• אודות דעת
  • יצירת קשר
  • רשימת תפוצה
  • תרומה
  • Facebook
  • Google+
  • YouTube

                    :ASK THE RABBI

דעת – לימודי יהדות באור החסידות
  • שו"ת
    • שו"ת משפחה
    • שו"ת מודעות
    • שו"ת חסידות
    • שו"ת הלכה
    • שו"ת אמונה והשקפה
    • מקבצי שאלות
  • מודעות עצמית
  • זוגיות
  • משפחה והורות
  • סדרות
    • סדרת התניא
    • סדרת התפילה
    • סדרת המשך תער"ב
    • סדרת סוד המחשבה
    • דרכו של הבינוני
    • המשך תער"ב כרך א
    • המשך תער"ב כרך ב – 1
    • המשך תער"ב כרך ב – 2
    • ביאורים בשער הביטחון
    • פרשת השבוע
      • ספר בראשית
      • ספר שמות
      • ספר ויקרא
      • ספר במדבר
      • ספר דברים
  • קבלה וחסידות
  • מעגל השנה
    • תשרי
    • חשון
    • כסלו
    • טבת
    • שבט
    • אדר
    • ניסן
    • אייר
    • סיון
    • תמוז
    • אב
    • אלול
    • מעגל השנה כללי
  • חנות
    • עוד
      • אירועים
  • קורסים
    • שידורים חיים
  • שו"ת
    • שו"ת משפחה
    • שו"ת מודעות
    • שו"ת חסידות
    • שו"ת הלכה
    • שו"ת אמונה והשקפה
    • מקבצי שאלות
  • מודעות עצמית
  • זוגיות
  • משפחה והורות
  • סדרות
    • סדרת התניא
    • סדרת התפילה
    • סדרת המשך תער"ב
    • סדרת סוד המחשבה
    • דרכו של הבינוני
    • המשך תער"ב כרך א
    • המשך תער"ב כרך ב – 1
    • המשך תער"ב כרך ב – 2
    • ביאורים בשער הביטחון
    • פרשת השבוע
      • ספר בראשית
      • ספר שמות
      • ספר ויקרא
      • ספר במדבר
      • ספר דברים
  • קבלה וחסידות
  • מעגל השנה
    • תשרי
    • חשון
    • כסלו
    • טבת
    • שבט
    • אדר
    • ניסן
    • אייר
    • סיון
    • תמוז
    • אב
    • אלול
    • מעגל השנה כללי
  • חנות
    • עוד
      • אירועים
  • קורסים
    • שידורים חיים
דעת – לימודי יהדות באור החסידות
  • שו"ת
    • שו"ת משפחה
    • שו"ת מודעות
    • שו"ת חסידות
    • שו"ת הלכה
    • שו"ת אמונה והשקפה
    • מקבצי שאלות
  • מודעות עצמית
  • זוגיות
  • משפחה והורות
  • סדרות
    • סדרת התניא
    • סדרת התפילה
    • סדרת המשך תער"ב
    • סדרת סוד המחשבה
    • דרכו של הבינוני
    • המשך תער"ב כרך א
    • המשך תער"ב כרך ב – 1
    • המשך תער"ב כרך ב – 2
    • ביאורים בשער הביטחון
    • פרשת השבוע
      • ספר בראשית
      • ספר שמות
      • ספר ויקרא
      • ספר במדבר
      • ספר דברים
  • קבלה וחסידות
  • מעגל השנה
    • תשרי
    • חשון
    • כסלו
    • טבת
    • שבט
    • אדר
    • ניסן
    • אייר
    • סיון
    • תמוז
    • אב
    • אלול
    • מעגל השנה כללי
  • חנות
    • עוד
      • אירועים
  • קורסים
    • שידורים חיים
  • שו"ת
    • שו"ת משפחה
    • שו"ת מודעות
    • שו"ת חסידות
    • שו"ת הלכה
    • שו"ת אמונה והשקפה
    • מקבצי שאלות
  • מודעות עצמית
  • זוגיות
  • משפחה והורות
  • סדרות
    • סדרת התניא
    • סדרת התפילה
    • סדרת המשך תער"ב
    • סדרת סוד המחשבה
    • דרכו של הבינוני
    • המשך תער"ב כרך א
    • המשך תער"ב כרך ב – 1
    • המשך תער"ב כרך ב – 2
    • ביאורים בשער הביטחון
    • פרשת השבוע
      • ספר בראשית
      • ספר שמות
      • ספר ויקרא
      • ספר במדבר
      • ספר דברים
  • קבלה וחסידות
  • מעגל השנה
    • תשרי
    • חשון
    • כסלו
    • טבת
    • שבט
    • אדר
    • ניסן
    • אייר
    • סיון
    • תמוז
    • אב
    • אלול
    • מעגל השנה כללי
  • חנות
    • עוד
      • אירועים
  • קורסים
    • שידורים חיים
ראשי » שו"ת » אהבה לכל אחד?
י״ח בטבת ה׳תשע״ו סגור לתגובות על אהבה לכל אחד?
אהבה לכל אחד?
נושא: תניא

