נושא:

בגד אדום

האם יש איסור לאשה ללבוש בגד שהוא בצבע אדום?

בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) מה מקור האיסור ללבוש בגד אדום ומה טעמו. ב) האם זה רק בגד שאחרים יכולים לראותו או כל בגד גם בגד פנימי. ג) האם זה רק בגד אדום או עוד בגדים כמותו. ד) מה ההגדרה של אדום, האם אפילו צבע חלש או רק חזק ובוהק.
ראשית יש להביא את המובא בשולחן ערוך יורה דעה הלכות חוקות העובדי כוכבים סימן קעח סעיף א, שאסור ללכת בחוקות העובדי כוכבים, ואסור ליהודי להדמות להם. ולכן לא ילבש מלבוש המיוחד לגויים. ולא יגדל ציצת ראשו כמו ציצת ראשם. ולא יגלח את צדדי ראשו ויניח השער באמצע. ולא יגלח השער כנגד פניו מאוזן לאוזן ויניח פרוע מאחוריו. ולא יבנה מקומות כמו בנין היכלות של עובדי כוכבים כדי שיכנסו בהם רבים, כמו שהם עושים.
וכלל הדבר מובא ברמ"א, שיהא מובדל מהם במלבושיו ובשאר מעשיו. וכל זה אינו אסור אלא בדבר שנהגו בו העובדי כוכבים לשם פריצות, כמו למשל שנהגו ללבוש מלבושים אדומים, והוא מלבוש שרים וכדומה לזה ממלבושי הפריצות, או בדבר שנהגו למנהג ולחוק ואין טעם בדבר שיש לחשוש בזה משום דרכי האמורי, ושיש בו שמץ עבודת כוכבים מאבותיהם, אבל דבר שנהגו בו לתועלת, כמו שכל מי שהוא רופא מומחה יש לו מלבוש מיוחד שניכר בו שהוא רופא אומן, מותר ללבוש אותו. וכן מה שעושים משום כבוד או מטעם אחר, מותר.
והנה בשפתי כהן כתב הטעם בלבושים אדומים, מפני שאין דרך הצנועים להיות אדומים בלבושם, וצבע השחור הוא דרך צניעות והכנעה, וכמאמר חכמים, שאדם שיצרו מתגבר עליו, ילבש שחורים ויתעטף שחורים, ועוד שמסורת בידינו להקפיד על לבישת האדום לבני עמנו.
וכן בערוך ערך 'כרבל' כתב, שבפרק מי שמתו, בנוגע לסיפור על האשה שלבשה כרבלתא בשוק, שהכוונה היא לבגד אדום כמו הכרבולת של התרנגול, שאין דרך בנות ישראל להתכסות בו, שהוא פריצות ומביא לידי עבירה, ומבואר בדבריו שלבישת אדום היא דרך פריצות.
והנה זהו דוקא באדום, ולא בשחור, וכפי שמבואר בשאלות ותשובות מהרי"ק סימן פח, שעד היום מסורת בידינו להקפיד על לבישת האדום לבני עמינו. אבל אם היו הכותים עושים רצועותיהם שחורות, מכל מקום לא היו הישראלים משנים מהם, כי אם לא כן, לא היה לרב אלפס לומר לפי שהגוים הם נוהגים באדום, אלא כך היה לו לומר אפילו שרוך של נעל אסור, וכמו למשל אם הגוים עושים רצועות סנדליהם בצבע אחד, והישראלים מצבע אחר. אלא ודאי מזה שהוצרך לפרש הצבעים, משמע מכך שבדוקא כתב שחור ואדום.
ומשום כך תלה רבינו אלפס האדום בגוים והשחור ביהודים. ומה שנשענו האוסרים על דברי רבינו משה שכתב שיהיה הישראל מובדל מהם במלבושיו ושאר מעשיו, אין משם ראיה כלל, כי פשוט שלא חייב להשתנות מן הגוי בכל דבר, אלא כפי הגדר שכתב אחר כך, שלא ילבש במלבוש המיוחד להם, ולמה לו לומר המיוחד להם, שיאמר לא ילבש במלבוש הדומה למלבושים, אלא ודאי שלא נאסר אלא במלבוש שכבר נתייחד אליהם ופרשו הישראלים ממנו משום צניעות.
נמצא, שישנם שתי טעמים שלא ללבוש בגד אדום, או משום מנהג הגויים, וזה לא נוהג בזמן הזה שאין זה מנהג הגויים, כמבואר בדרכי תשובה, וטעם נוסף משום שהוא בגד של פריצות, ועוד מבואר שבגד שחור מראה על צניעות והכנעה. ובדרשות החתם סופר חלק ב' דף רמד עמוד ב בהערה כתב, שהחתם סופר הקפיד מאוד שבגד אדום לא יראה ולא ימצא בביתו.
אולם מי שהוא קרוב למלכות וצריך ללבוש במלבושיהם ולדמות להם, מותר בכל. וכפי שמבואר בטורי זהב, ואף על פי שכל הנזכר בסימן זה הוא בכלל ובחוקותיהם לא תלכו, ואין כח לחכמים לעקור דבר מן התורה מכל מקום, כאן זה שונה, מכיון שלא פירשה התורה שום דבר ומסרה לחכמים והם ראו להתיר זאת לקרובים למלכות.
העולה מהאמור: שמסורת בידי חכמים ונפסק להלכה שבגד אדום הוא צבע המורה על פריצות ומביא לידי עבירה. ולכן אין ללבוש אותו בכל אופן. אך אם הוא בגד שמלבישים אותו תחת הבגדים, מסתבר שאין איסור, כי כל האיסור הוא רק על לבוש הנראה.

