תשובה: בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) האם יש עניין להדליק במנורה כמה שיותר חשובה ומכובדת. ב) האם חשיבות נמדדת רק לפי יוקר וזול, או גם לפי חשיבות האדם לגביו. ג) האם כאשר מדליק במנורה לא בה עצמה אלא באמצעות כוסיות זכוכיות, נחשב שמפספס את ההדלקה במנורה החשובה. ד) האם יש עניין לא לקנות כוסיות עשויות מפלאסטיק.
כתבו הפוסקים מה שמובא בספרים, שטוב כל אחד שיטריח לעשות לו מנורה יפה לפי כחו, וכן הנרות יעשה יפה, משום זה א-לי ואנווהו, כמבואר במשנה ברורה בסימן תרעג סעיף ג'.
ולכן מבואר בספרים שישנו הידור שהאדם יכין בעצמו את הפתילות כמו שמצינו אצל דבורה הנביאה, שנקראה אשת לפידות על שם שהיתה מכינה פתילות למשכן שילה כמבואר במסכת מגילה דף יד עמוד א. ועל ידי טרחה זו זכתה לנבואה ולאור תורה, שהייתה שופטת את ישראל כמבואר במהרש"א שם.
כמו כן מובא במסכת שבת שכל אדם שזהיר לעשות את הנרות של שבת וחנוכה כראוי ובשלימות זוכה לבנים תלמידי חכמים, כמו שכתוב בפסוק במשלי פרק ו', 'כי נר מצוה ותורה אור', שכל הזהיר בנר מצוה זוכה על ידי כך לתורה אור.
ואמנם מי שאינו יודע להכין היטב את הפתילות לבד, ומה שמכין אינו דולק יפה וכראוי, יכול להשתמש כמובן בפתילות מוכנות מהחנות, אם הם דולקות יפה, כי העיקר שידלקו יפה.
והנה בספר כף החיים בסימן תרעג, אות ס', מונה מדרג של חומרים מהם יכולה להיות המנורה מהכי מהודר אל הפחות ביותר. הכי טוב מזהב לאחר מכן מכסף, נחושת, ברזל - מתכת, זכוכית, עץ, חרס.
וכן הביא בבאר היטב שם בסימן קטן יג, שכל אחד יטרח לעשות לו מנורה יפה, ומי שידו משגת יעשה את המנורה מכסף. (וכן היתה מנורת הרבי מליובאוויטש עשויה מכסף).
כמו כן יש לציין שמאחר ופלאסטיק דינו כעץ וחרס, אזי יש להעדיף אם קונה כוסיות מוכנות או לצורך הכנסת שמן, שיש להעדיף קניה של כוסיות זכוכית על פני כוסיות פלאסטיק.
ואמנם אף מי שמדליק בתוך כוסיות זכוכית שמניחם בתוך הבתים של מנורת הכסף, אינו מפסיד בזה את מעלת ההדלקה במנורה מכסף, מאחר ואינו נחשב כמדליק בזכוכיות, אלא במנורה עצמה כי אין להם מציאות כלי בפני עצמם אלא על ידי המנורה שמחזקת אותם והרי זה כמדליק במנורה עצמה, כמבואר בארוכה בשאלות ותשובות שבט הלוי חלק ח סימן קנז, לגבי מי שמדליק במנורה של כסף ונוהגין להכניס בה כלי קטנה של זכוכית בגביעים הקבועים של המנורה מכסף, ונמצא שלמעשה מדליק בכלי זכוכית ולא בכסף, ואם כן עדיף שיתן את השמן לתוך הגביעים של המנורה עצמה, ומצד שני יש לומר שמאחר והזכוכיות עשויות לכך ונכנסים לתוך המנורה בטלים הם למנורה ונחשב מדליק בכסף.
ומביא את דברי האבני נזר שכלי מעכב בהדלקת נר חנוכה, ומקשה על דבריו ומסיים, שקשה להחליט להלכה מה שכתב האבני נזר, שגם בדיעבד לא יצא אם אין עליו תורת כלי.
ולפי זה אם נחליט לגמרי כאבני נזר, שצורך הכלי הוא ממש דבר המעכב בנר חנוכה, אם כן כיון שהשמן בזכוכית הזה על המנורה, אם כן מתקיים עיקר המצוה בכלי זכוכית ולא בכסף וזהב של המנורה.
אבל אם העיקר שאין דין כלי מעכב, והעיקר שיהיו נרות דולקים, ואין הכלי בכלל המצוה וצורת המנורה רק הכשר ונוי, - מה שנראה שכן הוא סתימת הפוסקים, קרוב לומר שזכוכית הזה בטל לעיקר המנורה שהיא כסף או זהב, ואם כן נחשב הוא בגדר מעלות של 'זה אלי ואנוהו'.
העולה מן האמור: שמעיקר הדין כמובן שיש עדיפות להדליק במנורה שחשובה ויקרה יותר במציאות משום הידור ונוי מצווה, ובזה, מנורה מכסף טהור - חשובה יותר משאר מתכות.
אמנם מאחר ומדובר כאן בחשיבות שאינה נמדדת בכסף, רק בחשיבות מהותית, ורגש המצווה בהדלקה זו תהיה באיכות אחרת לגמרי ממה שידליק במנורה מכסף, ואם ניקח את מהות נר חנוכה שהוא שבח לבורא והתעוררות לקדושה על השגחתו עלינו, ובפרט שאחד מפירושי השם 'חנוכה' הוא מלשון חינוך, שהוא קודם כל על חינוך האדם את עצמו לתורה ומצוות ולהידור מצוה, הרי שככל שמדובר בהדלקה כזו שתעורר בו יותר את הרגש והחמימות לקדושה, כמו בנידון השאלה, שידליק במנורה שירש מאבותיו, יש מקום להעדיפה.