Ask The Rabbi

נושא: תפילה

ברכה על מזוזה שנפלה

מזוזה שנפלה ממקומה בלא כוונת וידיעת הבעלים, האם יש לברך ברכה כאשר חוזר וקובעה במקומה?

תשובה: ראשית נקדים המובא בשולחן ערוך יורה דעה הלכות מזוזה סימן רפט סעיף א, שאדם הבא לקבוע מזוזה, יניחנה בשפופרת של קנה או של כל דבר ויקבענה במקומה ויברך אשר קידשנו במצוותיו וציוונו לקבוע מזוזה. ולא יברך בשעת כתיבתה. והקובע ב' או ג' מזוזות, מברך ברכה אחת לכולן.

והביא על כך בפתחי תשובה אות א', בשם הפוסקים שאם הסיר המזוזה לבדקה ודעתו לחזור ולקבעה יש להסתפק אם יברך כשחוזר וקבעה. וכתב על כך שלא ידעתי מקום הספק בזה מדוע לא נחשב זה כמו הפושט טליתו על דעת לחזור ולהתעטף בו, או בתפילין על מנת לחזור ולהניחם שמבואר בהלכה שיש לחזור ולברך.

ומתרץ על כך, ששמא יש לומר שכאן לא נחשב על דעת לחזור ולקבעה כי שמא ימצא פסול, ולכן נסתפק בזה.

ומסיים, שנראה לומר שאם נפל המזוזה מעצמו לארץ ורוצה לקבעה, צריך ודאי לברך כמו נפל טליתו שם, ופשוט הוא.

נביא בזה את מקור הדברים בנוגע לנפלה טליתו. הנה מבואר בשולחן ערוך אורח חיים הלכות ציצית סימן ח סעיף יד, שאם אדם פשט טליתו, אפילו היה דעתו לחזור ולהתעטף בו מיד, צריך לברך כשיחזור ויתעטף בו.

וישנה דעה נוספת שמביא הרמ"א, שאין מברכין אם היה דעתו לחזור ולהתעטף בו. ויש אומרים שזהו דוקא כשנשאר עליו טלית קטן, וכן המנהג.

וממשיך בשולחן ערוך בסעיף טו, שאם נפלה טליתו שלא במתכוין, וחוזר ומתעטף, צריך לברך. והוא שנפלה כולה, אבל אם לא נפלה כולה, אף על פי שנפלה רובה, אינו צריך לברך.

וכן הביא בפירוט יותר בערוך השולחן אות כב, שאם נפלה טליתו מעל גופו שלא במתכוין בין שנפל על הארץ בין שתפסו בידו וחוזר ומתעטף צריך לברך לכל הדעות שכיון שנפלה בלא דעתו הלכה לה המצוה כמו בתפלין כשנשמטו ממקומם. ודוקא שנפלה כולה אבל אם נפל מקצתו ואפילו רובו ומיעוטו נשאר עדיין על גופו אין צריך לברך ואם נפלה ממנו כולה באמצע התפלה ואחרים החזירוהו עליו יש מי שאומר שלאחר התפלה ימשמש בו ויברך ונראה שאם הוא עצמו החזירו והיה עומד באמצע הפרק שאסור להפסיק וודאי שיש לו לברך אחר כך. אבל כשהיה מתפלל שמונה עשרה ואחרים החזירוהו עליו אין צריך לברך. ודע שיש אומרים שגם בנפלה רובה צריך לברך, וספק ברכות להקל.

ומקור הדברים הביא בטורי זהב בשם הבית יוסף, שהטור למד זאת מתפילין שזזו ממקומן שצריך לברך. והקשה על כך שלפי זה צריך עיון אם כן מדוע כתב בנפלה רובה שאין צריך לברך והרי דבר פשוט בתפילין שנשמטו רובן ממקומן והמיעוט נשאר במקומן שצריך לברך כשמחזירן למקומן כי נחשב כמניחן מחדש. ואם כן גם בטלית יש לברך כשנפל רובו?

עוד מקשה עליו, שבנוסח כתב יד אחר מפורש שם 'אבל מורי היה אומר שחוזר ומברך אם נפלה מרוב גופו כי נחשב היסח הדעת'. ומה שכתב הבית יוסף ראיה לנפלה רובו ממה שכתב הטור בענין תפילה שאם נפלה כולה דוקא אין מחזירה גם זה לא הבנתי, שהרי שם מטעם הפסק לענין תפלה אנו אומרים דוקא כשנפלה כולה שצריך עיטוף חדש נחשב הפסק ולא בנפלה רובה שאין צריך רק משמוש להחזירה, ולא נחשב הפסק, אבל מברכה לא מדובר שם שאף ברובה צריך לברך אחר התפילה.

וכן בעטרת צבי אות כ' הביא שנפל טליתו צריך לברך - כמו גבי תפילין שצריך לברך כל היכן שזזו ממקומן שלא במתכוין.

ובסיכום הדברים כתב המשנה ברורה אות מא, שלדברי הכל אם נפל מעל כל הגוף אף על פי שנשארת בידו צריך לברך כי הלכה לה מצותה שעיקר מצות עיטוף הוא בגוף. אם בירך על הטלית ונפל מידו קודם שנתעטף בו והגביהו ולבשו אין צריך לברך שנית. ואפילו נפסלו אז ציציותיו והיה לו ציצית מזומנים ותקנם מיד אין צריך לברך שנית כי כיון שעדיין לא עשה מצותו לא הסיח דעתו. ומי שלקח טלית להתעטף בו והתחיל לברך עליו וקודם שסיים הברכה לקחוהו ממנו ותפילין לפניו יכול לסיים הברכה להניח תפילין ויוצא בזה.

העולה מן האמור, שמזוזה שנפלה כולה שלא מדעתו וכוונתו, עליו לברך שוב כאשר קובע אותה במקומה מחדש, כפי שהוא הדין בנוגע לטלית שנפלה ממנו כולה שלא מדעתו (והספרדים ההולכים לפי פסיקותיו של 'הרב עובדיה יוסף' ימנעו מלברך).

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].