Ask The Rabbi

נושא: תפילה

בריכה בשבת

האם מותר לתת לילדים לשחק בשבת בבריכת מים מתנפחת של ילדים הנמצאת בחצר, כאשר כבר היא מנופחת ונתמלאה מים מלפני השבת?

תשובה: בכדי לענות על שאלה זו יש לדון בפרטים הבאים: א) האם קיים בכלל איסור לשחות במים בשבת? ב) האם ישנו הבדל בין ים, נהר או בריכה? ג) האם ישנו הפרש בבריכה, האם היא קבועה בקרקע, או בריכה מתנפחת? ד) האם ישנו הפרש בין בריכה למבוגרים או בריכת ילדים קטנה?

ראשית יש להביא המובא בשולחן ערוך הלכות שבת סימן שלט בנוגע לשחייה בשבת. כתב מרן המחבר בסעיף ב', שאין לשוט על פני המים אפילו בבריכה שבתוך החצר, מפני שכאשר המים נעקרים ויוצאים מחוץ לבריכה הרי זה דומה לנהר.

ובריכה המדוברת כאן הוא מקום של כינוס מים המיועד לצורך כביסה או שריית פשתן, כפי שהיה הרגילות בימיהם. וגדר 'שיטה' הוא כאשר שט בידיו וברגליו, כלומר, שגם את רגליו עוקר מקרקעית המים כאשר הוא שט (רש"י שבת דף מ' עמוד ב').

וטעם האיסור הוא, שישנו חשש באם ישוט, שמא יעשה 'חבית של שיטין', והוא כלי העשוי מ'גומא', ואורגים אותו ועושים אותו כמין חבית ארוכה בכדי ללמוד בה כיצד לשוט על פני המים (רש"י שם).

ואמנם גזירה זו נאמרה בשט בנהר, ולכן ביאר כאן שכאשר דוחה ועוקר את המים בידיו ורגליו בשיטתו, ויוצאים מן הבריכה ונמשכים בחצר מכוחו, אזי זה דומה לנהר, וממילא נכלל בגזירה שמא יעשה חבית של שיטין.

וכתב במשנה ברורה בשער הציון אות א', שאם אינו עוקר את רגליו גם כן מקרקעית המים, אזי אין איסור בשהייתו בבריכה אף שעושה תנועות בידיו.

אמנם בשולחן ערוך אדה"ז בסעיף ט' כתב איסור נוסף שישנו בגזירה זו אף כאשר אינו עוקר את רגליו מקרקעית המים, והוא, שאסור לאדם להושיט דבר בנהר להוליכו מאצלו או להביאו אצלו מכיון שזהו גם כן חלק מהגזירה שגזרו חכמים שלא לשוט בנהר, ולכן אסור להזיז בידיו הקיסמים והלכלוכים שעל פני המים לצדדים בכדי לנקותם שיהיו יפים. ובסימן שכו סעיף ו' כתב, שהרוחץ בנהר צריך ליזהר שלא לשוט גופו בנהר, וגם שלא להשיט שום דבר כגון הקיסמין שעל פני המים, שאסור להזיזן לצדדים בכדי לנקות המים היכן ששוהה בהם.

אך סיים שם שאין גזירה זו אמורה אלא בנהר, אבל ברוחץ בכלי או בבריכה שיש לה שפה סביב, לא גזרו כלל בזה.

וביאור הדברים הוא על פי המבואר בהמשך דברי המחבר שם, שכל האיסור בבריכה הוא רק בבריכה שאין לה שפה מסביב לה, אבל אם יש לבריכה שפה מסביב, כלומר, כתלים גבוהים מכל צדדיה, אזי מותר לשוט בה בשבת אף שעוקר את רגליו מקרקעית המים, מאחר שמצב זה אף אם יעקרו מים על ידי תנועותיו השפה מחזרת אותם למקומם בחזרה, הרי זה נחשב ככלי, ולא גוזרים בזה שמא יתקן חבית של שיטין.

וכל זה דוקא אם הבריכה עומדת בחצר, אבל אם היא ברשות הרבים בכל מצב אסור, מפני שישנו חשש אחר, שמא ינתזו מים באמצעות תנועותיו חוץ לד' אמות ויעבור על איסור הוצאה בשבת (משנה ברורה אות ד'. ועיין שם בביאור הלכה דיבור המתחיל 'ואם יש לה שפה').

ולפי זה בבריכה העומדת בחצר מותר לרחוץ ולשוט, מפני שאינה נכללת בגזירה האמורה כלל. אולם גדולי האחרונים הביאו, שמכל מקום כל זה מעיקר הדין, אך המנהג בפועל שלא לרחוץ את כל גופו בשבת אפילו במים צוננים – רחיצה לתענוג (קצות השולחן סימן קמו אות לד הערה 16. על פי שולחן ערוך אדה"ז סימן שכו סעיף ו').

וממשיך שם, שרק לצורך טבילה במקווה לשם טהרה ולשם תוספת קדושה בשבת בשחרית. אולם אם כבר ירד לצורך טבילה במקווה – בבריכה שיש לה שפה סביב, וכבר הוא רוחץ אפשר שיהיה מותר לו אף לשוט בבריכה זו. אך מסיים שמכל מקום אין להתיר אף בזה, מאחר והרואה אותו שט יאמר שלא ירד לשם לצורך טבילה אלא לצורך שיטה וזהו נגד המנהג.

העולה מן האמור: שמעיקר הדין בבריכה העומדת בחצר שיש לה שפה סביב, ובפרט שאינה בקרקע אלא בתוך כלי וכיוצא בזה (ועל גבי מקום מרוצף, שאין חשש שישקה קרקע), אין איסור לשוט ולרחוץ. ומכל מקום המנהג שלא לרחוץ אפילו בבריכה במים צוננים לתענוג, מכמה חששות שישנם. ואפילו במקום שאין חששות (המבוארות בסימן שכו), מכל מקום יש לחשוש בזה משום 'זלזול שבת ועובדין דחול' כאשר לא נהגו במקומם לעשות כן, ומנהג ישראל תורה הוא, ואם כן יש לחנך בכך גם את הילדים.

מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].