Ask The Rabbi

נושא: תפילה

כשרות המפות

האם יש חיוב להקפדה שיהיו שתי מפות בבית אחת למאכלי חלב ואחת למאכלי בשר?

בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) מה מקור החיוב ומה טעמו, האם זהו מחמת חשש של שאריות ממשיים מהמאכלים הקודמים, או רק מבליעות שישנם על השולחן. ב) אדם שלא מניח שתי מפות האם יש עליו חיוב לנקות את השולחן על כל פנים בין שתי האכילות.
ראשית יש להביא את המובא בשולחן ערוך יורה דעה הלכות בשר בחלב סימן פט סעיף ד, מי שאכל גבינה ורוצה לאכול בשר, צריך לבער מעל השולחן שיורי פת שאכלו עם הגבינה. וכמו כן אסור לאכול גבינה על מפה שאכלו בה בשר. וכן להיפך אסור לאכול בשר על מפה שאכלו בה מאכלי חלב. וכל שכן שאסור לחתוך גבינה אפילו צוננת, בסכין שרגילים לחתוך בה בשר. ולא עוד אלא אפילו הפת שאוכלים עם הגבינה אסור לחתוך בסכין שחותכים בו בשר. וכן להיפך גם כן אסור. ומכל מקום על ידי נעיצת הסכין בקרקע קשה, מותר.
ומסיים הרמ"א שם, שכבר נהגו כל ישראל להיות להם שני סכינים, ולרשום אחד מהם שיהא לו היכר. ונהגו לרשום של חלב, ואין לשנות מנהג של ישראל.
ולכאורה קשה קצת הלשון שנהגו ישראל לייחד שתי סכינים, שהרי אפילו במפה כבר נכתב לפני זה שאסור על פי דין לאכול עליה מאכלים מהמין השני, ואם כן נראה שזהו כמו מכל שכן בנוגע לסכין שממש חותכים בו מהמין השני ורגיל שנשאר בו שומן דבוק, ומה צריך למנהג בזה?
וביאר בטורי זהב, שנראה שכוונת הרמ"א היא, שלפי המנהג אסור לחתוך גבינה בסכין של בשר אפילו על ידי נעיצה בקרקע, כי כך החמירו על עצמם לקחת לגבינה סכין אחר דוקא. אבל מכל מקום לחתוך בו לחם לאכול גבינה, בזה וודאי יש לנו לסמוך על מה שמקנח אותו תחלה, וכן נראה בפשטות.
ואמנם כתבו הפוסקים על דברי הטורי זהב שכתב שמותר לחתוך לחם על ידי קינוח הסכין, שמכל מקום מנהג העולם שנזהרים אף בזה, ואינם חותכים אף לחם בסכין מהמין השני, כאשר רצונם לאכול עמו ממין אחר. אם לא בשעת הדחק ובדרך ארעי. (פרי מגדים).
ובעניין מה שרשומים על הסכינים, כתב שם בשם בעל הלבוש בסעיף ד', שנוהגים לעשות סימן בסכין החלבית, וסימנך חריצי חלב, כלומר שאת החריץ לסימן עושים בחלבי. ולא יעשה הסימן בשל בשר שמא יבוא אחר להשתמש בו במאכלי חלב, מאחר והמנהג שרוב האנשים עושים את סימן החריץ בשל החלבי. ועל פי זה, והמוצא סכין מסומן בחריצה ברחוב של יהודים, וודאי של חלב הוא.
והנה יש מביאים, שהמדקדקים יש להם שלשה סכינים, אחד של גבינה ואחד של בשר ואחד לחתוך בו לחם, ומנהג נכון הוא (פרי חדש). וכפי שכבר הביא בפרי מגדים שמנהג העולם ליזהר בזה שלא לחתוך לחם בסכין חלבית או בשרית. אף שמעיקר הדין אין בכך בעיה וחשש כלל. וכן הביא בערוך השולחן אות טז, שיש מהמדקדקים שיש להם שלשה סכינים אחד של בשר ואחד של חלב, ואחד שחותכים בו לחם, ואין משתמשים בו לא בבשר ולא בחלב - רק לחתוך לחם. ונוהגים כדי שלא להחליף רושמים כמו חריצים על של חלב וסימנך חריצי חלב ואין לשנות.
אמנם כותב שם, שמי שאין לו רק סכין אחד, אזי יכול הוא לחתוך בו לחם לשניהם, ורק יזהר לקנח את הסכין יפה יפה בין שימוש לשימוש שונה. וקערות קטנות וגדולות שבבית של בשר לבד ושל חלב לבד, גם כן יעשו משני מינים להיכר בכדי שלא יתחלף, וכן בכפות ומזלגות, וכן כל הכלים. או לעשות חריצים על של חלב, וכן נהגו כל ישראל.
כמו כן מובא בשולחן ערוך יורה דעה הלכות בשר בחלב סימן פח סעיף ב, שבני אנשים האוכלים על שולחן אחד זה בשר וזה חלב, יהיו זהירים שלא לשתות מכלי אחד, משום שהמאכל נדבק בכלי. וכל שכן שלא יאכלו מפת אחת. וכן נוהגים ליחד כלי של מלח לכל אחד בפני עצמו, כי לפעמים טובלים במלח ונשארו שיורי מאכל במלח. ולכן אפילו אם הם בשתי שולחנות ואפילו שני אכסנאים שאינם מכירים זה את זה ואין חשש שיבואו לאכול זה מזה, מכל מקום אסור מטעם האמור.
העולה מן האמור: אין להשתמש באותה מפה גם למאכלי חלב וגם למאכלי בשר. אך אפשר להקל להשתמש באותו שולחן שני סוגי המאכלים כאשר מנקה היטב את שאריות האכול מהאכילה הקודמת. ויש מחמירים שבכל אופן תהיה מפה נפרדת לסוג האוכל השני.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].