Ask The Rabbi

נושא: תפילה

הסבר מושגים

אשמח לדעת מה ההסבר למושגים הבאים, אני עוסק כרגע בלימוד הלכות הללו ורשמתי לעצמי את כל המושגים שאני לא בדיוק הבנתי את ההגדרה שלהם, ואשמח לעזרת הרבנים שיחיו. תודה. המושגים הם: קמא קמא בטיל, חוזר וניעור, נודע בנתיים, ביטול איסור בידיים, חנ"נ, דשיל"מ, פיגול ונתר. תודה וסליחה על האריכות.

קמא קמא בטיל: איסור שנפל לתוך היתר בשלבים שונים, כאשר בכל שלב נפל מעט איסור – ישנה סברא לומר שמעט האיסור שנפל בתחילה מתבטל ונהפך להיתר, ולאחר מכן כשנופל עוד מעט איסור גם הוא מתבטל ונהפך להיתר, וכן הלאה. כלומר אף על פי שבסופו של דבר נפל הרבה איסור – כיון שנפל בשלבים שונים, הרי "קמא קמא בטיל" – ראשון ראשון מתבטל (שכל מעט איסור שנופל נחשב כאילו הוא ראשון, כיון שמה שנפל לפניו כבר התבטל).
חוזר וניעור: איסור שנפל לתוך היתר בשלבים שונים – ישנה סברא לומר שאף על פי שהאיסור שנפל בתחילה היה מועט והתבטל, מכל מקום כאשר נופל איסור נוסף, הרי האיסור שנפל בתחילה "חוזר ומתעורר" ומצטרף יחד עם האיסור שנפל כעת לאסור את התערובת. סברא זו הפוכה מהסברא "קמא קמא בטיל".
מצא מין את מינו וניעור: הסברא לומר שהאיסור שנפל בתחילה "חוזר וניעור" היא במקרה ששני האיסורים (זה שנפל בתחילה וזה שנפל לאחר מכן) הם מאותו המין, שאז יש מקום לומר שכיון שביחד הם מסוגלים לתת טעם בתערובת – הרי הם מצטרפים יחד לאסור (אבל אם האיסור שנפל לאחר מכן הוא ממין אחר – הרי אין כאן נתינת טעם של איסור)
נודע בנתיים: לגבי הסברא שאיסור חוזר וניעור, יש מקום לחלק בין מקרה שנודע לאדם על נפילת האיסור הראשון ואחר כך נפל האיסור השני ("נודע בנתיים" – נודע לאדם בין שתי הנפילות), לבין מקרה שנפל איסור ואחר כך נפל עוד איסור ורק לאחר מכן נודע לאדם על שתי הנפילות. במקרה ש"נודע בנתיים" – יש יותר סברא לומר "קמא קמא בטיל", כיון שידיעת האדם על נפילת האיסור הראשון גורמת להחיל על התערובת דין של ביטול, שהרי האדם מודע לנפילת האיסור וההלכה אומרת לו שהאיסור בטל ב-60. אבל במקרה שלא "נודע בנתיים" ניתן לומר ששתי הנפילות נחשבת כנפילה אחת וממילא פשוט שהאיסורים מצטרפים יחד לאסור.
ביטול איסור בידים / ביטול איסור לכתחילה: כאשר אדם רואה שכמות ההיתר אינה מספקת לבטל את האיסור (או כמות הבשר אינה מספקת לבטל את החלב או להיפך), לכאורה הוא יכול להוסיף עוד היתר לתוך התערובת וכך לפתור את הבעיה. הדין הוא שאין מבטלים איסור בידים, שכן כל הדין של ביטול איסורים הוא דין של דיעבד (לאחר מעשה), שכיון שכבר נוצרה תערובת ללא כוונה אנו דנים אם היא מותרת או אסורה, אבל אסור לנו להתערב בכך מתוך כוונה. אמנם יש בזה חילוק בין איסור דרבנן לאיסור דאורייתא, כפי שנלמד לקמן.