מקורות

שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שכב סעיף ג: פירות שנשרו מן האילן בשבת, אסורים בו ביום ולערב מותרים מיד.


משנה ברורה סימן שכב ס"ק ה: פירות שנשרו וכו' – ואפילו אם ספק שמא נשרו בשבת ג"כ אסור. ועיין בפסחים נ"ו דאפילו אם כונתו למצוה להפקיר אותן לעניים שיאכלו אותן בשני בצורת ג"כ אסור דאף שהותר להן להאכיל את העניים דמאי מ"מ לא הותר להן לעבור על שבות דשבת ויו"ט:


ט"ז אורח חיים סימן שכב ס"ק ב: פירות שנשרו כו' אסורין. גזירה שמא יעלה ויתלוש ולערב מותרין וא"צ להמתין כדי שיעשו כיון שלא נעשה בהם מלאכה לא גזרינן בזה:


פרי מגדים אורח חיים משבצות זהב סימן שכב ס"ק ב: פירות. עיין ט"ז. ביצה ג' [ע"א], יע"ש בתוספות ד"ה גזירה, דיש ב' איסורין, שמא יעלה, ומוקצה. ותרוייהו צריכי, עיין מ"א [ס"ק] ג' ובלבוש [סעיף ג] אפילו היה דעתיה עלייהו, יע"ש. וספק נשרו היום או אתמול אסור, דבר שיש לו מתירין אין אומרים ספיקו לקולא, עיין סימן שכ"ה [סעיף ה]. והנה אם ימתין אחר השבת ירקבו הפירות ולא יהיו ראוין לכלום, או אם נדר שלא יאכל פירות בחול כי אם בשבת ואם ימתין כל השבוע יפסדו, וודאי י"ל דלא הוה דבר שיש לו מתירין [יו"ד סימן קב סעיף ד]. ומכל מקום י"ל דספק נשרו היום או אתמול אסורים, דאוקמיה אחזקה עתה נשרו ולא מקודם, עיין יו"ד סימן שצ"ז ט"ז [ס"ק] ב'. וי"ל אדם מעותד למיתה, מה שאין כן פירות אי לא נגמרו עדיין כל צרכם דרכם להיות באילן ולא ליפול, אמרינן עתה נפלה. ועיין סימן תקי"ג בט"ז אות ח', ואי"ה שם יבואר. ובקדושין ע"ט [ע"א] קידשה אביה, ובפני יהושע שם. והנה אם נדר שלא לאכול פירות בחול, דכתבנו דלדידיה לא הוה דבר שיש לו מתירין, דימתין כל השבוע יפסידו, י"ל דתליא במה שכתב המ"א [סימן] שי"ח [ס"ק] ב' דומיא דתרומה, הואיל ולאחרים הוה דבר שיש לו מתירין תו גם לדידיה לא בטיל, יע"ש. ומה שכתב [הט"ז] כיון שלא נעשה מלאכה כו', כן כתב הב"י [עמוד תנ ד"ה ומ"ש ולערב], הא נעשה מלאכה