Ask The Rabbi

נושא: תפילה

דיני תפילין

תפילין של ראש שנפתח מעט בין הבתים, עד כמה יפתח ויצטרך להחליף את הבתים, או על כל פנים לתקן אותם?

בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) מה המקור שהתפילין צריכים להיות מרובעים, ועד כמה נחשב מרובע. ועל פי מה נקבע. ב) האם מספיד מה שניתן לכווץ את התפילין ועל ידי זה הוא יסגר, לבין אם לא יצליח לעשות זאת.
ראשית יש להביא את המובא בשולחן ערוך אורח חיים הלכות תפילין סימן לב סעיף לח, שיש לעשות את ארבעת הבתים של תפילין של ראש מעור אחד, ובית אחד לשל יד. והם צריכים להיות מרובעות מהלכה למשה מסיני.
והנה במשנה ברורה הביא את דברי החיי אדם, שבנוגע לארבעת התפילין של ראש, צריכים שיהיו ארבעת הבתים פרודות זה מזה, ולא יהיו מודבקים יחד. ולא כמו שעושים הסופרים שמדבקים על ידי דבק את ארבעת הבתים ביניהם, ורק שמלמעלה עושים סימנים כמו חריצים בלבד, שצריך עיון אם להכשיר זאת אפילו בדיעבד, כי ממה נפשך: אם אנו מחשיבים זאת על ידי הדיבוק כעור אחד, אם כן אין לנו אלא בית אחת ובתוכו ארבעת מחיצות שזהו פסול, ואם אין הדבק עושה אותם כעור אחד, ויש כאן ארבעה בתים עם ארבעה חריצים מאחר והדיבוק נחשב כנפרד, אם כן התפילין עצמם נעשו משתי עורות ופסולים.
ומסיים שם, שבאמת טוב שיהיה, שאפילו אלו העושים את התפילים מעור אחד ממש, מכל מקום יהיו התפילין פרודות, כי שמא הדיבוק נחשב כמו חבור, וכן התפילין של הגר"א היו פרודות.
וכתבו הפוסקים, שאדם הרוצה לצאת ידי כל הדעות בתכלית ההידור, יראה שלא יהיה כלל דבק בין ארבעת הבתים של תפילין של ראש, ואפילו לא במקצת, אלא יהיו מהודקים ארבעת הבתים היטב - ללא עזרת דבק כלל. ויקפיד מאד שיהיו החריצים עשויים כראוי, ושיהיו מפרידים בין הבתים עצמם, ובכל צדדי הבתים, וגם לאחר צביעת הצבע והלק על הבתים, יהיה ניכר הפירוד של הבתים זה מזה, ולא רק סימני חריצים בלבד על הצבע.
אמנם במקרה זה, יש ליזהר שלא יצא שכרו בהפסדו עקב חומרה זו, כי אם אינו מדביק כלל, רק סומך על הלחץ של ההידוק, אפשר שיתפרדו הבתים אחד מהשני יתר על המידה, ויתקלקל צורת הריבוע ובזה יהיו התפילין פסולות.
וכן מובא בספר קסת הסופר סימן כא, בשם החתם סופר, שאם לא ידבקו כלל את הבתים זה לזה בדבק, יפרדו הבתים זה מזה, ויהיה אויר בין כל אחד ואחד - אפילו מעט - כמלא מחט סדקית, ואזי אין זה מרובע. ולכן עדיף יותר מחמת חשש זה, להדביק את הבתים מעט בדבק, ואמנם ישתדלו שיהיה הדיבוק כמה שיותר למטה בסמוך לתיתורא, ולא לכל רוחבם, בכדי שבצדדים יהיו המחיצות ניכרות עד התפר, כמבואר בביאור הלכה סעיף מ' דיבור המתחיל חריץ.
אולם גם אם הדביק בדבק לגמרי בין הבתים, מכל מקום התפילין כשרים – אם החריצים ניכרים, וכן אם תולה עור למעלה מהבתים, מכל מקום אם מחתך היטב נגד מקום פירוד הבתים, והחריצים ניכרים, כשר מעיקר הדין, כמבואר בחיי אדם וכתב שכן מנהג העולם.
עוד כתבו הפוסקים, שבמכונות המשוכללות שבימינו, אפשר ליישר על ידם את הבתים היטב אחד נגד השני, ולעשות לחץ חזק עד שיהיו ארבעת בתים צמודים בלי הפסק אויר, בלי להצטרך להשתמש בדבק כלל, ובודאי שפזה הרבה יותר טוב.
ואמנם אם על ידי הלחץ החזק נעשו כדבוקים ממש זה לזה, אפילו אין בהם דבק, יש סוברים שגם כן הרי הם נחשבים כמו מדובקים ופסול למחמירים, כמבואר בתשובות והנהגות חלק א' סימן מ', וכתב שכן שמע מגדולי הוראה, ומציין לדברי שולחן ערוך הרב בסידורו - שיש להפרידם בסכין, וכדי לחשוש גם לדעת החתם סופר שאפילו בפירוד של מלוא סדקית נחשב הפסק, אזי מהנכון שיפרידם בחוט דק מאד וחזק עד התיתורא, ובזה וודאי יוצא לכל הדעות.
והנה ריבוע התפילין והתיתורא הוא מעכב מעיקר הדין, וצריך שיהיה ארכו כרוחבו, אבל אין צריך למדוד במכשירי מדידה מיוחדים שיהיה מכוון ממש ארכו כרוחבו, אלא כל שלמראה העין הם מרובעים ואינם בצורת מלבן או אלכסון וכדומה - כשר הוא. כמבואר בשאלות ותשובות אגרות משה יורה דעה חלק ג' סימן קכ. ואמנם מובא בפניני הגרי"ז מבריסק, שהיה מחמיר שיהיה מדויק על פי כלי מדידה מדויקים, וכן המנהג אצל כל עושי הבתים, כי כיום ניתן בקלות לבדוק זאת על ידי כלי מדידה מדויקים.
ואם נפרדו הבתים של ראש אחד מהשני, אזי אם ההבדל הוא רב עד שנתקלקל מראית הריבוע פסול, אך אם הריבוע עדיין קיים בראיית עין כשר.
ויש כותבים, שאם לאחר דחיקת הבתים זה לזה בידיים יהיה המרובע מכוון, כשר, כמבואר בברכי יוסף אות יב. אך באות חיים אות טו תמה על כך מאד, שהרי במציאות אין זה מרובע, והאם יעלה על הדעת שהאדם יעמוד בזמן הנחת תפילין וידחוק את הבתים זה לזה בידו.
כמו כן מובא בשאלות ותשובות צפנת פענח סימן רנ, שאם מלכתחילה היו התפילין מרובעים כראוי, אלא שמחמת יושנן התרחבו ויש אויר ביניהם, כשר. אך כמבואר לעיל מספר קסת הסופר בשם חתם סופר שמחמיר אפילו בהפסק אויר כל שהוא.
העולה מהאמור: מעיקר הדין כל שניכר לעין הרואה בהשקפה ראשונה שהבית מרובע זה כשר ואין צריך לעשות כלום. אמנם המחמיר אפילו במעט רווח (הניכר במכשיר מדידה) לתקן או להחליף יחמיר לעצמו.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].