דבר שיש לו מתירין: דבר האסור, שיש לו היתר בזמן אחר או באופן אחר. כגון פירות שאינם מעושרים ("טבל") שניתן להפריש מהם תרומות ומעשרות וכך יהיו מותרים. הדין הוא שדבר שיש לו מתירין אינו בטל בתוך תערובת, כיון שיש אפשרות אחרת להתירו ולא רצו חכמים לסמוך בזה על הביטול. דין דבר שיש לו מתירין מבואר בהרחבה בסימן קב.
פיגול: קרבן שנפסל להקרבה או לאכילה, עקב מחשבה לא רצויה של הכהן (פיגול פירושו תיעוב). לדוגמא: אם בשעת שחיטת הקרבן חשב הכהן לאכול מהקרבן לאחר הזמן שנקבע לאכילתו – נפסל הקרבן משום פיגול. אדם שאוכל קרבן שנפסל משום פיגול במזיד – חייב כרת.
נותר: קרבן שלא נאכל בזמן שנקבע בתורה לאכילתו, או לא הוקרב על המזבח בזמן שקבעה התורה להקרבתו. לדוגמא: קרבן שלמים נאכל לשני ימים ולילה אחד, כלומר זמן אכילתו הוא ביום הקרבתו, בלילה שלאחר מכן ועוד יום נוסף (עד הלילה). יש מצוה לאכול את הקרבן בתוך זמן זה עד תומו, ולא להותיר (להשאיר) ממנו לאחר הזמן. בשר של קרבן שהותירו ממנו לאחר זמן אכילתו נהפך לנותר וצריך לשורפו, והאוכל ממנו במזיד – חייב כרת.
חתיכה נעשית נבילה (חנ"נ): שאלה יסודית בדיני איסור והיתר, האם חתיכת היתר שנאסרה מחמת שבלעה טעם של איסור נהפכה להיות כולה איסור, או שעדיין נחשבת כחתיכת היתר שבלוע בה איסור. לדוגמא: חתיכת בשר שנאסרה מחמת שבלעה חֵלב (שלא היה בה 60 לבטל את החֵלב), ולאחר מכן נפלה אותה חתיכה לתבשיל ירקות – אפשר לטעון שמספיק לשער בתבשיל הירקות 60 כנגד החֵלב שבלוע בחתיכת הבשר, שהרי רק החֵלב הוא האיסור. אך מצד שני אפשר לטעון שבזמן שחתיכת הבשר בלעה את החֵלב ונאסרה – נהפכה להיות כולה חתיכת איסור ("חתיכה נעשית נבילה"), וממילא צריך לשער בתבשיל הירקות 60 כנגד כל חתיכת הבשר.
להלכה דעת הרמ"א שאומרים חנ"נ וצריך לשער כנגד כל חתיכת הבשר, ואילו דעת השו"ע שאין אומרים חנ"נ אלא צריך לשער רק כנגד האיסור המקורי שבגינו נאסרה החתיכה. אמנם איסור בשר בחלב שונה בזה משאר האיסורים, שבאיסור בשר בחלב הכל מודים שחתיכה נעשית נבילה, שהרי באיסור בשר בחלב יש שני מאכלים מותרים, והאיסור נוצר מהחיבור ביניהם, וממילא פשוט שכל התערובת היא נבילה . נמצא אם כן שלרמ"א אומרים חנ"נ בכל האיסורים, ולשו"ע אומרים חנ"נ רק באיסור בשר בחלב אך בשאר איסורים לא אומרים חנ"נ.
חנ"נ בבלוע: "בלוע" הוא טעם של מאכל שבלוע בכלי, כגון סיר שבישלו בו בשר יש בדפנותיו טעם בלוע של בשר (גם לאחר ששטפו את הסיר, אלא שבתוך יממה מהבישול הטעם נחשב עדיין טעם משובח, ולאחר שעברה יממה כבר נחשב טעם פגום). השאלה היא האם לגבי הטעם הבלוע אומרים חנ"נ, כפי שנלמד בהמשך. להלכה אומרים חנ"נ בבלוע באיסור בשר בחלב, ואין אומרים חנ"נ בבלוע בשאר איסורים.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].