Ask The Rabbi

נושא: תפילה

טוב בכל דבר

משפחתי עברה בתקופה האחרונה אירוע מאוד קשה של משבר, לא נעים לי כרגע לפרט את הפרטים, אבל בתוך ההתקאלמות מהמשבר, נוצר אצלנו דיון, האם באמת בכל דבר יש עניין שהוא טוב? כולנו יודעים שהקב"ה הוא טוב, השאלה היא אם יש דברים שהם לא טובים שמגיעים מסיבות מסויימת מאת הקב"ה?

החסידות מלמדת אותנו שגם במשברים ובהתמודדויות הקשים ביותר חבוי 'ניצוץ', והאדם יכול להתקדם ולהתעלות מהם, ללמוד ולהעמיק במטרת שליחותו ותפקידו.
וכפירוש בחסידות על הפסוק "כִּי מְנַסֶּה ה' אֱלֹקֵיכֶם אֶתְכֶם לָדַעַת..." (דברים יג, ד) – הניסיון מביא את האדם "לָדַעַת", להגיע לידיעה עמוקה יותר.
אומנם אנו לא מחפשים ומבקשים חלילה משברים וכישלונות או אירועים קשים אחרים, אבל אם הם באים חשוב לזכור שגם הם, בדיוק כמו האירועים הטובים וההישגים, באו מאותה השגחה פרטית, וגם הם נועדו לקדם אותו.
[גם אם האדם חטא – והרי זה בבחירתו החופשית ובאחריותו – הוא יכול וצריך לעשות תשובה שלמה, להתחרט על מה שעשה, ולהחדיר בעצמו מוטיבציה לעשיית טוב. מתוך כך הוא יגלה את ה'ניצוץ' שהיה טמון במעשה השלילי, וכלשון חז"ל "במקום שבעלי תשובה עומדים – צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד בו".]
העמידה בניסיון פירושה שהאדם מצליח ללמוד ולהתקדם, והוא מתפתח והופך להיות חזק ומחושל משהיה. לא פעם, בהתבוננות לאחור ממרחק הזמן האדם אומר לעצמו – עכשיו אני רואה שהאירוע השלילי לכאורה היה לטובתי, שהוא "הרים" אותי (ניסיון מלשון נס להתנוסס) למקום נעלה יותר.

השכל שמנווט
כידוע, הרבי הריי"ץ סיפר בהרחבה גדולה ואף כתב רשימות שלמות ומפורטות לפרטי פרטים, על כל מה שעבר עליו בזמן המאסר, על המחשבות והרגשות שלו, על ההחלטות הפנימיות שליוו אותו וכן הלאה.
אומנם כל מה שקשור לרבותינו נשיאינו נפלא מאיתנו, אך ייתכן שאפשר ללמוד מדרכו הוראה גם אלינו, והיא, שהקשיים הם חלק מהסדר הפנימי של שחרור וגאולה כללית ופרטית, ואם הם מגיעים – אין להתעלם מהם אלא "לעבד" אותם בדרך הנכונה.
את הפסוק "דְּאָגָה בְלֶב אִישׁ יַשְׁחֶנָּה" (משלי יב, כה), ביארו חז"ל: "דאגה בלב איש יסיחנה". מן הביאור עולה שאחד הכלים החשובים להשתחרר מקושי ודאגה פנימית, ואף לצמוח מהם, הוא הדיבור והשיחה על הקושי עצמו ועל הדאגה והרגשות המטרידים הקשורים בו.
השתיקה מעידה על אי־הכלה, והדיבור מעיד שהאדם מכיל את הדברים ואף מסוגל להעביר אותם הלאה. אדם שחושב שהדברים "עוצמתיים מדי", ו"אין אדם שמסוגל להבין אותי" – נוטה להתכנס בשתיקה.
בעניין זה חשוב להדגיש: כשעוסקים באנשים כערכנו – הדיבור והשיחה כשלעצמה אינם מספיקים. יש להקפיד על אופיו של הדיבור. הוא צריך להיות דיבור מועיל, חכם ("בחכמה אתבריריו"), שיעזור לאדם לברר את הרגשות שלו ולהתחזק בביטחון פנימי שיהיה טוב.
הבירור כולל בתוכו כמה הדגשים:
ראשית, החשוב ביותר צריך להוביל להבנה שגם אם האדם חווה קושי, יש לתחום אותו על ציר הזמן ולא למתוח אותו מעבר לממדיו היחסיים.
לפעמים אדם שחווה חוויה קשה מרגיש ש"החיים שלי השתנו מאז. מה שהיה לפני, כבר איננו...". השיחה עם החבר תעזור לו לתחום את האירוע ולבודד אותו.
החשיבה הלא נכונה גורמת לאדם לראות את כל חייו, לפרטי פרטיהם, דרך "משקפיים" מסוימים. האירוע או הקושי שחווה כביכול צובע את כל החיים – לא רק את פרק הזמן שבו הוא התרחש אלא גם את כל מה שהיה לפניו וגם אחריו. הבירור הקוגניטיבי נועד לפתח בו את היכולת לתחום את האירוע בזמן ומתוך כך למנוע ממנו להשפיע על זמנים אחרים ש"מחוץ לתחומו".
מלבד תיחום נקודת הקושי, נחוץ 'בירור' גם למאורע עצמו. אף שהוא בוודאי היה קשה ולא נעים, חשוב לדבר עליו ולדאוג שמי שחווה אותו ישתף בחווייתו האישית ויספר על האירוע לפרטי פרטים.
הדיבור שינסה להסביר את הדברים ולתאר את המבנה שלהם בצורה שכלית, יחזיר את האירוע אל תוך הגבולות של השכל, גבולות שמהם חרג. באמצעות הדיבור – השכל יצליח להציב את הדברים במקומם ולהציגם במידה מאוזנת, ומתוך כך האדם יצליח להשתחרר מהרגשות שגאו בו.
רוב הבעיות הרגשיות של בני אדם מקורן בהיעדר הבחנה בין השכל והעובדות ובין הרגשות, החוויות והתחושה הסובייקטיבית. אם הכול מתערבב יחד, אירוע שהיה בעבר יכול להיות נחווה כאילו הוא קורה עכשיו. הבירור השכלי מאפשר לשרטט את הגבולות ולשים לב למציאות העובדתית, ולהבין, לדוגמה, שהאירוע הלא נעים כבר הסתיים.
זו מהות העבודה של 'מוח שליט על הלב': על האדם לשלוט ברגשות, ולא להפך.
ועל דרך זה – לברר מה הטוב והתועלת שהוא יכול וצריך לקחת לחיים שלו מאותו מאורע או קושי, כאמור קודם, הניסיון נועד כדי לרומם את האדם – "נס להתנוסס".
באופן כזה, גם ממשבר וקושי ניתן לצמוח ולהתרומם, ולהגיע לגאולה פרטית.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].