נושא: הלכה

אדם שאין לו תפילין בזמן תפילת שחרית ועד שישיג תפילין יהיה זה לאחר חצות האם יתפלל לפני חצות ללא תפילין ואחר חצות יניח תפילין ויאמר עמם קריאת שמע או עדיף שימתין לאחר חצות ויתפלל שחרית עם התפילין?

אדם שאין לו תפילין בזמן תפילת שחרית ועד שישיג תפילין יהיה זה לאחר חצות האם יתפלל לפני חצות ללא תפילין ואחר חצות יניח תפילין ויאמר עמם קריאת שמע או עדיף שימתין לאחר חצות ויתפלל שחרית עם התפילין?

כדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) האם תפילה בזמנה הוא חיוב או הידור או מנהג. ב) האם תפילה עם תפילין הוא חיוב או הידור או מנהג. ג) מה גובר על מה: האם תפילה עם תפילין או שמא תפילה בזמנה. ד) במקרה שהתפילין הגיעו אליו מאוחר ולבנתיים אכן התפלל כבר שחרית מה צריך לומר בהנחת התפילין כעת שמניח לאחר התפילה.
ראשית יש להביא את מה שנפסק בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן סו סעיף יא שאדם שאין לו תפילין כרגע מצויים בידו בשעה שהציבור מתחילים את התפילה של שחרית עדיף שיתעכב ולא התפלל יחד עם הציבור אלא ימתין עד שיסיימו הציבור את התפילה ויקח מאיזה חבר שסיים את התפילה וישאל ממנו את התפילין שלו ויאמר עמהם קריאת שמע ויתפלל איתם תפילת שמונה עשרה.
והטעם שעדיף לאדם לפספס את התפילה בציבור כדי שיוכל לקרוא קריאת שמע ולהתפלל שמונה עשרה עם תפילין כי זה יותר חשוב מתפילת יחד עם הציבור מפני שאמרו כחמים שכל מי שקורא קריאת שמע בלי תפילין נחשב כאילו מעיד עדות שקר כי אומר בקריאת שמע 'וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך' והוא לא עושה כן בפועל. וחסר אצלו בקבלת עול מלכות שמים כמו שצריך כראוי ובשלימות.
כלומר כאשר הוא מתפלל עם הציבור בלא תפילין אמנם הוא מרוויח את התפילה בציבור בהצטרפותו עמהם אך חסר לו בגוף התפילה עצמה שהיא אינה כראוי ובשלימות. אך כאשר ימתין להתפלל ולקרוא קריאת שמע עם תפילין אמנם יהיה חסר לו תפילה בציבור אך גוף ועצם התפילה תהיה כראוי ובשלימות.