שאלה

זכיתי ללמוד גם את השיעור שבאתר לפרק לב בתניא. הרב מציין שתכלית שנאה היא כלפי מינים ואפיקורסים, אבל שמאד נדיר שיש מינים ואפיקורסים בדורנו. אחרי הגרוש מגוש קטיף והשומרון כשראינו את השנאה הפנימית ואת הפגיעה בעם ישראל ובאלוקיו ובכל נושאי שמו ע"י מנהיגים שמתנהגים כערב רב. כשאנו מאוימים שוב  בפינוי ישובים. איך אפשר להמשיך לחשוב שאין פה אפיקורסים ומינים שמצווה לשונאם? 




תשובה

ראשית כל נציין כי בהחלט המעשים הנוראים של הגירוש מגוש קטיף, והמשך התיכנון לעשות דברים דומים ביהודה ושומרון, הם דבר שאסור לעבור עליו בשתיקה, ועל כל אחד מוטלת החובה לעשות ככל יכולתו למנוע את הדברים האלו, וגם אם חושב שאין הוא מסוגל לשנות מאומה, הרי מוטלת עליו חובת המחאה, למעשים כאלו שגורמים לפיקוח נפש, ר"ל, למליוני יהודים, כפי שהרבי חזר והדגיש, צעק וזעק. עם כל זאת, ההגדרה של מינים ואפקירוסים היא לא לפי המעשה אלא לפי האדם. כותב הרמב"ם בהלכות ממרים פרק ג': מי שאינו מאמין בתורה שבעל פה, . . הרי הוא בכלל המינים, ומיתתו ביד כל אדם.  מאחר שנתפרסם שהוא כופר בתורה שבעל פה - מורידין ולא מעלין, כשאר המינים והאפיקורוסין והאומרין אין תורה מן השמים והמוסרים והמשומדים: כל אלו אינן בכלל ישראל, ואינן צריכין לא עדים ולא התראה ולא דיינין; אלא כל ההורג אחד מהן, עשה מצוה גדולה והסיר מכשול. במה דברים אמורים, באיש שכפר בתורה שבעל פה ממחשבתו, ובדברים שנראו לו, והלך אחר דעתו הקלה, ואחר שרירות ליבו, וכפר בתורה שבעל פה תחילה; וכן כל הטועים אחריו. אבל בני אותן הטועים ובני בניהם, שהדיחו אותם אבותם ונולדו במינות, וגידלו אותן עליו- הרי הן כתינוק שנשבה לבין הגויים וגידלוהו הגויים על דתם, שהוא אנוס; ואף על פי ששמע אחר כך שהיה יהודי, וראה היהודיים ודתם - הרי הוא כאנוס, שהרי גידלוהו על טעותם.  כך אלו האוחזים בדרכי אבותיהם שטעו.  לפיכך ראוי להחזירן בתשובה, ולמשוך אותם בדרכי שלום, עד שיחזרו לאיתן התורה; ולא ימהר אדם להורגן. עד כאן דבריו. כלומר, שכל יהודי שעשה עבירה, אף אם היא עבירה חמורה מאוד, הנה אם זה נבע מחינוך קלוקל שקיבל, הרי במידה מסויימת, הרי הוא נגרר אחרי חינוכו והסביבה, ולכן אין לו גדר של מין ואפיקורס. יכול להיות שהוא רשע גמור, יכול להיות שהוא אדם אכזר, המעשים שלו נוראים וכו' אבל הגדרה של מין ואפיקורס זה למי שלמד וידע, וקיבל חינוך כמו שצריך, ובכל זאת מדעתו הרעה הלך וכפר בתורה וכו' להכעיס, ולא רק לתיאבון. במצב של היום הרי ידוע, כי כל הבעיות בעניני שלימות ארץ ישראל וגם בעיות הדת האחרות, נובעות מחוסר קשר גלוי לקב"ה וליהדות. ברגע שאדם מנותק בגלוי מהתורה והמצוות, גם אם הוא יהיה אדם לאומני מאוד ואידאליסט, ברגע שיעמוד מול לחצים כבדים, לא יהיה לו את החוסן הנפשי לעמוד מול הלחצים, וכמו שראינו לצערנו שדוקא אלה שנחשבו מאוד 'ימנים' וכו' שהגיעו לכסא שינו עורם... וזה אדרבא מחזק את מה שאמרנו, שיש כאן בעיה שורשית של ניתוק מהקב"ה שזה מביא לכל הרעות החולות הללו, והיא קודמת להם וגורמת להם. ולכן למרות המעשים הנוראים שעשו, יש לדעת, כי הבעיה כאן היא שרשית, בחינוך המנותק מהיהדות שקיבלו אותם יהודים לצערנו, וזה מה שגרם למעשיהם הרעים. ולכן זה לא כל כך משנה מהי ההגדרה של אותם אנשים מבחינה הלכתית, השאלה איך בדיוק גורמים ועושים שמצב זה לא יחזור שוב. בפרק ל"ב, האדמו"ר הזקן נותן לנו כלל מאוד חשוב: יש לעשות הפרדה גדולה בין מעשי האדם, שאותם צריך לשנוא, לבין הידיעה שיש בתוכו ניצוץ אלוקי, גם אם הוא בהעלם, שאותו צריך לאהוב. אין זה אומר שצריך לתת לגיטמציה חלילה לאותם מעשים, אך צריך להבין את מקורם, זה נובע מהתגברות של הקליפה והנפש הבהמית שקיימת בעולם בכלל, וגם בתוך אותם אנשים. אין זה אומר שאין בתוכן ניצוץ אלוקי מצד הנשמה האלוקית שבהם. ושוב, זה מבלי להיכנס כלל לשאלה כיצד אנו צריכים להגיב על מעשים כאלו, ולמנוע אותם. ומסיימים בטוב, שהקב"ה יערה רוח ממרום על כל אותם אנשים, ולא ישמע עוד שבר בארצינו, ונזכה לראות בגילוי את ביאת גואל צדק בגאולה האמיתית והשלימה



קטגוריות באתר
מאמרים
אודיו
וידאו
חנות
סדרות
מושגים
הרשמה לניוז לטר
עגלת קניות
נושאים ב "שאל את הרב"
שו"ת משפחה והורות
שו"ת מודעות
שו"ת חסידות וקבלה
שו"ת הלכה
clir
שו"ת אמונה והשקפה
daat m - logo-s-grey

אתרי דעת נוספים
אתר הקורסים - דעת ותבונה
אתר מרכז דעת והישיבה


חברים שלנו
הללויה  
דעת ותבונה – יהדות באור החסידות והקבלה
אתר האינטרנט "דעת - יהדות באור החסידות והקבלה" מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד - ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה - לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.
צור קשר
קטגוריות
אב אדר אודיו אייר אירועים אלול ביאורים בשער הביטחון דרכו של הבינוני המשך תער"ב כרך א המשך תער"ב כרך ב - 1 המשך תער"ב כרך ב - 2 וידאו זוגיות כללי כסלו כתבת הבית לחיות עם הזמן והפרשה מאמרים מודעות עצמית מעגל השנה מקבצי שאלות משפחה והורות ניסן סדרות סדרת המשך תער"ב סדרת התפילה סדרת סוד המחשבה סדרת תניא סיון ספר במדבר ספר בראשית ספר ויקרא ספר שמות פרשת השבוע פרשת שבוע קבלה וחסידות שבט שו"ת שו"ת אמונה והשקפה שו"ת הלכה שו"ת חסידות שו"ת מודעות שו"ת משפחה תמוז תשרי
Created by Jewtech
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס