבוודאי אינם נכונות, וחלילה שמישהו מגדולי ישראל שהזכרת אמר או התכוון לכך.

אמנם הכוזרי אומר שיש בו חיסרון של נבואה, אבל אתה בוודאי יודע שרבים רבים מעם ישראל, לא זוכים למעלת הנבואה.. מלבד זאת, שגם בזה ישנן יוצאים מהכלל כמו עובדיה, שהיה גר אדומי.

אדרבא על פי החסידות הרי הגרים הם ניצוצות של קדושה מאוד גבוהים, שהיה צריך 'לבררם' ולהעלותם בזמן הגלות, ועד שאמרו חז"ל "לא גלו ישראל בין האומות אלא בשביל שיתווספו עליהם גרים". ועל פי הסוד, הרי לשם כך כל ענין הגלות וכו', כדי לברר ניצוצות אלו שמעלתם גדולה.

ידוע גם הדיוק שהחיד"א מביא, והרבי מצטט אותו הרבה, שלא נאמר גוי שנתגייר, אלא גר שנתגייר, כיון שגם לפני שנתגייר היה בו ניצוץ אלוקי, והגיור רק גילה זאת.

והרי כל ישראל ביציאתם ממצרים נקראו בשם גרים!

והעיקר הוא שאין אתה צריך לחשוב ולהתעסק עם ענין זה כלל מחמת כמה סיבות:

א. כיון שאתה בן גר, ולא גר בעצמך, הרי זה לא נוגע אליך כל כך כל הדיון בזה.

ב. צריך לחזק האמונה בהשגחה פרטית, שהקב"ה הוא המנהל את העולם על כל פרטיו, והוא גלגל את המציאות שתהא באופן כזה, ובוודאי שהכל הוא ענין של טוב וחסד, בכל אופן שהוא, וכל המחשבות האחרות כאילו יש כאן ענין בלתי רצוי, הוא כנראה מצד היצר, שרוצה למנוע ממך לעבוד את ה' מתוך שמחה וטוב לבב.

בשורות טובות וגמר חתימה טובה

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].