ביד עכו"ם צריך כדי שיעשו, ולא תימא דכאן צריך כדי שיעשו דיעלה ויתלוש לאכול מיד במוצאי שבת, קא משמע לן דלא גזרינן כו', ועיין סימן שי"ח במ"א [ס"ק] ב'. לי העני יש בכאן חקירה אחת וגדולה היא אלי, בפירות הנושרין דאסור אף בטלטול, וכן ביצה אסור אף בטלטול אף מתרנגולת העומדת לאכילה, ואף ביום טוב כבסימן תקי"ג [סעיף א], וכן הוא בביצה ג' ב' וכן כתב הרי"ף שם [ב, א], אמאי, הא כתב המ"א בסימן תמ"ו אות ג' [ד"ה כתב] דכל דבר האסור באכילה אם רוצה ליתן לעכו"ם לא אסור בטלטול, כנבילה לכלבים וכדומה, אם כן ביצה אמאי אסורה בטלטול הא ראוי ליתן לעכו"ם, וכן פירות הנושרים. וכי תימא אין הכי נמי אלא דווקא באין רוצה ליתן לעכו"ם [או] בפירות טבל, הא בורכא, דאם כן מה הוקשה להם לתוספות ביצה ב' א' [ד"ה ביצה] אמאי תנן לא תאכל דהא אף בטלטול אסור, דלא פסיקא טלטול וכדכתיבנא. ועיין לבוש [סעיף א] כתב איסור הטלטול משום מוקצה, ואף אם ליכא עכו"ם הא ראוי לכסות כלי ולסמוך כרעי המטה. ומיהו לזה י"ל דהוה כאבנים דבעי יחוד מערב יום טוב וערב שבת, דלאו להכי קיימי, ונולדה ביום טוב דאסור בשבת לא מהני יחוד בין השמשות מוצאי שבת, דבין השמשות אסור מספק. והדברים האלו ארוכים וצ"ע כעת, ואי"ה בסימן תקי"ג [אשל אברהם אות א] יבואר בזה, וכאן אין להאריך. ועיין ים של שלמה ביצה [פ"א סימן ה]:


עולת שבת סימן שכב ס"ק ד: פירות שנשרו מן האילן וכו'. והטעם משום דהחכמים גזרו [ביצה ג ע"א] שלא יעלה ויתלוש ויתחייב משום קוצר, דתלישה הוא תולדות קוצר, אבל משום מוקצה אין לאסור משום דאיכא אדם דמצפה מתי יפלו ויאכל:


משנה ברורה סימן שכב ס"ק ו: מן האילן בשבת – וה"ה זרעים וירקות הנמצאים בגינות אסור לאכלן ואף לטלטלן שמא נשרו היום. ודע דאפילו אם יודע שנשרו בע"ש אינו מותר רק ללקט אחד אחד ולאכלו אבל לאסוף כמה פירות ביחד יש בזה איסור גמור וכדלקמן בסימן ש"מ ס"ט דכל דבר המקבץ במקום גידולו דומה למעמר וע"ש בבה"ל דקרוב דיש בזה חיוב חטאת:


משנה ברורה סימן שכב ס"ק ז: אסורין – משום שמא יעלה ויתלוש וגם משום מוקצה דכיון דאיתקצאי מדעתיה בין השמשות דהיה אז מחובר איתקצאי לכולי יומא:


עטרת צבי אורח חיים סימן שכב ס"ק ב: אסורה בו ביום. משום גזרה שמא יעלה ויתלוש דהוי איסורא דאורייתא דהיינו קוצר שהוא אב מלאכה. ולערב מותר. [ואין צריך] בכדי שיעשו, כיון שלא נעשה בו מלאכה לא שייך למיגזר ביה מידי:


משנה ברורה סימן שכב ס"ק ח: ולערב מותרין מיד – וא"צ להמתין בכדי שיעשה כיון שלא נעשה בהם מלאכה לא גזרו בזה:


ניתן להשתמש בחצי המקלדת בכדי לנווט בין כפתורי הרכיב
",e=e.removeChild(e.firstChild)):"string"==typeof o.is?e=l.createElement(a,{is:o.is}):(e=l.createElement(a),"select"===a&&(l=e,o.multiple?l.multiple=!0:o.size&&(l.size=o.size))):e=l.createElementNS(e,a),e[Ni]=t,e[Pi]=o,Pl(e,t,!1,!1),t.stateNode=e,l=Ae(a,o),a){case"iframe":case"object":case"embed":Te("load",e),u=o;break;case"video":case"audio":for(u=0;u<$a.length;u++)Te($a[u],e);u=o;break;case"source":Te("error",e),u=o;break;case"img":case"image":case"link":Te("error",e),Te("load",e),u=o;break;case"form":Te("reset",e),Te("submit",e),u=o;break;case"details":Te("toggle",e),u=o;break;case"input":A(e,o),u=M(e,o),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;case"option":u=B(e,o);break;case"select":e._wrapperState={wasMultiple:!!o.multiple},u=Uo({},o,{value:void 0}),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;case"textarea":V(e,o),u=H(e,o),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;default:u=o}Me(a,u);var s=u;for(i in s)if(s.hasOwnProperty(i)){var c=s[i];"style"===i?ze(e,c):"dangerouslySetInnerHTML"===i?(c=c?c.__html:void 0,null!=c&&Aa(e,c)):"children"===i?"string"==typeof c?("textarea"!==a||""!==c)&&X(e,c):"number"==typeof c&&X(e,""+c):"suppressContentEditableWarning"!==i&&"suppressHydrationWarning"!==i&&"autoFocus"!==i&&(ea.hasOwnProperty(i)?null!=c&&Ie(n,i):null!=c&&x(e,i,c,l))}switch(a){case"input":L(e),j(e,o,!1);break;case"textarea":L(e),$(e);break;case"option":null!=o.value&&e.setAttribute("value",""+P(o.value));break;case"select":e.multiple=!!o.multiple,n=o.value,null!=n?q(e,!!o.multiple,n,!1):null!=o.defaultValue&&q(e,!!o.multiple,o.defaultValue,!0);break;default:"function"==typeof u.onClick&&(e.onclick=Fe)}Ve(a,o)&&(t.effectTag|=4)}null!==t.ref&&(t.effectTag|=128)}return null;case 6:if(e&&null!=t.stateNode)Ll(e,t,e.memoizedProps,o);else{if("string"!=typeof o&&null===t.stateNode)throw Error(r(166));n=yn(yu.current),yn(bu.current),Jn(t)?(n=t.stateNode,o=t.memoizedProps,n[Ni]=t,n.nodeValue!==o&&(t.effectTag|=4)):(n=(9===n.nodeType?n:n.ownerDocument).createTextNode(o),n[Ni]=t,t.stateNode=n)}return null;case 13:return zt(vu),o=t.memoizedState,0!==(64&t.effectTag)?(t.expirationTime=n,t):(n=null!==o,o=!1,null===e?void 0!==t.memoizedProps.fallback&&Jn(t):(a=e.memoizedState,o=null!==a,n||null===a||(a=e.child.sibling,null!==a&&(i=t.firstEffect,null!==i?(t.firstEffect=a,a.nextEffect=i):(t.firstEffect=t.lastEffect=a,a.nextEffect=null),a.effectTag=8))),n&&!o&&0!==(2&t.mode)&&(null===e&&!0!==t.memoizedProps.unstable_avoidThisFallback||0!==(1&vu.current)?rs===Qu&&(rs=Yu):(rs!==Qu&&rs!==Yu||(rs=Gu),0!==us&&null!==es&&(To(es,ns),Co(es,us)))),(n||o)&&(t.effectTag|=4),null);case 4:return wn(),Ol(t),null;case 10:return Zt(t),null;case 17:return It(t.type)&&Ft(),null;case 19:if(zt(vu),o=t.memoizedState,null===o)return null;if(a=0!==(64&t.effectTag),i=o.rendering,null===i){if(a)mr(o,!1);else if(rs!==Qu||null!==e&&0!==(64&e.effectTag))for(i=t.child;null!==i;){if(e=_n(i),null!==e){for(t.effectTag|=64,mr(o,!1),a=e.updateQueue,null!==a&&(t.updateQueue=a,t.effectTag|=4),null===o.lastEffect&&(t.firstEffect=null),t.lastEffect=o.lastEffect,o=t.child;null!==o;)a=o,i=n,a.effectTag&=2,a.nextEffect=null,a.firstEffect=null,a.lastEffect=null,e=a.alternate,null===e?(a.childExpirationTime=0,a.expirationTime=i,a.child=null,a.memoizedProps=null,a.memoizedState=null,a.updateQueue=null,a.dependencies=null):(a.childExpirationTime=e.childExpirationTime,a.expirationTime=e.expirationTime,a.child=e.child,a.memoizedProps=e.memoizedProps,a.memoizedState=e.memoizedState,a.updateQueue=e.updateQueue,i=e.dependencies,a.dependencies=null===i?null:{expirationTime:i.expirationTime,firstContext:i.firstContext,responders:i.responders}),o=o.sibling;return Mt(vu,1&vu.current|2),t.child}i=i.sibling}}else{if(!a)if(e=_n(i),null!==e){if(t.effectTag|=64,a=!0,n=e.updateQueue,null!==n&&(t.updateQueue=n,t.effectTag|=4),mr(o,!0),null===o.tail&&"hidden"===o.tailMode&&!i.alternate)return t=t.lastEffect=o.lastEffect,null!==t&&(t.nextEffect=null),null}else 2*ru()-o.renderingStartTime>o.tailExpiration&&1t)&&vs.set(e,t)))}}function Ur(e,t){e.expirationTimee?n:e,2>=e&&t!==e?0:e}function qr(e){if(0!==e.lastExpiredTime)e.callbackExpirationTime=1073741823,e.callbackPriority=99,e.callbackNode=$t(Vr.bind(null,e));else{var t=Br(e),n=e.callbackNode;if(0===t)null!==n&&(e.callbackNode=null,e.callbackExpirationTime=0,e.callbackPriority=90);else{var r=Fr();if(1073741823===t?r=99:1===t||2===t?r=95:(r=10*(1073741821-t)-10*(1073741821-r),r=0>=r?99:250>=r?98:5250>=r?97:95),null!==n){var o=e.callbackPriority;if(e.callbackExpirationTime===t&&o>=r)return;n!==Yl&&Bl(n)}e.callbackExpirationTime=t,e.callbackPriority=r,t=1073741823===t?