אבל כל זה הוא רק במקרה שיפספס רק את התפילה בציבור אך אין חשש שיעבור זמן קריאת שמע ותפילה ולמרות המתנתו עדיין יקרא קריאת שמע בזמנה ויתפלל בזמן תפילה אבל אם הוא מפחד שאם לא יתפלל יחד עם הציבור וימתין עד לאחר תפילתם ויחפש תפילין לשאול ממישהו יפספס את זמן קריאת שמע יקרא אותה לפני כן למרות שאין לו תפילין וכמו כן אם מפחד שיפספס ויעבור גם זמנה של התפילה עליו להתפלל גם כן.
ואחר כך כשיזדמנו לו תפילין יניח אותם בשעת תפילת המנחה או יניח אותם באמצע היום שלא בשעת תפילה ויאמר אתם איזה מזמור מספר תהילים.
ובמקרה שיזדמנו לידו התפילין בין קריאת שמע לתפילת שמונה עשרה יש מחלוקת הפסוקים מה יעשה במצב כזה:
יש אומרים שאסור לו להפסיק ולברך על התפילין באמצע אחד הפרקים של ברכות קריאת שמע אלא רק בין הפרקים בלבד. כמו בין והיה אם שמוע לפרשת ויאמר. אך מפרשת ויאמר כבר לא יפסיק לברך עליהם עד לאחר התפילה כי בין ויאמר לאמת ויציב לא מפסיקים וגם אחר כך היא ברכה אחת ארוכה עד שמונה עשרה. לכן במקרה כזה יניח בלא ברכה ואחר שמונה עשרה ימשמש בתפילין ויברך.
ויש חולקים וסוברים שאפילו באמצע הפרק יכול לברך עליהן אבל לא בין גאולה לתפלה שהרי דינו כמו באמצע התפלה ממש אפילו לענות קדיש או קדושה שהיא מצוה עוברת וכל שכן בברכת התפילין שיכול לברך אחר כך וכן יש לנהוג למעשה.
אמנם כל דין זה הוא רק לגבי תפילין שהן חובה לתפלה כדי לקבל מלכות שמים שלימה אבל ציצית שאין חובת הגוף אלא כשיש עליו טלית החייבת בציצית לא יפסיק להתעטף בה בין גאולה לתפלה אפילו בלא ברכה כי העיטוף חשוב גם כן הפסק בתפלה עצמה והוא הדין בין גאולה לתפלה כיון שאין בו צורך כל כך לתפלה אבל קודם שסיים גאל ישראל יכול להתעטף בלא ברכה אפילו באמצע הפרק שהרי אפילו לעסוק במלאכתו מותר בעוד שהוא קורא קריאת שמע חוץ מפרשה ראשונה.
העולה מהאמור: שלכתחילה עדיף להתפלל שחרית עם תפילין אבל אם אין לו שום אפשרות להשיג תפילין עד לאחר חצות אזי יתפלל ללא תפילין כי מצוות תפילה מעיקרה היא מצווה בפני עצמה ממצוות תפילין. ולאחר שישיג תפילין יניח אותם ויאמר בהם איזה מזמור או קריאת שמע.

מקורות

שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן תקכז סעיף ז: אם בדעתו לשחוט מיום טוב לשבת בהמתו או שאר בעלי חיים שלו אף על פי שאינו שוחט בעצמו כיון שאם לא היה מניח עירוב תבשילין היה השוחט אסור לשחוט לצרכו לפיכך טוב שגם הוא יפרט היתר השחיטה בהנחת עירוב תבשילין שיאמר ולמישחט ולבשולי וכו' והשוחט הקבוע לרבים טוב שיאמר כן בכל ערב יום טוב שלפני השבת שמא יביאו לו לשחוט מיום טוב לשבת.

ומכל מקום אם לא אמר כן לא השוחט ולא מי ששוחט בשבילו אין זה מעכב כלל ומותר לשחוט לו לפי שהיתר השחיטה והפשט העור ומליחת הבשר נכלל במה שאמר ולבשולי שכל המלאכות שקודם הבישול נכללים בהיתר הבישול וכן כל המלאכות שקודם האפייה נכללים בהיתר האפייה והיתר הוצאה מרשות היחיד לרשות הרבים והכנסה מרשות הרבים לרשות היחיד וכן שאר כל מלאכות אוכל נפש נכללים במה שאומר ולמעבד כל צרכנא ולא הצריכו לפרט רק האפייה והבישול לפי שהן עיקר של כל מלאכות האכילה וההטמנה והדלקת הנר לפי שאם לא היה מניח עירוב תבשילין היה יותר ראוי לאסור ההטמנה והדלקת הנר מיו"ט לשבת משאר כל המלאכות לפי שבשעת עשייתן ניכר שעושה שלא לצורך יום טוב שאין דרך האדם להטמין חמין לבו ביום אלא לצורך מחר וכן אין דרך בני האדם להדליק נר מבעוד יום אלא בערב שבת לצורך ליל שבת לפיכך כשמניח עירוב תבשילין צריך לפרט מלאכות אלו יותר משאר כל המלאכות שהן נכללים בו למעבד כל צרכנא.

ואם עבר או שכח ולא פרט אחת מארבע מלאכות אלו שהן האפייה והבישול וההטמנה והדלקת הנר יש אומרים שאותה המלאכה שלא הזכירה בפירוש אסור לו לעשותה מיו"ט לשבת לא הוא בעצמו ולא אדם אחר בשבילו והרי הוא לאותה מלאכה כמי שלא הניח כלל עירוב תבשילין ואם לא הזכיר שום אחת מארבע מלאכות הללו אף על פי שאמר ולמעבד כל צרכנא הרי הוא אסור בכל (הארבע) מלאכות ודינו (בהם) כמי שלא הניח עירוב תבשילין כלל.

אבל יש חולקין על זה ואומרים שלא הצריכו לפרט ולומר בדין יהא שרי כו' אלא למצוה מן המובחר אבל בדיעבד אפילו לא אמר כלום אלא שעשה תבשיל מיוחד לשם עירוב תבשילין או שנטל תבשיל שנתבשל כבר והפרישו לעשות בו עירוב תבשילין ולברך עליו ואח"כ שכח או הזיד ולא בירך עליו ולא אמר עליו כלום הרי עליו שם עירוב תבשילין ומותר לסמוך עליו לעשות כל המלאכות מיו"ט לשבת.

ולענין הלכה יש להחמיר בכל זה כסברא הראשונה וצריך להקנות קמחו ותבשילו לאחרים כמו שיתבאר או יחזור ויניח עירוב תבשילין כהלכתו בתנאי אם נזכר ביום טוב ראשון שחל להיות בחמישי כמו שיתבאר אבל בשעת הדחק כגון שלא נזכר עד ערב שבת ואין שם אחרים שיקנה להם קמחו ותבשילו יש לסמוך בכל זה על סברא האחרונה ואם נזכר בערב יום טוב קודם כניסת ליל יום טוב יחזור ויטול בידו את העירוב ואם עדיין לא בירך עליו יברך עליו ויאמר בדין יהא שרי כו' כהלכתו ואם כבר בירך עליו אלא שלא אמר עליו כלל בדין יהא שרי כו' או שאמר ודלג אחת מהמלאכות יאמר עליו בדין יהא שרי כו' כהלכתו אבל לא יברך עליו שהרי לסברא האחרונה כבר הניח עירוב כשר ואין כאן עוד מצוה שיברך עליה וספק ברכות להקל:

שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן תקכז סעיף יח: אין צריך לזכות את העירוב אלא לאחרים דהיינו כל אנשי העיר שאינן אוכלין מעיסתו ומתבשילו אבל בני ביתו האוכלים מעיסתו ומתבשילו אין צריך לזכות להם והן מותרים לעשות כל מלאכת אוכל נפש מיו"ט לשבת ע"י עירובו של בעל הבית לפי שהן טפלים לבעל הבית ונגררים אחריו כיון שהן אוכלים מאכליו (אף על פי שאין אוכלים מתבשיל אחד מכל מקום כיון שהתבשיל שהן אוכלין הוא שלו הרי הן טפלין אצלו ויוצאים בעירובו) אבל אם אחד מבני הבית אינו אוכל מתבשילין של בעל הבית אלא בעל הבית נותן לו קמח ובשר והוא אופה ומבשל לעצמו או שמצוה לאחר לבשל לו (דכיון שבשעת האכילה כבר התבשיל הוא שלו שהרי כבר נתן לו הבעל הבית במתנה גמורה הקמח והבשר) הרי זה אינו טפל לבעל הבית וצריך עירוב בפני עצמו.

לפיכך יכול הבעל הבית לזכות על ידו את העירוב אפילו הוא בנו אם אינו קטן ואף על פי שלכתחלה אין לזכות ע"י בנו גדול האוכל משל אביו מכל מקום כיון שזה אוכל בפני עצמו וצריך ערוב תבשילין בפני עצמו א"כ צריך הוא לזכות בעירוב זה לעצמו אם עדיין לא הניח ערוב תבשילין ומתוך שזוכה בו לעצמו זוכה בו אף לאחרים וכן אם הוא נותן לאשתו קמח ובשר והיא אופה ומבשלת לעצמה ואינה אוכלת מתבשילין שלו יכול לזכות את העירוב על ידה לאחרים כיון שהיא צריכה עירוב לעצמה מתוך שהיא צריכה לזכות בו בשביל עצמה יכולה לזכות אף בשביל אחרים: