Ask The Rabbi

נושא: תפילה

אמירת י"ג מידות ביחיד

האם אדם המתפלל ביחידות ללא מניין, יכול לומר י"ג מידות הרחמים, או שחובה לומר זאת בציבור דוקא?

תשובה: בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) האם ישנה מעלה מיוחדת באמירת פסוק זה של י"ג מידות הרחמים? ב) אם כן, האם ישנו הפרש בין אם קורא זאת סתם, לבין אם קורא זאת בניגון וטעמים כאילו קורא בתורה? ג) כמו כן, אם ישנה חובה לומר זאת בציבור, האם זהו דוקא לומר יחד עם הציבור, או שעצם זה שנמצא במקום בו ישנם עשרה מספיק לכך, או שעל כל פנים אפילו מתפללים עמו במניין, רק שאינו אוחז עמם?

המקור של י"ג מידות הרחמים הוא בפסוק בספר שמות (לד, ו), ובפסוקים לפני כן מסופר שביקש משה מהקדוש ברוך הוא "הראני נא את כבודך". וענה לו הקדוש ברוך הוא, "אני אעביר כל טובי על פניך, וקראתי בשם ה' לפניך וחנותי את אשר אחון, ורחמתי את אשר ארחם", אמנם "לא תוכל לראות את פני", מפני "כי לא יראני האדם וחי".

ועל כן אמר למשה, "הנה מקום איתי, ונצבת על הצור", "והיה בעבור כבודי ושמתיך בנקרת הצור, ושכותי כפי עליך עד עוברי" בכדי שלא תראה את פני ממש. אמנם לאחר מכן "והסירותי את כפי וראית את אחורי, ופני לא יראו".

ובאור החיים הקדוש מבאר בקשה זו של משה, שלכאורה ראוהו כבר כל ישראל על שפת הים כפי שאמרו רבותינו זכרונם לברכה, וכן במשה עצמו כבר נכתב לפני כן בפסוק יא "ודיבר ה' אל משה פנים אל פנים"? מתרץ האור החיים הקדוש שמכל מקום לא היה זה ידיעה פרטית רק "ראות אש אוכלה". וכן מה שכתוב בפסוק בספק במדבר (יב, ז) שאמר ה' למרים ואהרון "לא כן עבדי משה... ותמונת ה' יביט", היה זה רק "מראית אור עליון". ומשה רצה שתהיה לו הכרה בו יתברך, והיינו ידיעה פרטית, בכדי שיוכל שכלו להשכיל בחינת מהות האלקות.

ובגודל מעלת הי"ג מידות מאריך רש"י לפרש מה שאמר הקדוש ברוך הוא למשה שכאשר ביקש רחמים על עם ישראל לאחר חטא העגל הזכיר לבורא את זכות האבות, ועל כך אמר לו כעת הקדוש ברוך הוא, "סבור אתה שאם תמה זכות אבות – אין עוד תקוה, אני אעביר כל מידת טובי לפניך על הצור, ואתה צפון במערה, וקראתי בשם הוי' לפניך – ללמדך סדר בקשת רחמים- אף אם תכלה זכות האבות, וכסדר זה שאתה רואה אותי מעוטף וקורא י"ג מידות, הוי מלמד את ישראל לעשות כן, ועל ידי שיזכירו ישראל לפני "רחום וחנון" יהיו נענים, מאחר ורחמי לא כלים".

וכן ממשיך לאחר מכן ומפרש שבשעת מעשה כאשר הקדוש ברוך הוא עבר בפועל לפני משה, אמר לו על י"ג המידות, "הנה אנוכי כורת ברית" – שהבטיחו בזה שי"ג מידות אינן חוזרות ריקם בשום פעם.

ומכאן גודל מעלת י"ג המידות: הן מצד שזהו במראית כבוד פני ה' באופן הנעלה ביותר שנראה לעיני בשר ודם (שהרי אם לא כן, כאמור באור החיים הקדוש, היו כבר גילויים נעלים ביותר בקריאת ים סוף ביציאת מצרים ובאופן נבואת משה בפרט, וכן במתן תורה, ומכל מקום ביקש כאמור).

וכמו כן מצד ישראל שהקדוש ברוך כרת ברית עם משה שקריאתם לא חוזרת ריקם בשום פנים ואופן.

ומכאן מובן מה שנפסק בשולחן ערוך בסימן תקסה סעיף ה', שאין היחיד רשאי לומר שלוש עשרה מידות דרך תפילה ובקשת רחמים מאחר והם נחשבים כדבר שבקדושה. וכל דבר שבקדושה אינו נאמר בפחות מעשרה (שלכן אף אם הוא מתפלל יחד עם הציבור אך לא אוחז עמם, עליו להפסיק אם יכול באותו המקום בו אוחז בכדי לומר עמם, ולא יוכל לומר זאת דרך תפילה לאחר מכן, על דרך שאר דברים שבקדושה כמו קדושה וברכו, שעליו להפסיק בכדי לומר עם הציבור).

אמנם מאחר ודבר שבקדושה זה הינו פסוקים בתורה, על כן אם היחיד רוצה לאומרם דרך קריאה בתורה בעלמא – אומרם. ובכדי שיודגש שאינו אומרם דרך תפילה על כן צריך לומר זאת בניגון ובטעמים – שזהו "דרך קריאה". כמו כן עליו לגמור את כל הפסוק עד – "ועל רבעים" (כף החיים קלא, כג).

אמנם יש המביאים בשם האריז"ל שאין ליחיד לומר י"ג מידות אף דרך קריאה, אלא ידלג מ"ויעבור" (כף החיים שם בשם ר' משה זכותא שהיה מגורי האר"י).

אולם מציין שם בכף החיים שאף לשיטה זו ההחמרה היא רק בי"ג מידות הנאמרים בתעניות וסליחות, אך יש להתיר זאת בי"ג מידות שלאחר שמונה עשרה.

העולה מן האמור: שאמירת י"ג מידות דרך תפילה ובקשה נחשבת כדבר שבקדושה ועליה להאמר בציבור דוקא ויחד עמהם ממש. ויחיד אין לו לומר זאת דרך תפילה, רק רשאי לומר דרך קריאה בתורה 'בניגון וטעמים', ועליו לגמור את כל הפסוק – עד "ועל רבעים".

אמנם הנוהג על פי האריז"ל, עליו להימנע מלומר זאת ביחיד – אף דרך קריאה בתורה (אך חומרה זו היא רק כאשר מדובר באמירת י"ג מידות בסליחות שבתעניות ציבור וכיוצא בזה, ולא באמירתם לאחר תפילת שמונה עשרה

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].