נושא:

מקדש בבית כנסת, אקדש לאישתי?

שלום הרב, אדה"ז כותב [רע"ג סעיף ו'] שמי שיצא ידי חובת קידוש אסור לו לקדש עבור מי שיכול לברך בעצמו גם בקידוש היום, אם כן כשמגיע הביתה אחר התפילה ועושה קידוש בבית הכנסת אינו יכול לקדש עבור אשתו שהיא יודעת לברך ולקדש לבדה?

אדמו״ר הזקן מדבר במקרה שהוא יצא ידי חובתו בקידוש ולפני שהוא בירך ברכה אחרונה מגיע עוד אדם, שאסור לו לקדש עבורו, כי אין דין ערבות אם השני יכול לברך לבד, ואין לו חיוב לברך על הטעימה של היין ברכת הגפן כי לא בירך ברכה אחרונה על הגפן ולכן אסור לו לברך ולקדש לשני.
אבל כשמגיע לבית שלו אם הוא רוצה לטעום יין הוא חייב לברך בורא פרי הגפן אז הוא כבר כן יכול להוציא את אשתו בקידוש היום.
גם הרה"ג רש"ז אויערבך פוסק ככה [הליכות ביתה פט"ו סקל"ט] "מי שכבר יצא בקידוש היום שיכול להוציאו ידי חובה אף על פי שלמקדש אין ברכת בורא פרי הגפן אלא מברכת הנהנין, כיון שכל הקידוש הוא רק ברכה על היין , ובזה שוים הם״ ומסיים שם שכן נהגו.


וכך גם זכור לי שהסבירו הרבנים ב770 (הרב דבורקין למיטב זכרוני).

מקורות

מגילה דף כ"ח ע"א.

שולחן ערוך או"ח סימן קנ"א ס"א.

משנה ברורה שם סק"א, סק"ב.

מגן אברהם שם סק"ג.

כף-החיים שם סק"ח.

בעל הטורים דברים כו, יט.

שו"ע הרב אורח חיים סימן קכ"ד ס"ו, וס"י. הובא בסידור לאחר תפילת שמו"ע שחרית.

אגרת הקודש כ"ד בסופה.