Ask The Rabbi

נושא: תפילה

תערובת גבינות

במקרה שיש גבינה של גוי שהתערבבה עם גבינות כשרות, האם הגבינה יכולה להתבטל בשאר הגבינות או שיש לה דין מיוחד?

גבינת גויים שהתערבה בגבינות כשירות
האם בגבינת גויים יש דין חתיכה הראויה להתכבד – שלש שיטות באחרונים:
למהרש"ל גבינה אינה ראויה להתכבד:
לדעת מהרש"ל לא שייך בגבינה כלל "ראויה להתכבד", כיון שאם היא רכה אינה חשובה כלל להגשה בפני האורחים, ואם היא קשה אין אוכלים ממנה כדי שביעה, וגם יש אנשים שגבינה מזיקה לגופם.
לרוב האחרונים בגבינה קשה שייך ראויה להתכבד:
אבל מדברי רוב האחרונים עולה ששייך בגבינה "ראויה להתכבד", ולכן דנו בכמה פרטי דינים בעניין זה כדלקמן (מסתבר שכוונתם לגבינה קשה שיכולה להחשב כמאכל שמגישים לאורחים חשובים).
שמא עירב בה חלב טמא ושמא עשאה עם מעמיד של קיבת נבילה:
חכמים אסרו גבינה של גויים משני טעמים: א שמא עירב בה חלב טמא (שנחלב מחיה טמאה), ואף על פי שחלב טמא אינו מתגבן ואי אפשר לעשות את כל הגבינה מחלב טמא, חששו חכמים שמא נשאר קצת חלב טמא בתוך הנקבים של הגבינה, ולכן אסרו כל גבינה של גויים. ב חוששים שמא הגוי עשה את הגבינה עם מעמיד של קיבת נבילה, ולכן אסרו את כל גבינות הגויים.
לט"ז גבינת גויים אינה נחשבת אסורה מחמת עצמה אם ידוע שלא הועמדה בקיבה של בהמה כשירה:
לכאורה יש מקום לומר שמאחר שכל האיסור של גבינת גויים הוא רק על ידי בליעה (שחששו שמא מעורב בה איסור), הרי חתיכה של גבינת גויים אינה נחשבת כאסורה מחמת עצמה, וממילא לא שייך בה דין חתיכה הראויה להתכבד. ואכן כך דעת הט"ז שגבינת גויים אינה בכלל דין חתיכה הראויה להתכבד. אמנם הט"ז מסייג זאת רק למקרה שידוע שהגוי לא העמיד את הגבינה בעור של קיבה, אבל אם לא ידוע כיצד הגוי עשה את הגבינה – יש לחשוש שהעמיד אותה עם קיבה, וממילא יש בה איסור בשר בחלב שהוא איסור מחמת עצמו, ויש בה דין חתיכה הראויה להתכבד (מדברי הט"ז בהלכות בשר בחלב עולה שרק בשר כשר עם חלב כשר נחשב כאיסור מחמת עצמו, אבל אם הבשר אסור גם לפני עירובו עם החלב לא שייך לומר בזה שהחלב והבשר נעשו גוף אחד של איסור אלא זה דומה יותר לחתיכה שנאסרה מחמת בליעה. לפי זה יוצא שאם ידוע שהגוי העמיד את הגבינה בעור של קיבת נבלה אין בזה דין של חתיכה הראויה להתכבד לדעת הט"ז, כיון שאין איסורה של הגבינה מחמת עצמה אלא מחמת שבלעה מהנבילה. נמצא אם כן שלדעת הט"ז אין בגבינת גויים משום חתיכה הראויה להתכבד אם ידוע בוודאות שהגוי לא העמיד את הגבינה בקיבה של בהמה כשירה, והיינו שאין בה חשש של בשר בחלב אלא רק חשש לתערובת חלב טמאה או להעמדה בקיבת נבילה).
לרוב האחרונים גבינת גויים נחשבת כאסורה מחמת עצמה:
כל זה לדעת הט"ז. אבל לדעת הש"ך ורוב האחרונים גבינה של גויים נחשבת כאיסור מחמת עצמו, כיון שחכמים אסרו את כל הגבינות של הגויים בין אם בלוע בהן איסור ובין אם לאו, ונמצא שאין להתייחס לגבינת גויים כאיסור בלוע אלא כאיסור מחמת עצמו, וממילא אם הגבינה ראויה להתכבד אינה בטילה אפילו באלף (למעשה לא מצוי כל כך גבינות הראויות להתכבד, למעט גבינות שווצריות וכדומה שנחשבות כראויות להתכבד).
גבינה של ישראל שהועמדה בחלב טריפה:
מהאיסור והיתר משמע שנחשבת אסורה מחמת עצמה, אך לרמ"א אינה נחשבת אסורה מחמת עצמה:
בספר איסור והיתר דן בגבינה של גויים, וכתב שנחשבת כאיסור מחמת עצמו (כמובא לעיל בהערה), כיון שחכמים אסרו את כל גבינות הגויים (כנ"ל), וגם מפני שתחילת עשייתה על ידי איסור.
הרמ"א (בספרו תורת חטאת) הבין שלדעת האיסור והיתר גם גבינה של ישראל שהועמדה בחלב טריפה נחשבת כאיסור מחמת עצמו, שהרי גם בה שייך הטעם שתחילת עשייתה על ידי איסור, וממילא לדעת האיסור והיתר שייך בגבינה כזו דין חתיכה הראויה להתכבד. אבל הרמ"א עצמו חלק על כך, וכתב שכיון שהחלב טריפה רק בלוע בגבינה והוא עצמו אינו ראוי להתכבד – אין לגבינה זו דין חתיכה הראויה להתכבד.
הש"ך ביאר שגם לאיסור והיתר אינה נחשבת אסורה מחמת עצמה:
הש"ך (בנקודות הכסף) כתב שלמעשה אין מחלוקת בין האיסור והיתר לרמ"א, שכן האיסור והיתר דיבר רק בגבינת גויים ולא בגבינת ישראל שהועמדה בחלב טריפה (ולא כמו שהרמ"א הבין מדברי האיסור והיתר). כלומר להבנת הש"ך הכל מודים שגבינה של ישראל שהועמדה בחלב טריפה – אין בה דין חתיכה הראויה להתכבד, כיון שנחשבת כאיסור בלוע ולא כאיסור מחמת עצמו (וכל שכן לדעת הט"ז הסובר שאפילו גבינת גויים נחשבת כאיסור בלוע).
גבינה של ישראל שנוצרה מחלב כשר שמעורב בו חלב טריפה:
כתבו הט"ז והש"ך בשם איסור והיתר, שגבינה כזו בוודאי אינה אסורה מחמת עצמה אלא מחמת בליעה ותערובת, ולכן רק במקרה שבחלב הטריפה עצמו יש שיעור הראוי להתכבד – יש על הגבינה דין חתיכה הראויה להתכבד שאינה בטילה אפילו באלף (הט"ז כתב שבסתם גבינות של גויים אין חוששים שמא התערב חלב טריפה, כיון שרוב בהמות המצויות כשירות הן).
ולפי כל האמור לעיל מובן, שלמהרש"ל הגבינה בטילה ב-60. גם לט"ז בטילה ב-60, אך בתנאי שידוע שלא הועמדה בקיבה של בהמה כשירה. אבל לש"ך ורוב האחרונים יש בה דין חתיכה הראויה להתכבד ואינה בטילה.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].