$t(Vr.bind(null,e)):Wt(r,Hr.bind(null,e),{timeout:10*(1073741821-t)-ru()}),e.callbackNode=t}}}function Hr(e,t){if(ks=0,t)return t=Fr(),No(e,t),qr(e),null;var n=Br(e);if(0!==n){if(t=e.callbackNode,(Ju&(Wu|$u))!==Hu)throw Error(r(327));if(lo(),e===es&&n===ns||Kr(e,n),null!==ts){var o=Ju;Ju|=Wu;for(var a=Yr();;)try{eo();break}catch(t){Xr(e,t)}if(Gt(),Ju=o,Bu.current=a,rs===Ku)throw t=os,Kr(e,n),To(e,n),qr(e),t;if(null===ts)switch(a=e.finishedWork=e.current.alternate,e.finishedExpirationTime=n,o=rs,es=null,o){case Qu:case Ku:throw Error(r(345));case Xu:No(e,2=n){e.lastPingedTime=n,Kr(e,n);break}}if(i=Br(e),0!==i&&i!==n)break;if(0!==o&&o!==n){e.lastPingedTime=o;break}e.timeoutHandle=Si(oo.bind(null,e),a);break}oo(e);break;case Gu:if(To(e,n),o=e.lastSuspendedTime,n===o&&(e.nextKnownPendingLevel=ro(a)),ss&&(a=e.lastPingedTime,0===a||a>=n)){e.lastPingedTime=n,Kr(e,n);break}if(a=Br(e),0!==a&&a!==n)break;if(0!==o&&o!==n){e.lastPingedTime=o;break}if(1073741823!==is?o=10*(1073741821-is)-ru():1073741823===as?o=0:(o=10*(1073741821-as)-5e3,a=ru(),n=10*(1073741821-n)-a,o=a-o,0>o&&(o=0),o=(120>o?120:480>o?480:1080>o?1080:1920>o?1920:3e3>o?3e3:4320>o?4320:1960*Uu(o/1960))-o,n=o?o=0:(a=0|l.busyDelayMs,i=ru()-(10*(1073741821-i)-(0|l.timeoutMs||5e3)),o=i<=a?0:a+o-i),10 component higher in the tree to provide a loading indicator or placeholder to display."+N(i))}rs!==Zu&&(rs=Xu),l=yr(l,i),f=a;do{switch(f.tag){case 3:u=l,f.effectTag|=4096,f.expirationTime=t;var w=Ar(f,u,t);ln(f,w); break e;case 1:u=l;var E=f.type,k=f.stateNode;if(0===(64&f.effectTag)&&("function"==typeof E.getDerivedStateFromError||null!==k&&"function"==typeof k.componentDidCatch&&(null===ms||!ms.has(k)))){f.effectTag|=4096,f.expirationTime=t;var _=Ir(f,u,t);ln(f,_);break e}}f=f.return}while(null!==f)}ts=no(ts)}catch(e){t=e;continue}break}}function Yr(){var e=Bu.current;return Bu.current=Cu,null===e?Cu:e}function Gr(e,t){eus&&(us=e)}function Jr(){for(;null!==ts;)ts=to(ts)}function eo(){for(;null!==ts&&!Gl();)ts=to(ts)}function to(e){var t=Fu(e.alternate,e,ns);return e.memoizedProps=e.pendingProps,null===t&&(t=no(e)),qu.current=null,t}function no(e){ts=e;do{var t=ts.alternate;if(e=ts.return,0===(2048&ts.effectTag)){if(t=br(t,ts,ns),1===ns||1!==ts.childExpirationTime){for(var n=0,r=ts.child;null!==r;){var o=r.expirationTime,a=r.childExpirationTime;o>n&&(n=o),a>n&&(n=a),r=r.sibling}ts.childExpirationTime=n}if(null!==t)return t;null!==e&&0===(2048&e.effectTag)&&(null===e.firstEffect&&(e.firstEffect=ts.firstEffect),null!==ts.lastEffect&&(null!==e.lastEffect&&(e.lastEffect.nextEffect=ts.firstEffect),e.lastEffect=ts.lastEffect),1e?t:e}function oo(e){var t=qt();return Vt(99,ao.bind(null,e,t)),null}function ao(e,t){do lo();while(null!==gs);if((Ju&(Wu|$u))!==Hu)throw Error(r(327));var n=e.finishedWork,o=e.finishedExpirationTime;if(null===n)return null;if(e.finishedWork=null,e.finishedExpirationTime=0,n===e.current)throw Error(r(177));e.callbackNode=null,e.callbackExpirationTime=0,e.callbackPriority=90,e.nextKnownPendingLevel=0;var a=ro(n);if(e.firstPendingTime=a,o<=e.lastSuspendedTime?e.firstSuspendedTime=e.lastSuspendedTime=e.nextKnownPendingLevel=0:o<=e.firstSuspendedTime&&(e.firstSuspendedTime=o-1),o<=e.lastPingedTime&&(e.lastPingedTime=0),o<=e.lastExpiredTime&&(e.lastExpiredTime=0),e===es&&(ts=es=null,ns=0),1u&&(c=u,u=l,l=c),c=Ue(w,l),f=Ue(w,u),c&&f&&(1!==k.rangeCount||k.anchorNode!==c.node||k.anchorOffset!==c.offset||k.focusNode!==f.node||k.focusOffset!==f.offset)&&(E=E.createRange(),E.setStart(c.node,c.offset),k.removeAllRanges(),l>u?(k.addRange(E),k.extend(f.node,f.offset)):(E.setEnd(f.node,f.offset),k.addRange(E)))))),E=[];for(k=w;k=k.parentNode;)1===k.nodeType&&E.push({element:k,left:k.scrollLeft,top:k.scrollTop});for("function"==typeof w.focus&&w.focus(),w=0;w=t&&e<=t}function To(e,t){var n=e.firstSuspendedTime,r=e.lastSuspendedTime;nt||0===n)&&(e.lastSuspendedTime=t),t<=e.lastPingedTime&&(e.lastPingedTime=0),t<=e.lastExpiredTime&&(e.lastExpiredTime=0)}function Co(e,t){t>e.firstPendingTime&&(e.firstPendingTime=t);var n=e.firstSuspendedTime;0!==n&&(t>=n?e.firstSuspendedTime=e.lastSuspendedTime=e.nextKnownPendingLevel=0:t>=e.lastSuspendedTime&&(e.lastSuspendedTime=t+1),t>e.nextKnownPendingLevel&&(e.nextKnownPendingLevel=t))}function No(e,t){var n=e.lastExpiredTime;(0===n||n>t)&&(e.lastExpiredTime=t)}function Po(e,t,n,o){var a=t.current,i=Fr(),l=su.suspense;i=jr(i,a,l);e:if(n){n=n._reactInternalFiber;t:{if(J(n)!==n||1!==n.tag)throw Error(r(170));var u=n;do{switch(u.tag){case 3:u=u.stateNode.context;break t;case 1:if(It(u.type)){u=u.stateNode.__reactInternalMemoizedMergedChildContext;break t}}u=u.return}while(null!==u);throw Error(r(171))}if(1===n.tag){var s=n.type;if(It(s)){n=Dt(n,s,u);break e}}n=u}else n=Al;return null===t.context?t.context=n:t.pendingContext=n,t=on(i,l),t.payload={element:e},o=void 0===o?null:o,null!==o&&(t.callback=o),an(a,t),Dr(a,i),i}function Oo(e){if(e=e.current,!e.child)return null;switch(e.child.tag){case 5:return e.child.stateNode;default:return e.child.stateNode}}function Ro(e,t){e=e.memoizedState,null!==e&&null!==e.dehydrated&&e.retryTime